Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

: ( Lapsi sanoi tänään kun otin hiuspampulaa pois, että

Vierailija
10.09.2008 |

mun 4v oli päiväkodissa sanonut et sitä heitetään kotona seinään niin et leuka murtuu ja niskat nyrjähtää.... en varmasti ole koskenut tikullakaan tyttöön! ja kuulemma tarhan johtaja on häntä purrut...

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodin työntekijä otti tänään tukasta ja vetäisi ja että hän oli sanonut AI : ( tyttö on 5v. ja en usko,että ihan yhtäkkiä keksisi tuota? Mitä kummaa on voinut tapahtua ja oli kuulemma samalla hoitaja sanonut että hiljaa.

Mitä teen? Pakko tuo on selvittää, siis ihan pakko, mutta mitä kummaa siitä seuraa : ( lapseni joutuu silmätikuksi tai jotain : (

Vierailija
2/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

mun 4v oli päiväkodissa sanonut et sitä heitetään kotona seinään niin et leuka murtuu ja niskat nyrjähtää.... en varmasti ole koskenut tikullakaan tyttöön! ja kuulemma tarhan johtaja on häntä purrut...

Tietysti kannattaa kysellä lapselta vähän tarkemmin ja vaikka ihan nätisti hoitajilta, jos siltä tuntuu.

Itse sain LTO:na työskennellessäni hurjat valitukset äidiltä, jonka 3-vuotias oli kertonut että hänelle oltiin huudettu kun oli tullut kakat housuun. Ja _todellakaan_ niin ei ollut tapahtunut! Eli aina ei kannata kaikkea ihan sumeilematta uskoa, vaikka lapsi kirkkain silmin jotain kertoisikin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun muisti ja sitten sanoi asian ja ihan suoraan, ei miettinyt yhtään tarinaa eli uskon kyllä. Tiedän milloin lapsi huijaa ja sitä tapahtuu todella harvoin ja silloin ei katso silmiinkään

ap

Vierailija
4/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

rohkeasti puheeksi päivähoidossa..pyri olemaan rauhallnen ja neutraali, älä uhkaile..lapselta voit kysyä asiaa uudelleen vaikka aamulla.

en usko että silmätikuksi lapsesi joutuu..

Vierailija
5/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan reilusti kerrot, mitä tyttös oli sanonut. Ei syyttävään sävyyn, vaan yrität neutraalisti todeta, että tämmösen jutun sanoi, että mistähän olis voinu tulla mieleen. Kyllä varmaan näet ko. henkilön naamasta, jos todella jotain on tapahtunu tai jos tuntuu selittelevän liikaa.

Vierailija
6/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan se olla et on ihan nukkariin mennessä otettu pompulaa pois ja siinä vahingossa kohdistunut vetoa tukkaan. ja jos sillä tätillä on ollu huono päivä niin on voinu vaan komentaa olemaan hiljaa. Tahi nukkarin jälkeen laitettaessa pompulaa takaisin, hiljaa oleminen on voinut tulla jo siitä syystä että osa mahdollisesti vielä on nukkumassa...

Tuossa olisi sellaisia syitä joissa lapsen ei tarvi valehella, vaan silti ei mitn kauheeta oo välttämättä tapahtunu...

Vierailija
7/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ilmeisesti kun ovat aloitelleet, en tiedä, mutta tuskin hiuksia siellä ainakaan on laitellut pöydässä. On komentanut lapsia/ lastani olemaan hiljaa ja olisko samalla ottanut tukasta kiinni?? En tiedä, mutta totuuden haluan kuulla! : /

Vierailija
8/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa huomenna ihan asiallisesti puheeksi ja sanoin lapselle, että jutellaan asia huomenna hoitajan kanssa ja kysytään miksi niin teki. Lapsi oli suupielet alaspäin ja nyökkäsi. Ja uskon lastani, en syyttele häntä valehtelijaksi vaan haluan selvän asiasta ettei ole väärinkäsitystä!!

