Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pianon soittamisen opiskelu 4v?

10.09.2008 |

Meillä on sähköpiano mutta miten opettaat lasta sen soittamiseen? Kysyin jo yksityistä soitonopettajaa mutta kuulemma tunnit voi aloittaa vasta kouluiässä. Meillä lapsi itse soittelee pianoa ja laulaa mikrofoniin mut miten sais ihan oikeesti jotain opetettua vai annanko vaan toteuttaa itseään?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on minun ehdotukseni. Meillä on kotona kosketinsoitin, jota kaikki lapset ovat saaneet soittaa halutessaan. Valitettavasti sormien koko ei vielä ainakaan meillä ennen kouluikää riittänyt "oikeasti" koskettimille, joten lapset saivat improvisoida mielensä mukaan. Olen pitänyt siitä, että heille on syntynyt soittimen kanssa luontainen suhde, joka ei ole liian kurinalainen. Ovat saaneet tutustua rauhassa eri ääniin ja tehdä omia tuotoksiaan.

Itse soitan nuoteista ja vanhempia lapsia on alkanut kiinnostamaan, miten nuotteja luetaan. Olen kiinnittänyt koskettimiin lapun, millaisena nuottina se näkyy nuottiviivastossa. Itse ovat halunneet opetella ja pienellä opastuksella hyvin pääsivät kotioloissa alkuun.

Nyt 12-v tyttömme on jo muutaman vuoden ollut soittotunneilla ja soittaa nuoteista mitä vain. Tosin pitää edelleen improvisoinnista ja itse muuttelee valmiita nuotteja tehden niistä omia jazz.-varsioita. Ihana kuunnella hänen soittoaan.

10-v tyttömme ei pidä kosketinsoittimista, vaikka osaakin nuoteista soittaa. Hän haluaa käyttää musiikkiopinnot klassisen kitaran soittamiseen ja meillä saa musiikin suhteen toteuttaa itseään ihan vapaasti.

Hieman vajaa 4-vuotiaamme soittaa koskettimilla omaksi ilokseen. Tosin hän on oppinut jo soittamaan ja laulamaan oktaavin, kun olen näyttänyt mallia. Samoin menee "Maijall' oli karitsa" ja "Yksi pieni elefantti", tosin vasemmalla kädellä soittaa yksinkertaisia sointuja.

Eli minä olen opettanut juuri sen verran, kun lapset ovat halunneet. Muuten ovat saaneet toteuttaa itseään.

Vierailija
2/3 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ovat molemmat lapset aloittaneet 4-vuotiaina. Varhainen aloitus on tuntunut luontevalta, koska meillä on piano ja veljeni on pianonsoitonopettaja, lapsille hyvin tuttu ja tärkeä hahmo. Tunnit ovat hyvin leikinomaisia, jos ei soittelu huvita, voidaan opetella vaikka nuotteja pelaamisen keinoin. eli täysin lapsilähtöisesti mennään. käytössä on ollut erilaisia alkeisoppikirjoja musiikkiopiston varastosta.

Näin menetellen nyt 1,5 vuotta soittanut esikoinen on oppinut soittamaan nuoteista yksinkertaisia kappaleita oikealla kädellä, tuntee kaikki nuotit. Osaa myös muutamia vaativampia kappaleita joissa on molemmat kädet, sointuja tai säestys. On myös oppinut improvisoimaan jazz-asteikolla. Puolisen vuotta soittanut pikkuveli osaa alkeisvihkojen helpoimmat biisit, tuntee näiden nuotit.

Hyvin ovat pienet sormet riittäneet pianoon. kolmisoinnunkin pystyy 6-v soittamaan, aika pienikätinen sellainen.

Mutta sitä en osaa perustella miksi alkaa näin varhain. Meillä siihe johti sukulaisuussuhde ja se, että lapset innostuivat tunneista. mutta voihan into lopahtaa. kyllä meillä on vaiheita, kun harjoittelu ei yhtään kiinnosta. Mutta miksi ei aloittaa musiikkiharratusta 5-vuotiaana? aloitetaanhan montaa muutakin, voimistelua, jalkkkista jne..?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni aloitti aikoinaan 4 v pianotunnit - itse sinne mankui ja hoki asiaa koko kesän.

Kannattaa etsiä ope joka osaa ihan oikeasti opettaa pieniä lapsia. Leikin varjolla todellakin.

Omani ei osoita minkäänlaista kiinnostusta soittamiseen, joten ei aikomustakaan laittaa häntä tunneille.