Tuttava kuoli aortan repeämään 62v. Oletteko kuulleet nuorempien kuolleen samaan?
Kommentit (108)
Saattaa johtua koronasta tai rokotteesta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirka (Babitzin, laulaja) kuoli aortan repeämään 56-vuotiaana.
kyllä se on jo tullut selväksi.
Sydän itkee hiljaa kun hetki lyö, anna käsi sanoivat spitaaliselle.
Ikää en tiedä, mutta isäni urheilullinen perusterve tuttu kuoli hiihtoladulle aortan repeämään.
Huutelin miehelle että kyllä se tupakka on nyt jätettävä. Sanoi että ei jätä, mielummin jättää menemättä tämän viikon kuvaukseen. Että tämmöistä. Milläs tuon pään kääntäisi...
Isäni kuoli 43-vuotiaana tuohon kauan ennen koronarokotteita. Ei kyllä urheillut, poltti ja joi.
te, joilla lähiomaisella oli tämä, oliko heillä MYÖS diagnosoitu Marfan tai Ehlos Danlos sidekudossairaus, joka aiheuttaa tätä? VAI oliko joku muu sairaus mikä aiheutti sen? Mulla kans tämä suvussa, mutta syytä ei tiedetä, noita 2 ei ole.
Elämä on monimuotoista. Sydän- ja verisuonisairaudet ovat suurin suomalaisten kuolinsyy. Elämän pitää päättyä jossain vaiheessa, toisilla aiemmin, toisilla myöhemmin. Tarkkaa lähdön hetkeä harva tietää ennen kuin tuo hetki on tullut. Mieheni on antanut jo periksi, "me kaikki kuolemme joskus, ikuista elämää ei ole". Kunpa nyt saisin hänet sinne kuvauksiin, vaikkei edes leikattaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on monimuotoista. Sydän- ja verisuonisairaudet ovat suurin suomalaisten kuolinsyy. Elämän pitää päättyä jossain vaiheessa, toisilla aiemmin, toisilla myöhemmin. Tarkkaa lähdön hetkeä harva tietää ennen kuin tuo hetki on tullut. Mieheni on antanut jo periksi, "me kaikki kuolemme joskus, ikuista elämää ei ole". Kunpa nyt saisin hänet sinne kuvauksiin, vaikkei edes leikattaisikaan.
Leikkaus tapahtuu vasta 55 mm kohdalla
Kaikkia laajentumia ei kai voi leikata.
Nyt huomasin kun luin tätä ketjua että totta tosiaan, kaikki tuntemani aortan pullistumaan ja repeämään kuolleet on olleet miehiä!
Ikähaarukka 38 - 69. Vanhimman sisareni mies kuoli 48 vuotiaana. Sisko löysi kuolleena kotoa kun tuli töistä. Oli ollut massiivinen repeämä. Naapurin mies kuoli tarkkaa ikää en tiedä mutta alta 50 koiraa ulkoiluttaessaan. Minun mies satttui paikalle ja otti koiran hoitoon kun ambulanssi tuli. Miehe nvaimo oli matkoilla mutta palasi heti kotiin.
Toisen sisaren miehen isä kuoli metsäretkellä 69-vuotiaana. Tuupertui kesken lauseen kuolleena maahan kertoi mukana ollut mies.
38-vuotias oli eräs harrastuksen kauttta tuttu mies. Häneltä jäi vaimo ja kaksi poikaa.
Koronarokotteiden myötä monet sydänkuolemat lisääntyivät kaikissa maissa, myös nuorilla ihmisillä joille korona ei koskaan ollut vaarallinen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laakarini mukaan yksi helpoimmin estettava kuolinsyy. Han maaraa kaikki potilaansa AA-ultraan.
Ei sitä voi estää. Lisäksi jos sieltä tehdään löydöksenä riittävän iso pullistuma niin sitä ei edes yritetä leikata.
Verisuonitauteihin erikoistuneen laakarin mukaan voi estaa helposti. Han ei tosin harjoita ammattiaan Suomessa.
Vatsan ultrassa tuon voi ainakin todeta, jos epäillään vatsa aorttaa. Itse sellaiseen pääsin ihan julkisella, kävin lääkärissä ihan muista syistä. Lääkäri kuitenkin tunsi jotain tuolla alueella ja halusi varmistua että ei ole aortan laajentuma. Kovin todennäköisenä en itse tuota pitänyt, koska olen nainen, hyvin hoikka ja alhaiset verenpaineet ollut aina. Kävin kuitenkin ja kaikki oli kunnossa. Suvussa ei ole tuota myöskään esiintynyt. Ultrasi koko vatsan, kaikki sisäelimet. Kerrankin hyvää palvelua julkisella.
Tuttava kuoli auto-onnettomuudesta aiheutuneeseen aortan repeämään alle 30-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Taisi Kirka ja se Yön Olli myös näihin menehtyä. On miehillä yleisempää kuin naisilla. Jos mietit, että onko itsellä vaaraa, niin käy lääkärissä niin tutkitaan. Jos löytyy ajoissa, niin laitetaan verkko verisuonen ympärille.
Ei ollut.
Aortan repeämä on tuikiharvinainen aktiivi-ikäisillä, lukuunottamatta voimaharjoittelijoita jotka käyttävät ei-sallittuja lisäravinteita.
Hyvin vanhoilla ja haurailla sitä tapahtuu.
Miten työelämä, jos on aorta laajentunut? Voiko jatkaa työntekoa vaikka syö pillereitä aamua-iltaa ja välillä on stressiäkin?
Vierailija kirjoitti:
Miten työelämä, jos on aorta laajentunut? Voiko jatkaa työntekoa vaikka syö pillereitä aamua-iltaa ja välillä on stressiäkin?
Minun miehelleni sanoi, että kaikki vanhat elämäntavatkin ovat ok, ja stressi niiden mukana, kunhan pitää verenpaineen alhaalla, eikä tee kuntosalilla kolmen nostoja. Ensin miehellä ei ollut yhtä ainutta lääkettä. Diagnoosin jälkeen hän syö 7 pilleriä joka päivä.
Miesten äkkikuolemat taitavat olla aika suurelta osalta näitä. Jos miehille olisi sydämen ultraääniseulonta kuten naisille rintasyöpäseulonta, moni eläisi vuosia pitempään. Mutta seulonta maksaisi ja vielä enemmän maksasivat isot avosydänleikkaukset. Nyt kun säästetään, tällaiseen ei varmasti lähdetä. Muutenkin aletaan priorisoida sitä kuka joutuu kuolemaan säästöjen takia.
Vierailija kirjoitti:
te, joilla lähiomaisella oli tämä, oliko heillä MYÖS diagnosoitu Marfan tai Ehlos Danlos sidekudossairaus, joka aiheuttaa tätä? VAI oliko joku muu sairaus mikä aiheutti sen? Mulla kans tämä suvussa, mutta syytä ei tiedetä, noita 2 ei ole.
Tuttavalla oli tuo ja selvisi. Ei ole Marfan sen tiedän, mutta jokin sidekudosjuttu on, eli olisiko ollut sitten tuo toinen?
Hieno lähtö, valot pois !