Mietin, että lapsihan voisi itse sanoa hoitsulle, että miksi otit minua eilen tukasta kiinni? olisko se hyvä? Sitten en ainakaan hyökkää itse siihen millään tavalla tai ainakaan niin suoraan kun voisin kuvitella. Mitäs jos ilmenee että on ottanut? : /

Vierailija
9/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidänkään poika ole mitään höpöjä ennen puhunut, enkä olisi näitä juttuja uskonutkaan.... Mutta yksi päivä oli hoidossa kertonut että vaari hakkaa häntä ja isä paiskoo päin seinää. Ja näin ei tosiaan ole.

Lapsi myös myönsi myöhemmin että oli keksinyt koko jutun. Siinä meni jonkin aikaa.

Vierailija
10/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin on tapahtunut ja vaikka ihan huumorilla olisi ottanut niin se asia on selvitettävä. Mulla on nyt paskanmaku suussa ja se on pakko saada pois tai tuo asia vaivaa jatkossa mieltä aina kun näen hoitajan.

Teen niin että lapsi saa sanoa asian huomenna kun nähdään ja katsotaan mitä tapahtuu!

Vierailija
11/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

turhaan sä sen lapsen siihen enää riepotat tilanteeseen mukaan, se voi olla sille kovakin paikka. Kerrot hoitajalle että tämmöistä puhetta oli illalla ollut että mitäköhän on tapahtunut. Puhutte ihan aikuisten kesken.

Kyllä minäkin tuossa tilanteessa uskoisin omaani, mutta pitäisin sen varalla mielessä että onhan siinä se pieni mahdollisuus että homma on keksittyä. Jo ihan senkin vuoksi että asiaa on paljon helpompi selvittää kun ei ole valmiiksi vain lapsen puheista "päättänyt" miten asia on mennyt. Anna sille hoitajallekin mahdollisuus kertoa oma näkemyksensä. Ja jos kieltää niin varmastihan siellä on ollut myös muita hoitajia paikalla joilta voit heidän näkemystään kysellä...

Vierailija
12/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi halusi itse puhua asian hoitsun kanssa. Kysyin häneltä, haluaako kysyä miksi teki niin ja oli melkein iloinen että asia selvitetään. Eli lapsi on hyvin sosiaalinen ja avoin, ei yhtään ujo. En laittaisi häntä koskaan tilanteeseen jossa tuntee olonsa ahdistuneeksi. Hän on asian suhteen kuitenkin niin avoin, ei vaan voi tajuta miksi niin kävi! Haluaa siitä kuitenkin puhua ja luulen että saisin oman näkemyksen hoitsusta kaikista parhaiten tuossa tilanteessa. Oli siellä ollut uusi hoitsukin paikalla ja ajattelin selvittää asiaa myös häneltä jos siltä näyttää!!

Vierailija
13/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun muisti ja sitten sanoi asian ja ihan suoraan, ei miettinyt yhtään tarinaa eli uskon kyllä. Tiedän milloin lapsi huijaa ja sitä tapahtuu todella harvoin ja silloin ei katso silmiinkään

ap

Tee ilmoitus asiasta!

Vierailija
14/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä tilanteita oikeasti tulee niin että lapsi selittää silmät kirkkaana ja vanhemmat uskoo ja sitten vanhemmat suorastaan hyökkää päälle... Eilen mua syytettiin siitä että olin pakottanut lapsetn syömään väkisin ruokaa. No, olin kehoittanut maistamaan lusikallisen ja viemään lopun roskiin. Kun lapsi ei halunnut edes maistaa, kysyin pojalta että onko hän nyt ihan varma että ei meinaa mitään syödä koko päivänä? Poika sano et joo ja vei ruuan pois. Se siitä pakottamisesta.

Kerro mitä lapsesi sanoi mutta älä oikeasti mene tarhaan sillä asenteella että lastasi on varmasti revitty tukasta tms. Entäs jos hoitajalla on lapsesi ohikulkiessaan tarttunut paita tms tytön hiuksiin ja se sitten kiskaisi tukkaa? Esimerkiksi vaan.

Vierailija
15/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi kiva kuulla, miten asia oikeasti meni.

Vierailija
16/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ottaa kädestä kiinni eikä se vaan halua sitä, lapsi huutaa että sattuu, käsi irtoaa! Julkisesti tehdessä toi on tosi kivaa.. :))

Kerran esikoinen juksas päiväkodissa hoitajalle että meille tulee vauva. Se uskottiin ja varovasti utelivat onko totta. Se oli sen ihan jossain leikkitilanteessa todennu hoitajalle, ei ollu kukaan puhunu vauvoista jne. Oli menny täydestä.

Eikä me oltu sillon raskaana. ;)

Jos olis ollu joku tukasta veto niin juttu saattaa joko sekottua johonkin muuhun tilanteeseen. Siis vaikka joku kaveri nyhtässy ja jotenkin ruokailusta sepostaa samaan putkeen. Vaikka istu ruokailussa tän kaverin vieressä ja se harmitti? Tai että lapsi on kiemurtanu pöydässä, hoitaja on ihan normaalisti pitäny kiinni, tukkaa jääny sopivasti sormiin ja lapsi kieppunu jollonka täti repis letistä?

Jos lapsi alkais kertoon mulle väkivallasta niin menisin sanoon hoitajille että lapsi alkanu sanoon tälläsiä. Ei siihen tartte vielä puuttua, mutta tietävät tilanteen. Osaavat seurata mitä lapsi juttelee.

Miksi epäilet ettei SINUN kultamussukkasi valehtele?

Musta se on pienenmpi paha kun uskoa että hoitaja on väkivaltanen lapsia kohtaan. Aika paksua juttua, provoa?

Vierailija
17/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhoitajana ollessani eräs hoitolapsistani veti isänsä tullessa hakemaan isän nurkalle juttelemaan. Pian tulivat takaisin, lapsi vieritti krokotiilin kyyneleitä ja huusi, että "tuo hakkaa mua, se huutaa ja hakkaa!". Isänsä kysyi, että mistä on kyse. Kerroin, että meillä oli tullut muistipelissä kahnaus, lapsen hermostuttua, kun ei joka kerta voittanut. Kerroin kerääväni pelin pois, jos jatkaa kirkumista. Kun kirkuminen jatkui, keräsin sanani mukaan pelin pois, jolloin lapsi ilmoitti kertovansa vanhemmilleen, että hakkaan häntä.

Isänsä ei uskonut lasta, kuten ei kuulunutkaan, lapsi pyysi häpeissään anteeksi. En suosittele ihan sinisilmäisesti kaikkea uskomaan - asiat kannattaa kuitenkin tarkastaa, muiltakin osapuolilta kuin lapselta itseltään ;)

Vierailija
18/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoneen mulle vanhoja pph:lla otettuja valokuvia katsellen, että miten pph repi tukasta, huusi ja tukasta repimiseen oli osallistunut pph:n mieskin toisinaan. Ja koska kaksi lasta kertoi samat asiat niin todellakin uskon heitä. Mutta niin vaan mammat täällä kävi kimppuun kun yleiset syyttäjät.

Meillä tapahtumista on jo pari vuotta, joten en enää aio perään huudella, mutta sun kannattaa kyllä kysyä tapahtumista.

Vierailija
19/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tahallista. Aika helposti kun pampulan vetää tukasta esim. niskahiukset jäävät niin, että tuntuu nipistys tms... Eli lapsesi ei välttämättä huijaa, mutta onko sitten kyse pahoinpitelystä, niin ei voi tietää tuon tarinan perusteella. Voisithan sanoa ko. ihmiselle tytön kertomuksen ja katsoa, miten tämä reagoi.

Vierailija
20/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sen hoitsun naamasta heti näkee,että selitteleekö vai puhuuko totta. Nyt vähän aiheen ohi,mutta olen monesti yhden päiväkodin nurkilla kun lapset ulkoilevat aamupäivisin ja siellä on kyllä pari sellaista vääpeli hoitsua,että heikompaa pelottaisi--huutaa ihan naamat punaisena ja uhkaavina lähestyvät lapsia joita läksyttävät,aika kovakouraisesti myös kiskovat lapset pois tilanteista. On vaan pistänyt silmään monesti,itsekin olen pk. ssa joskus työskennellut ja ei meillä tollaisia hoitsuja ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän