Työnhausta ajatuksia; neuvot hyödyllisiä
Valmistuin alkukeväästä AMK:sta ja kuvittelin, että tästä se elämä nyt alkaa. Olin monta vuotta hakenut vaikka minne ja sinnitellyt vähillä rahoilla. Nyt minua ei voitaisi enää torjua sillä verukkeella, että tutkintoa ei ole. Lisäksi opiskelen yliopistossa tutkinto-opiskelijana ja olen suorittanut useita opintokokonaisuuksia siellä. Yliopiston alani ei kuitenkaan ole sisäänheittoala eli työpaikasta joutuu kilpailemaan.
Sote-alan ammattilaisena (AMK) lähetin tietoni paikalliseen rekrykanavaan (sähköposti), josta tietojen pitäisi liikkua eteenpäin ja minulle luvattiin, että rupeavat jakamaan tarjouksia kanssani. Mitään ei tullut ja kysyin tästä monta kertaa, kunnes sain tympeän vastauksen siihen suuntaan, että "ei me keretä kaikkea katsoa", jonka tulkitsin rikotuksi lupaukseksi. Yhden kesätyötarjouksen sain ja siinä en päässyt haastattelusta läpi. En tiedä hakijamäärää.
Olen nyt miettinyt jakaisinko tietoni myös Helsinkiin ja muille hyvinvointialueille, jos etätyötarjoukset olisivat mahdollisia vai onko kaikki etätyöpaikatkin koottu jollekin valtakunnalliselle sivulle niin, että tuosta ei olisi lisähyötyä? Valtakunnallisesti merkittäville yhdistyksille olen jo laittanut hakemusta. Muuttamaan (Keski-Suomesta) en pääse vielä pitkään aikaan, sillä rahaa muuttoon ei ole. Jos joku on muuttanut työpaikan perässä siten, että asuminen on hoidettu työnantajan puolesta valmiiksi, niin kuuntelen mielelläni.
Olen tehnyt useita vuosia vaativaa vapaaehtoistyötä usein pitemmillä opinnoilla kuin ihmiset, jotka saavat ohjaamisestani palkkaa eli katsovat olan yli minun tekemisiäni tai näennäisesti koordinoivat etänä. Suomalaisittain harvinainen vapaaehtoisurani ei ole poikinut yhtään ansiotyötarjousta. Eräältä liitolta sain jouluna elokuvaliput, jotka olivat elämäni ensimmäinen rahaan vaihdettava korvaus käytetystä ajasta.
Tietojeni jakaminen vieraiden ihmisten kanssa alkaa tuntua pahalta, kun vastauksen saa tuurilla eikä se koskaan ole myönteinen. Kaupungin sijaisrekryssä olen myös ollut monta kuukautta, ja hommat ilmeisesti menevät tutuille tai sukulaisille, koska tiedän ihmisiä, jotka ovat saaneet sijaistaa aika pellehermanni-tason tiedoilla ja opinnoilla. Itse taas en saa tarjouksia, vaikka opiskelen yliopistossa tätä alaa, jonka sijaisuuksia olen hakenut. Räikein esimerkki tästä on sukulainen pienemmässä kaupungissa, joka kuulemma saa sijaistaa enemmän kuin jaksaa, ja valmistumme kuitenkin maisteriksi samalla nimikkeellä ja vähän eri suuntauksella.
Kommentit (4)
Hah hah haa. Ei se tutkinto mitään auta kun sanovat tekosyyksi, että ei ole kokemusta.
Sitten kun on kokemusta niin tekosyy on tietenkin, että on liikaa kokemusta, liian vähän kokemusta tai kokemus on vääränlaista. Tekosyy löytyy aina.
Tämä on se yleisin vastaus joka tulee jos tulee:
"Valitsimme haastatteluun henkilöitä, joiden osaaminen ja aikaisempi työkokemus vastaavat haettua paikkaa."
Toisin sanoen tutkinto ei auta mitään. Jos et ole juuri hakukohteeseen sopiva täsmäosaaja, et saa töitä.
Jokaiseen työhön tulee tällä hetkellä 100-200 hakemusta, eli työnantajilla on todellakin varaa valita.
Se on semmoista pelleilyä,oli tutkinto tai ei. Tuntuu kuin olisi sirkuksessa,jossa kellään ei ole kivaa.
Kevytyrittäjyyshommia mietin jo edellisessä kotikaupungissa ja kävin TE-palveluissa kysymässä. He nostivat kädet pystyyn eivätkä neuvoneet käytännön asioissa. Olisin tarvinnut todella tarkkaa ohjeistusta käytännön asioissa, jotta voisin keskittyä luovaan puoleen.
Lisäksi olen sitten miettinyt erilaisia ulkomaiden etätyömahdollisuuksia ja freelancer-juttuja. Joskus aikoinaan löysin jonkun vieraskielisen nettisivun, jolle freelancer-hakijaksi liittyminen olisi kuitenkin maksanut jonkun avausmaksun.