Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihteleva masennus

Vierailija
25.08.2024 |

Hei, olen 22-vuotias nuori nainen ja kärsin mielialojen vaihtelusta. Ne eivät vaihtele päivittäin vaan ennemmin kausittain. Kaudet saattavat kestää esim. 1-2 viikkoa kerrallaan, jolloin olen joko lähes normaali tai sitten masentunut ja tunteeton kuten olen nyt. Haluaisin tppaa itseni, koska en tunne mitään, en iloa, en surua, en välittämisen tunteita läheisiä ihmisiä kohtaan. 

Minulla on ollut rankka elämä. Lääkkeitä ja terapiaa on kokeiltu. Lääkkeisin en enää halua koskea, sillä minulla on niistä huonoja kokemuksia. Kelan rahoittaman terapian olen jo käyttänyt. Itse asiassa laitoin omalle sosiaalityöntekijälle äsken viestiä, että voisiko hän tietää miten saisin pitempiaikaista keskusteluapua. En vain jaksa ja koko elämä tuntuu epätoivoiselta. :( käyn tällä hetkellä aikusilukiota ja elämä ns. mallillaan, paitsi että haluan tppaa itseni. Näin on ollut jo lapsuudesta saakka. Ei koko ajan, mutta juurikin näitä vakavia kausia.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi tutkia 2-suuntaisen ja samaten autismin/adhd:n mahdollisuus.

Vierailija
2/13 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että laitoit viestiä sosiaalityöhön. Ota selville kriisipuhelinten numerot ja pidä niitä puhelimen muistissa. Soita sinne kun painaa liikaa. Olet tärkeä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autismia tai adhd:ta minulla ei ole, ne on tutkittu nuorena. En usko, että minulla on myöskään 2-suuntaista, koska minulla ei ole hypo- tai maniajaksoja. Olen vain "normaali" hyvinä kausina. Sitten on tätä mitä en kestäisi.

Ap

Vierailija
4/13 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että laitoit viestiä sosiaalityöhön. Ota selville kriisipuhelinten numerot ja pidä niitä puhelimen muistissa. Soita sinne kun painaa liikaa. Olet tärkeä. 

En tiedä mistä puhuisin kun mikään ei tunnu miltään. On vain tyhjää mustaa. Tämä elämä taitaa olla minulle liikaa.

Ap

Vierailija
5/13 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä antaisi sinulle toivoa? Mikä tuntuisi just nyt pieneltä hyvältä asialta? 

Vierailija
6/13 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä puhuisin kun mikään ei tunnu miltään. On vain tyhjää mustaa. Tämä elämä taitaa olla minulle liikaa.

Ap

Sinun ei tarvitse tietää. He osaavat kysyä. 

Vierailija
7/13 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autismia tai adhd:ta minulla ei ole, ne on tutkittu nuorena. En usko, että minulla on myöskään 2-suuntaista, koska minulla ei ole hypo- tai maniajaksoja. Olen vain "normaali" hyvinä kausina. Sitten on tätä mitä en kestäisi.

Ap

Osalla ei olekaan välttämättä mitään hypomaniaa tai sellaisia railakkaita maniajaksoja, joista kirjoitetaan. Terapiaa voit saada jopa kolmesti, koska olet työikäinen ja nuori ihminen. Masennuslääkkeitä on monenlaisia. Omalla sukulaisellani on kaksisuuntainen ja hän hyötyy epilepsialääkkeestä kaikista eniten. 

Sinun kannattaa lainata kirja Kaikki psykoterapiasta. Siinä eri terapiamuodoissa olleiden haastatteluja on paljon mukana. Osa on kolmannella psykoterapiajaksollaan eli älä ajattele, että kaikki on jo mennyt kun olet vasta ensimmäisen terapian käynyt läpi. 

Vierailija
8/13 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tarkkaillut, onko mielialanvaihteluillasi mitään yhteyttä kuukautiskierron kanssa? PMDD on mahdollinen.

Vierailija
9/13 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä antaisi sinulle toivoa? Mikä tuntuisi just nyt pieneltä hyvältä asialta? 

Minulle antaisi toivoa se tieto, että voisin elää joku päivä normaalia, turvallista ja suhteellisin onnellista elämää. Pieni hyvä asia olisi se, että tuntisin nyt jotain tunnetta, vaikka sitten surua. 

Ap

Vierailija
10/13 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita kriisipuhelimeen niin usein kuin siltä tuntuu. Mä soitin pahimpina aikoina aika usein. 

Kannattaisikohan sinun aloittaa masennuslääkitys? 

Toivon sinulle paljon hyvää ja toivon että et vaivu epätoivoon. Minäkin selvisin pahoista jaksoista elämässäni ja elämä muuttui paremmaksi. Mielenterveys voi myös parantua paljon ajan kanssa.

Vierailija
11/13 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Osalla ei olekaan välttämättä mitään hypomaniaa tai sellaisia railakkaita maniajaksoja, joista kirjoitetaan. Terapiaa voit saada jopa kolmesti, koska olet työikäinen ja nuori ihminen. Masennuslääkkeitä on monenlaisia. Omalla sukulaisellani on kaksisuuntainen ja hän hyötyy epilepsialääkkeestä kaikista eniten. 

Sinun kannattaa lainata kirja Kaikki psykoterapiasta. Siinä eri terapiamuodoissa olleiden haastatteluja on paljon mukana. Osa on kolmannella psykoterapiajaksollaa

Mitä tarkoittaa, että terapiaa voi saada jopa kolmesti? Olen siis käynyt yhteensä kolme vuotta terapiaa, ja olen ymmärtänyt että vasta neljän vuoden jälkeen voin hakea sinne uudestaan.

Kiva kuulla, että sukulaisesi on saanut apua. Olisi hyvä myös, että vaikka tuon sosiaalituöntekijän kautta saisin apua. Hän on myös taideterapautti ja osaa varmaan myös auttaa tuossa terapiaprosessissa. Minulla on siksi sosiaalityöntekijä, sillä olen ollut huostaanotettuna. Kiitos mysö kirjavknkistä.

Ap

Vierailija
12/13 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tarkkaillut, onko mielialanvaihteluillasi mitään yhteyttä kuukautiskierron kanssa? PMDD on mahdollinen.

Olen miettinyt asiaa. Minulla pitäisi alkaa menkat tuossa 1,5 viikon kuluttua.

Ap

Vierailija
13/13 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita kriisipuhelimeen niin usein kuin siltä tuntuu. Mä soitin pahimpina aikoina aika usein. 

Kannattaisikohan sinun aloittaa masennuslääkitys? 

Toivon sinulle paljon hyvää ja toivon että et vaivu epätoivoon. Minäkin selvisin pahoista jaksoista elämässäni ja elämä muuttui paremmaksi. Mielenterveys voi myös parantua paljon ajan kanssa.

Kiitos. Ja hyvä kuulla että olet selvinnyt. Niin tosin minäkin ajattelin.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi