Korkeakoulutettujen työttömyys kasvaa nyt eniten teknisillä aloilla
"korkeakoulutettujen työttömyys on Akavan tilastojen mukaan määrällisesti kasvanut koko maassa viimeisen vuoden aikana eniten työntekijämääriltään suurimmilla eli teknis-taloudellisilla aloilla. Suhteessa kasvu on ollut suurinta ICT-alalla ja rakentamisessa"
Kommentit (14)
Itse olen it-alalla, ja joo, ei mene kyllä lujaa. Koodaustyötä myös meikäläisenkin työnantajalla koko ajan siirretään halvempiin maihin aina kun vaan onnistuu, ja lisäksi tekoäly on tehostanut työntekoa niin että samat ominaisuudet voidaan toteuttaa pienemmällä porukalla.
Juu, mun veli perehdytti paria intialaista työpaikallaan. Sittemmin veli joutui pois ja ne intialaiset tekee hänen työtään (pienemmällä palkalla).
Melkein 10 000 insinööriä ja dippiä työttöminä. Miksei ne vaan mene töihin?
Farmaseutteja aina tarvitaan! Apteekkeja on älyttömästi!
Vierailija kirjoitti:
Sori, kemia oli koulussa inhokkini.
Oikeita töitä ei ole, mutta kaiken maailman suunnittelijaa, "virittäjää", erityisasiantuntijaa ym. kyllä tarvitaan julkiselle. Siinä mielessä höpönlöpön-humanismi voi työllistää jopa paremmin.
Sanon tämän itsekin julkisen puolen huuhaa-humanistina.
Vierailija kirjoitti:
Ne on käytännössä myyjiä, oik tuputtajia.
Vierailija kirjoitti:
Oikeita töitä ei ole, mutta kaiken maailman suunnittelijaa, "virittäjää", erityisasiantuntijaa ym. kyllä tarvitaan julkiselle. Siinä mielessä höpönlöpön-humanismi voi työllistää jopa paremmin.
Sanon tämän itsekin julkisen puolen huuhaa-humanistina.
Itse työttömänä humanistina voin kertoa että noihin töihin otetaan vain naisia.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen it-alalla, ja joo, ei mene kyllä lujaa. Koodaustyötä myös meikäläisenkin työnantajalla koko ajan siirretään halvempiin maihin aina kun vaan onnistuu, ja lisäksi tekoäly on tehostanut työntekoa niin että samat ominaisuudet voidaan toteuttaa pienemmällä porukalla.
Se on varmasti juuri näin, että varsinainen tekninen työ IT-alalla siirtyy halvempii maihin. Suomeen jää IT-hommiin managereja, jotka koordinoi sitä intialaisten työtä. He voivat olla vaikka kauppatieteitä lukeneita.
Miten tämä uutinen todistaa sitä, että maahan tarvitaan niin helkatisti niitä kansainvälisiä osaajia?? En tajuu!!
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä uutinen todistaa sitä, että maahan tarvitaan niin helkatisti niitä kansainvälisiä osaajia?? En tajuu!!
Mä luulen, että se osaaminen on vaan vääränlaista Suomessa. Esim. ehkä joku osaa koodata sellaisen, mitä pyydettiin, mutta pitäiskö olla niitä, ketkä osaa suunnitella millainen tarvitaan. Vaikka nyt joku pelialan juttu. Pitäisi keksiä millainen peli tehdään. Ei vaan koodata sitä softaa jonkun toisen pyynnöstä. Intialaiset tekee noi pyynnöstä koodaamiset halvemmalla. Tällä kustannustasolla pitäisi olla luova, ja osata keksiä uutta. Ei vain toimia nakkikoneena.
Toisaalta varmasti perusteollisuutta on Suomessa vähennetty ja siirretty myös edullisempiin maihin. Siinä kaatuu moni paperialan insinööri tai vaikkapa konetekniikkaa lukeneet.
Ihan mielenkiintoista että kielten osaajilla on hyvä työtilanne
"Humanistisilla ja yhteiskuntatieteellisillä aloilla työttömyyden kasvu on ollut pienempää. Parilla koulutusalalla eli kielissä ja oikeustieteessä työllisyys on jopa viimeisen vuoden aikana kasvanut"