Supistukset rv31,apua, missä vaiheessa huolestua?!?
Minulla on ollut enemmän ja vähemmän supistuksia melkein koko raskausajan, koko ajan ovat voimistuneet ja lisääntyneet. Viime ultrassa rv 26 oli kohdunkaula lyhentynyt sentin ja lääkäri käski ottaa rauhallisesti.
Olen ottanutkin iisisti, (tai sen verran mitä voi kun uhmaikäinen esikoinen ja pari koiraa pyörii jaloissa), supistukset lisääntyy silti.
Eivät ole normaalisti kipeitä (tuntuvat kyllä ihan napakasti, muttei siis samanlaisia kuin synnytys supistukset), mutta nyt on ollut parina viime päivänä kipeitä yksittäsiä supistuksia. Ei siis ole säännöllisiä, muutaman kerran päivässä tulee noita kipeämpiä.
Neuvolassa kysyin voitasiinko sitä kohdunsuun tilannetta tarkistaa, niin ei kuulemma katsota ennen kuin rv 37, synnytystapa arviossa?!?
Koitin itse tunnustella, (tiedän, typerää kun en ole mikään ammattilainen) eikä sitä " pallukkaa" (mikä siis normaalisti tuntuu emättimen pohjalla) enää tuntunut ollenkaan. Alapää tuntuu siltä kuin voisin työntää sormen kohtuun asti. Normaalia?? Miten saan jonkun katsomaan että kaikki on kunnossa kun neuvolasta en saa lähetettä lääkäriin?
(Olen siis kohdunsuutani tunnustellut joskus aiemminkin eli tiedän kyllä mille se on enne tuntunut...)
Kommentit (2)
Eikä lääkäri sanonut mitään muuta kuin että kaikki hyvin ja voi olla nopea synnytys kun on paikat jo " hyvällä" ? mallilla. No, raskaus kesti hyvin loppuun saakka.
Ja mulla on kans joka raskaudessa runsaasti supistuksia jo rv11 alkaen. Joten eipä tuossa kai muuta voi kun levätä.
Ihmettelen kyllä sitä ettei kohdunsuun tilannetta tarkisteta varsinkin jos pyytää. Mistäs sitä sitten tietää laitta vuodelepoon tai jopa määrätä lankaa laitettavaksi kohdunsuulle jos ei sitä ollenkaan katsota???
Tiedän ainakin sen että tällä hetkellä raskaana olevalla siskollani katsotaan kohdunsuu säännöllisesti muutaman viikon välein, että voidaan varautua mahdolliseen ennenaikaiseen synnytykseen toimenpiteillä. Hänellä edellinen vauva kuoli synnyttyään rv 22.
Käyt joko päivystyksessä tai sitten vaadit lähetteen neuvolasta lääkärille (antavat kyllä kun vaadit) tai sitten yksityiselle. Kannattahan se ehdottomasti tutkia, ja siis jonkun muunkin sun itsesi lisäksi :) Jos nyt et jiostain syystä lääkäriin sittenkään pääse, niin otat todellakin RAUHALLISESTI!!!