Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikesta asioinnista on tehty niin vaikeaa?

Vierailija
27.08.2024 |

Jos haluan soittaa johonkin yritykseen -vaikkapa vakuutusyhtiöön tai sähkölaitokseen, niin numero on haudattu nettisivuille todella syvälle. Kun lopulta löydän numeron (keskusteltuani ensin chat-robotin kanssa vartin) onkin numero johonkin vaihteeseen.

Soitan vaihteeseen ja minut yhdistetään johonkin, odottelen linjoilla 30min.

Jos puhelu ei katkea ja lopulta vastataan niin alkaa kauhea tunnistautumis-show. "Mikä on kotiosoitteesi, mikä on veljesi vaimon tyttönimi, missä synnyit, kuka olet, mikä on toinen nimesi!??"

Kunnes lopulta ilmenee että asia tulee hoitaa jossain verkkopalvelussa. Sinne tunnistautumiseksi täytyy tehdä tunnukset ja odotella vahvistusta. Salasanan tulee tietenkin sisältää kymmenen kirjainta ja kolmetoista erikoismerkkiä sekä isoja ja pieniä kirjaimia. Hurraa -nyt olet rekisteröitynyt!

Nyt tulisi antaa nämä äsken luomasi tunnukset ja salasanat. Enää en tietenkään muista tuota erikois-vaikeaa pitkää salasanaa erikoismerkkeineen, enkä ymmärrä miksi tietokoneeni ei muista salasanaa vaikka mielestäni tallensin sen.

Seuraavaksi tilaan uuden salasanan sähköpostiini. Sivusto pyytää minua luomaan uuden salasanan ja nyt päätän muistaa sen ja kopioin varmuudeksi talteen. No nyt, vihdoin pääsin kirjautumaan!

Seuraavaksi minun täytyy hyväksyä evästeet ja katsoa mainoksia. Olenko tietoinen uudesta tarjouksesta? Haluanko liittyä klubi-jäseneksi? Olenko varma? Varmistetaan vielä että kotiosoitteesi on oikein.

Alkaa sivustolla kahlaus. Mistä löydän haluamani tiedon? Kuinka teen muutoksen vaikkapa vakuutus- tai sähkösopimukseeni? Jos lopulta haluan haluamani tiedon niin hienoa. Olo on ärtynyt ja helpottunut. Haluan vain unohtaa tämän shown.

Ja ehkä, jos kaikki meni hyvin niin olet nyt päässyt katsomaan onko kissasi matkavakuutus voimassa tai oliko sähkösopimuksesi vielä voimassa vuoden loppuun kuten muistelit.

Ja kaikki tämä oli huippusalaista ja tärkeää. Eihän kukaan vaan saa tietää syntymäaikaasi tai sähköpostiosoitettasi, niitä samoja tietoja jotka jokaisesta ihmisestä löytää suunnilleen googlella.

Ja juuri kun olet unohtanut ärtymyksesi ja tämän shown, saapuu jälkimaininkeina postissa iso puhelinlasku koska virastoihin soittelu tietysti maksaa. Unohtamattakaan markkinointi-posteja, mainoksia ja puheluita. Ja palautekyselyitä! Miten asiointi mielestäsi sujui? No päin helvettiä. Mutta en viitsi antaa kurjaa palautetta koska asiakaspalvelija-tyttö kuulosti kuitenkin kivalta.

Miksi tämän täytyy olla tällaista?

Ja kuitenkin samaan aikaan tänäänkin sadat ihmiset saavat taas huijauspuheluita ja linkkejä ja menettävät tietonsa ja rahansa. Ihan vain koska joku soittaa ja kysyy heiltä pankkitunnukset ja muut tiedot.

Älytöntä. Ärsyttääkö tämä muitakin?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan naulan kantaan.

Unohdit vielä äpit, tottahan voit jatkossa hoitaa asiat kätevimmin kun lataat myös helppiäppimme, tästä linkistä, ihan ilmaiseksi. Nouse käsilläseisontaan, täytä tietosi, tee vahva salasana, hups, jotain meni vikaan, tee kolme kuperkeikkaa, vahvista salasana, ja noin, nyt ei sinun tarvitse vaivata meitä soittelemalla koskaan ikinä enää.

Vierailija
2/6 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää Digi- ja väestötietovirasto. Siellä on joissain asioissa älyttömän pitkät odotusajat ja kaikki asiat näyttävät menevän sen puljun kautta mitä tulee mm. oikeudellisiin asioihin ja Kelaan. Esim. sain avioeropäätöksen, mutta se on parissa kolmessa viikossa vasta DVV:ssä. Ex-miehen saaminen pois asunnostani kirjoilta vei 2,5 kuukautta. Monet muut päätökset sitten odottavat tuota instanssia ja vielä digiaikana...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Yritin eilen soittaa verotoimistoon ja aloituslöpinä oli sellainen, josta tuli kyllä vahvasti olo, että mitäs hittoo tänne oikein soittelet. 

Vierailija
4/6 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan naulan kantaan.

Unohdit vielä äpit, tottahan voit jatkossa hoitaa asiat kätevimmin kun lataat myös helppiäppimme, tästä linkistä, ihan ilmaiseksi. Nouse käsilläseisontaan, täytä tietosi, tee vahva salasana, hups, jotain meni vikaan, tee kolme kuperkeikkaa, vahvista salasana, ja noin, nyt ei sinun tarvitse vaivata meitä soittelemalla koskaan ikinä enää.

Sitten kun oletkin unohtanut esim elisan tietoturvaan sisältyvän VPN:n päälle ja koitat kirjautua riittävän monta kertaa verkkopankkiin niin menee jopa pankkitunnuksetkin kiinni. Itselläni kävi juurikin noin koska verkkopankki ei hyväksynyt vpn:n käyttämistä. 

Uuutta pukkaa ja tiedottaminen on ala-arvoista. opetelkoon jokainen itse vaikeamman kautta miten toimii. Niin ja tyhmä olen noissa asioissa juu.

Vierailija
5/6 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan naulan kantaan.

Sitten kun oletkin unohtanut esim elisan tietoturvaan sisältyvän VPN:n päälle ja koitat kirjautua riittävän monta kertaa verkkopankkiin niin menee jopa pankkitunnuksetkin kiinni. Itselläni kävi juurikin noin koska verkkopankki ei hyväksynyt vpn:n käyttämistä. 

Uuutta pukkaa ja tiedottaminen on ala-arvoista. opetelkoon jokainen itse vaikeamman kautta miten toimii. Niin ja tyhmä olen noissa asioissa juu.

Niin toi VPN tuli vasdta joku kuukausi sitten elisalla käyttöön osana tietoturvaa. 

Hassuinta että lähes samoihin aikoihin asiantuntijat kertoivat että tietoliikenne voidaan niin halutessa ohjata sen ohi helposti eikä vpn turvaa oikeastaan mitään. No maksu kuitenkin nousi.

Vierailija
6/6 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jaksavat ihmetellä miksi nuoret aikuiset uupuvat ennen kuin ehtivät edes työelämään. Itsekin (todella entinen nuori) olen uupunut taistelemaan DVVn ja monen muun kanssa. Mitäs kehtasin muuttaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi