Mistä lisää proteiinia?
Olen herännyt siihen, että saan ruokavaliostani ihan liian vähän proteiinia. Mulla on mielestäni jopa tähän liittyviä oireita kuten väsähtämistä, hiusten lähtemistä, huonosti nukkumista.
Laskurin mukaan minun pitäisi saada noin 100 g proteiinia päivässä. En syö punaista lihaa enkä kanaa, kalaa kyllä päivittäin. Linssejä, papuja, herneitä koitan lisäillä ruokaan ja tehdä esim. linssikeittoa/pataa tai hernekeittoa, mutta en noita saa syötyä kuin silloin tällöin.
Olen keski-ikäinen nainen, istumatyö, käyn pari kertaa viikossa joogassa, pyöräilen työ- ja kauppareissut, lenkkeilen koiran kanssa päivittäin n. 10 000 askeleen edestä.
Voiko proteiinijuomia lisätä ruokavalioon esim. välipalaksi ja iltapalaksi, ovatko terveellisiä?
Mitä muita helppoja keinoja olisi lisätä proteiinia ruokavalioon?
Kommentit (20)
Mää oon tehnyt sellaista siemen/pähkinä näkkäriä.
esim. Siemeniä, pähkinöitä, kananmunaa, kaurahiutaleita, jotain jauhoja, vähän suolaa. Pellille tasaisesti ja uuniin paistumaan. Säilyy huoneelämmössä ja on jotenkin mielyttävämpi syödä kuin pelkät pähkinät. Ja on proteiinia.
Proteiinijuoma voi olla satunnaisessa käytössä, mutta ei niitä päivittäin kannata lipitellä (muu ravintosisältö kannattaa tsekata ettei ole sokeria tms). Ota mieluummin proteiini kunnon ruoasta. Tee aamulla munakas. Tai smoothie, jossa pähkinöitä ja kauraleseitä marjojen ja vaikka mantelijuoman kanssa; siihen voi myös lisätä proteiinijauhetta jos haluaa. Smoothie on hyvä myös välipalana, se on helppo ottaa mukaan. Ja sisältöä on helppo muutella ettei siihen kyllästy.
Syö aamuisin munia, tai sitten teet niin, että laitat esimerkiksi niitä kaurapuuron sekaan.. Toinen maittava on se, että laittaa raejuustoa kaurapuuron sekaan.
Puurossa on itsessään myös ihan hyvin proteiineja, mutta mä tykkään boostaa sitä vielä vähäsen aamuisin.
Sitte päivälle ostat vaikka jonkun rahkan, minkä syöt jonkun hedelmän kanssa välipalaksi.
Tosiaan toi ruokavalio näyttää hyvältä, mä en itsekään punaista lihaa syö. Kanaa ja kalaa kylläkin.
Tai voithan sä tietty ostaa proteiinijauhettakin ja tehdä juomia tai ihan mitä vaan, mutta mä en nää niitä pakollisiksi asioiksi ostaa itse.
Ruuasta tulee kyllä ihan hyvä määrä itsestään. Jos treenaat niin syö vaan reippaasti.
<3
Tuo 100g proteiinia on kyllä liikaa, jos et ole iso ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Syö lihaa typerä ituhippi 🤡
naama umpeen nat si
Tämä aloitus on yhtä typerä kuin oli eilenkin
Mikä ihmeen proteiinihulluus joillain on ?
Proteiinirahkaa. Proteiinijugurttia. Proteiinileipää. Proteiinijuustoa...
Ihmiset on niin sekaisin...
Miksi kaurapuuroon pitää tunkea rahkaa ja raejuustoa? Näyttää oksennukselta
söisin ne erikseen kyllä.
Ap, etsi ravintosisällöistä, minkä verran mikäkin ruoka-aine sisältää proteiinia. Sitten lasket, mitä haluat syödä. Ja sitten syöt.
Huutelijoille - älkää pakottako ihmisiä syömään punaista lihaa, hyvän ravitsemuksen saa muutenkin kokoon.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, jos tekee vähänkin lihastreeniä.
Vierailija kirjoitti:
Jep, vallankin kun tuo kulutuskin tulee ihan normaalista hyötyliikunnasta, jonka pitäisi olla jokaisella ihmisellä se minimi.
Liian vähäinen proteiinin saaminen on todella harvinaista Suomessa. Täällähän ihmiset saavat pääsääntöisesti liikaa proteiinia ruokavaliostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, jos tekee vähänkin lihastreeniä.
Luitko edes aloitusta?
Vierailija kirjoitti:
Itse joisin esim. välipalaksi proteiinipirtelön ja paistaisin leivälle kananmunan.
Ehkä kannattaisi ottaa ravintoneuvojaan yhteyttä?
Kananmunassa on rasvaan nähden vähän proteiinia. Nuo protsku juomat on hyvä vaihtoehto. Valmispirtelössä on 25g prot., mutta makeutusaineet. Prot.juomassa (valio) on 20g prot., maidon oma sokeri.
Ota suuhun. Kohta on proteiinia suun täydeltä.
Mulla sama ongelma. Ruokapäiväkirjan mukaan proteiinin saantini jää noin 60 g päivässä, vaikka 83 kiloisena 3x viikossa salilla käyvänä naisena saanti pitäisi olla jossain 90g hujakoilla. Tosi vaikeaa on saada tuo määrä täyteen, jos ei halua syödä lihaa. En ole tähän muuta ratkaisua keksinyt kuin proteiinipirtelöt ja -vanukkaat, vaikka niiden teollinen muoto ei kauheasti innosta. Ei niitä munia ja tonnikalaa jaksa määräänsä enempää syömään viikossa.
Itse juon lounaalla proteiinishakerin
Syö lihaa typerä ituhippi
Joo ja 2 diabetes odottaa sinua jo ovella.
Itse joisin esim. välipalaksi proteiinipirtelön ja paistaisin leivälle kananmunan.
Ehkä kannattaisi ottaa ravintoneuvojaan yhteyttä?