Muuttaisitko 100 € halvempaan vuokra-asuntoon vaikka muuten viihtyisit paremmin entisessä?
Kommentit (36)
Ja ajatelkaa: jos tekisitte näin ja säästäisitte erotuksen lapsellenne, se olisi sama kuin pistäisitte lapsilisät säästöön rikkaiden kakkiaisten tyyliin.
Voisin väliaikaisesti, kun nyt on rahapula.
No en. Jää muutenkin rahaa säästöön enemmän kuin tarpeeksi.
Riippuu monesta seikasta. Mikä ettei jos säästää 1200 euroa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Ja ajatelkaa: jos tekisitte näin ja säästäisitte erotuksen lapsellenne, se olisi sama kuin pistäisitte lapsilisät säästöön rikkaiden kakkiaisten tyyliin.
Miksi säästäisin jos haluan itse elää ja kuluttaa? Kyllä niihin lapsiin uppoaa muutenkin.
En osta mitään, säästän kaikki, valitan kaikille, arvostelen kaikkia ja kuolen pois. Olipa onnellinen elämäntyyli.
Muutin aikoinaan mutta sekin oli muka silti liian kallis KELA:n mielestä, fuck!
No en todellakaan! Elmän laatu ajaa pahimmillaan syvään masennukseen. Maksan todellakin siitä 100e/kk, jos viihdyn.
En muuttaisi. Asun vuokralla mieheni ja kahden teinin kanssa. Meillä on jo nyt asunto, jossa on edullinen vuokra suhteessa 87 neliön kokoon. Molemmilla lapsilla omat huoneet. Lukiolle matkaa 3 km ja yläkoululle 2,5 km, eli lapsilla on hyvinkin inhimilliset koulumatkat. Jos me säästettäisiin vuokrassa 100€, se olisi nopeasti tuhlattu, jos teinien pitää alkaa käydä koulua bussikyydeillä.
Muuttaisin, koska olen niin pienituloinen. Tällä hetkellä mun ei kannata muuttaa pienempään asuntoon, koska mulle jäisi vain noin 50 euroa enemmän käyttöön, koska asumistuki laskisi vuokran myötä. Nyt mulla on tilaa majoittaa lapset ja vieraat.
Siis kun nyt maksan 1100€ kuussa ja asunto on lähellä työpaikkaa, niin muuttaisin sellaiseen, josta maksan 1000€? Olisiko se sitten lähellä työpaikkaa vai jossain korvessa? Jos se olisi edelleen lähellä työpaikkaa, niin ilman muuta muuttaisin.
Ei tässä nyt käy ilmi, onko se uusi vaihtoehto huonompi ja mikä siitä tekisi sellaisen, ettei viihdy niin hyvin. Kysymykseen on mahdotonta vastata, jos siitä uudesta asunnosta ei tiedossa mitään muuta luin satasen halvempi vuokra.
Olen opiskeluaikana muuttanut ensin opiskelijasolusta yksiöön, jossa oli kalliimpi vuokra, ja sitten siitä yksiöstä kaksioon uuden avopuolison kanssa, koska haluttiin muuttaa yhteen ja se tuli halvemmaksi. Ei minulla ole ollut muuton perusteena raha, vaan muut suut. Soluasunnossa en viihtynyt yhtään, koska vessa oli aina aamulla varattu. Kolme nuorta opiskelijanaista ja yksi vessa! Vaikka siitä sovittiin, ettei kukaan ole aamuisin suihkussa 10 min. pidempään, aina oli jumalaton kusihätä aamuisin ja odotat ja odotat vessan vapautumista. Kylppäri ja wc oli yhtenäistä tilaa. Toinen asia oli liian pieni jääkaappi! Kuka niitä jääkaappeja suunnittelee soluasuntoihin? Kaksi hyllyä ja niiden alla vihannessäilytys. Ei sitä viikkoa, etteikö olisi joutunut miettimään, minne saa ruokansa. Me ei mitään yhteistä euokaa tehty eikä ollut varaa syödä pelkästään valmista, joten kyllä tuli ostettua perunaa, porkkanaa, kaalia, makkaraa, maitoa, jukurtteja. Sitten kun tuli kaupasta kassi täynnä tavaraa ja avasi jääkaapin, joka jessuksen kerta se oli jo valmiiksi tupaten täynnä. Ja toinen kämppiksistä piti kattiloita siellä, koska hän teki kerralla itselleen isomman satsin esim. spagettia ja jauhelihakastiketta. Sitten se iso kattila on siellä viemässä puolen toisesta hyllystä. Minä luulen, että monet naisopiskelijat tekee itse ruokaa ja siksi siellä on kaikkea, mutta ei kukaan miesopiskelija valittanut ahtaasta jääkaappitilasta. Mutta pointtina siis, että ei se yhteisasuminen 3 hengen solussa ollut minun kohdallani toimiva vaihtoehto pidemmän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu monesta seikasta. Mikä ettei jos säästää 1200 euroa vuodessa.
Siis säästää mihin? 1200€ vuodessa on ihan mitätön summa. Jos maksaa vuokraa noin 12 000€ vuodessa, se säästö on pelkkä kärpäsen pieru. Etenkin jos uusi asunto on kauempana työpaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. No minä en ilmeisesti voi saada lapsia. Yritys ollut käynnissä 12 vuotta ja ihan itse olen käynyt itse maksavana hedelmöitysklinikalla. Ei ole jälkikasvua eikä näytä olevan tulossa. Miksu näissä ketjuissa aina pitää korostaa, että ooh. Ihmiset voivat säästää lapsilleen. Ei kaikki saa lapsia koko elinikänään. Ja etenkin nyt kun ei ole vakituista parisuhdetta, tuo tuntuu äärettömän julmalta.
Riippuu ostovoimasta kokonaisuudessaan. Jos käteen jää sattuu enemmän huomioiden matkakulut ja muut nettona, niin kyllä. En muuttaisi satkulla skutsiin tai johonkin lähiöön. Mieluummin ryöztän mummojen käsväskyjä.
Muutto jo itsessään maksaisi satoja satoja euroja. Miksi lähtisin hyvästä ja edullisesta asunnosta?
En.