Millä rahalla ihmiset kustantavat taloyhtiöremontteja?
Julkisivuja, hissejä, putkia jne? Kun itse asuntojakin pitää remppailla.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Miten te oman budjetin ylittävät olette voineet tietoisesti ottaa tuollaisen stressin? Mitä teidän päässä liikkuu?
En ikinä, missään maailmassa näkisi jonkun asunnon olevan niin tärkeä, että vetää itsensä piippuun sellaisen takia. Tosin mun nettotulot kuukaudessa ei ole kuin noin 4000€ joten en ikinä saisi edes sellaista lainaa, joka veisi oman talouden isolle stressitasolle ettei ole varaa maksaa remontteja säästöillä. Olen kyllä vakaasri muutenkin päättänyt asua vuokralla kun en halua ottaa niin isoa vastuuta kuin jonkun asunnon ylläpito teettää. Haluan helpon elämän.
Jos kysyit multa, joka asuu "liian kalliissa" asunnossa: Ei mulla ole mitään stressiä. Toinwn lapsi meni kouluun, kun muutettiin tähän. Asumme kivassa asunnossa koulun vieressä ja hän pääsi myös musiikkiluokalle. Voi käydä tästä kätevästi koko peruskoulunsa ja lukiokin lähellä, jos sattuu lähimpään pääsemään.
En näe miksi pitäisi olla suuri ongelma, jos tulee tarve muuttaa muualle, kun kyseinen lapsi on noin 20 v ja nuorempikin aikuistumassa. Eiköhän aika moni muuta siinä vaiheessa muutenkin, kun lapset lentävät pesästä.
En näe järkeä siinä, että lapsen olisi pitänyt 7 vuotta istua joka päivä bussissa aamuin illoin voidakseen käydä musiikkiluokalla. Ja mahdollisesti sen jälkeen lukiossa. (Ja toinen lapsi mahdollisesti myös.) Ihan vain siksi, että meidän vanhempien ei tarvitsisi muuttaa sitten kun hän on aikuinen.
Emmekä muuten vedä talouttamme ja itseämme piippuun. Jää koko ajan rahaa säästöön, mutta se ei tarkoita, että meillä olisi aikanaan varaa tai varsinkaan järkeä maksaa yli 100 000 euron remonttia. Isoon perheasuntoon, jossa ei enää edes asu lapsia.
Putkiremontin ja muiden siinä yhteydessä tehtyje töiden hinta / omat osakkeemme oli nyt hintojen räjähdettyä yli 100 000€. Emme edes kysy pankista omaa lainaa tuohon, koska jos tulisi äkillinen tarve myydä asunto, emme saisi edes omia pois. Nyt maksetaan rahoitusvastiketta joku 800€/kk ja onhan se tosi iso nousu asumiskuluihin. Maksetaan palkoillamme.
Ennakoimalla selviää. Ystäväni kertoi äidistään, joka jäi leskeksi yli 20 vuotta sitten. Lapset ovat muuttaneet pois kotoa kymmeniä vuosia sitten. Kodista tarpeettoman karsiminen on ollut käytännössä mahdotonta.
Kun aikoinaan ison omenan yläpuolelta myytiin asuntoja, lapset yrittivät kaikkensa, jotta äiti muuttaisi sinne. Pienellä lainalla saisi upouuden kaksio. Ei edes keskustellut asiasta.
Nyt putkiremontti alkaa alkuvuodesta. Äiti soittaa useita kertoja päivässä, vain voivottelee, karsiminen on vieläkin äärimmäisen hidasta. Yhtiövastike on jo vuosia noussut siihen, että eläke riittää pakollisiin, ei juurikaan muuhun. Lapsilla ei ole oikeastaan vaihtoehtoa, vaan kumpikin alkaa nyt maksamaan 1/3 yhtiövastiketta ja asunto laitetaan myyntiin remontin jälkeen. Ennen sitä pitää yrittää saada karsittua tavaraa kuorma-autollisen verran.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiö ottaa lainaa sitä varten. Osakas voi sitten itse päättää maksaako sen säästöillä/omalla pankkilainalla/ vai rahoitusvastikkeen muodossa.
Meidän julkisivunmaalauksesta tuli 1600€/asunto. 40€/kk 7v ajan maksellut sitä pois. Nyt jo kuitattu. Seuraavaksi vaihdetaan vähän putkia, 1800€/ asunto.
Miten siinä on vain yhden kokoisia asuntoja?
Ei mitenkään,yhden myynnissä olevan lähes ilmaisen kolmion yhtiövastike oli 750€ kuukaudessa.