ISO vauva?
jos jotain kirjoittaiskin... =)
onko kellään käynnistetty synnytystä iso kokoisen lapsen takia? missä vaiheessa ehdotettu?
tai onko varattu suoraan leikkausta jos on ollut vahva epäily ettei mahdu tulemaan?
rv 32 ja lapsi yli käyrien perätilassa.... rupee pelottaa....
Kommentit (2)
Mun esikoinen oli ns. makrosominen vauva eli juostiin koko loppuraskaus 2-3 kertaa viikossa tarkistuttamassa sikiön kuntokin tuon koon takia naistenklinikalla. Painoarviot oli 4,5-5,5 kg ja missään vaiheessa ei ollut mitenkään mahdollista, etteikö lasta olisi päästetty täysaikaiseksi tai puhumattakaan että olisi sektiosta puhuttu. Synnytystapa-arviotakaan ei ehdotettu missään vaiheessa, mutta sen vaadin itse ja sitten sanoivat, että laskettuna päivänä voivat katsoa uudestaan tilannetta. No poika päätti syntyä ihan alateitse tuntia ennen laskettua aikaa, joten en päässyt siihen lasketun ajan ylimääräiseen käyntiin.
Eli mun kokemuksen mukaan, jos vauva muuten vaan isokokoinen (eikä raskausdiabetesta syynä), niin eivät hevin käynnistele tai leikkaa ainakaan naistenklinikalla. Ehkä muissa sairaaloissa sitten helpommin, kun niissä ei niin hyvä hätävalmius, tiedä häntä.
kolmonen käynnistettiin suuren koon takia.
Jos vähän taustaa ensin: mulla on 3 lasta, joista kaikki ovat olleet isoja. Esikoisen odotusaikana äitipolin lääkäri totesi lantiota mitatessaan (jo rv 25 tai jotain sinne päin), että kyllä täältä 5-kiloinen mahtuu syntymään. Esikko syntyi lopulta itsekseen alateitse rv 41+1, painoi 4525g ja oli 51,5 cm pitkä. Kakkonen syntyi myös itsekseen samaa reittiä rv 39+5, painoi 5150g ja oli 53,5 cm.
Kolmosen odotusaikana neuvolasta laitettiin lähete äitipolille kasvukontrollia varten, päivämäärän (' takaraja' , jos ei mitään tapahdu) piti olla laskettu aika, mutta oli rv 39+6 (tiistai). Kontrollissa vauva arvioitiin veljensä tavoin 5-kiloiseksi, joten suosittelivat käynnistystä pikapuoliin. Käynnistys sovittiin perjantaiksi, ja kolmonen syntyi alateitse rv 40+3, mitat 5150g ja 53,5 cm. :) Kaikissa raskauksissa sf-mitta on mennyt yläkäyrän alapuolella tai keskikäyrällä.