Neuvolan lista kielletyistä ruoista
Olisiko kellään laittaa tänne neuvolasta saatavaa listaa kielletyistä ruoka-aineista ja ruoista? Tai löytyyköhän se netistä jostakin?
Itse olen vaikean alkuraskauden takia ollut hoidossa yksityisellä ja tajusin juuri, että en ole listaa sieltä saanut. Siirryn neuvolaan vasta muutaman viikon kuluttua, mutta silloin mennään jo toisella kolmanneksella.
Mitähän tuo lista siis pitää sisällään? Raakaa lihaa ja kalaa, homejuustoja ja merilevää?
Kommentit (2)
Tässä lista ja perässä sitten miten täällä sanottiin:
MAKSA, MAKSARUOAT, MAKSAMAKKARAT: Vältetään koko raskauden ajan. Imetysaikana korkeintaan 2 krt/kk. (Tosin minulle sanottiin neuvolassa, että pieni maksamakkarapötkö sillon tällöin ei ole haitaksi. Eli olen syönyt tänä aikana 2 pötköä ja menossa 8kk joten.. ei minun mielestä ole haittaa.)
HAUKI: Ei suositella ollenkaan.
ITÄMERESTÄ PYYDYSTETTY SUURI (YLI 17CM) SILAKKA TAI LOHI: Suositellaan 2 ateriaa viikossa. JOs käyttö runsaampaa suositellaan vaihdella kalalajeja.
SISÄVESIEN ISOKOKOINEN AHVEN, KUHA JA MADE: Runsas yksipuolinen käyttö ei suositeltavaa.
TYHJIÖPAKATUT, GRAAVISUOLATU JA KYLMÄSAVUKALAVALMISTEET, MÄTI JA PATEET: Kuumennettava ennen käyttöä.
PASTÖROIMATON MAITO, SIITÄ VALMISTETUT TUOREJUUSTOT JA HOMEJUUSTOT: Kuumennettava ennen käyttöä.
PAKASTE VIHANNEKSET JA VALMISRUUAT: Kuumennettava ennen käyttöä.
TUOREET VIHANNEKSET: Pestävä huolellisesti. Raa' at ja kypstä aineet pidettävä erillään.
RAAKALIHA, JAUHELIHA, RAAKAVALMISTEET: Käsiteltävä ja kypsennettävä asianmukaisesti. EI Saa maistella raakaalihaa!
SIIPIKARJANLIHA: Kypsennettävä vähintään +70 asteessa.
ULKOMAISET PAKASTEVADELMAT: Kuumennettava enne käyttöä väh. +90 astetta 2 min.
IDUT: Suositellaan kiehauttamaan ennen käyttöä.
PELLAVANSIEMENET, PELLAVAROUHE: Ei suositella säännöllistä käyttöä raskauden sekä imetyksen aikaan.
KORVASIENET: Ei suositella.
MERILEVÄVALMISTEET: Euo suositella.
YRTTITEET JA YRTTIVALMISTEET: Ei suositella. Ruusunmarjatee ja muut hedelmäteet käyvät.
KAHVI JA KOFEIINIPITOISET JUOMAT: Kohtuukäyttö. n. 3 kuppia päivässä.
LAKRITSI ja SALMIAKKI: Kohtuu käyttö.
ENERGIATTOMAT MAKEUTUSAINEET: Sakariinia ja syklamaattia ei suositella raskauden eikä imetyksen aikana.
SUOLA: Kohtuu käyttö.
ALKOHOLI: Vältetään.
Oikein hyvä lista löytyy Espoon kaupungin sivuilta.
Sieltä perhe- ja sosiaalipalvelut ja sieltä neuvolat, niin pitäisi löytyä.