Voi ei,kertokaa kihomadoista ja miten ootte päässeet niistä eroon?!
Kolmivuotiaan päiväkodissa oli kihomatoja ja nyt epäilen, että meilläkin on, yöt on muuttuneet levottomiksi ja olin näkevinäni jotain sen suuntaista pepun suulla illalla...
Tsekkaan nyt vielä huomisen tarkkaan, mutta hoito kait kannattaa aloittaa pikaisesti? Entä oletteko päässeet niistä inhotuksista eroon kunnon siivouksella ja käsihygienialla, sen lääkkeen lisäksi? Ohjeita kun tuntuu olevan joka lähtöön, joidenkin mukaan se huolellinen siivous ja tietty lakanoiden vaihto riittää, toiset painottaa kaikkien lelujenkin poistamista ja pesua. Että tällaista, nythän kyllä toi kova pakkanen varmaan niitä matoja hyvin tappaisi...
Kommentit (9)
Omalla lapsella ei ollut, mutta koko perhe söi lääkekuurin. Lisäksi vein kaikki petivaatteet ulos, vaihdoin lakanat ja imuroin sängyt. Vessan pesin tolun desinfioivalla pesuaineella. Kävin läpi samalla pesuaineella kaikki oven kahvat ja muut sellaiset paikat mihin käsin kosketaan. Imuroin lattiat ja putsasin tytön kynsien aluset ja tehostettua käsien desinfiointia. Ja tietysti kaikki pyyhkeet meni vaihtoon.
Mutta meillä ei ollut matoja. Jos olisi ollut olisin varmasti vienyt lelut näillä keleillä ulos ja siivonnut perusteellisemmin. Ja käytössä olleet käsineet kannattaa myös pestä.
Tässä asiassa olisi ilmeisen tärkeää, että kaikki ottaisivat kuurin saman aikaan. Näin olen kuullut päiväkodin työntekijöiltä.
Onnea matkaan ja ei kun siivoamaan!
Koko perhe söi pyrvin kuurin, siivosin netistä löytämieni ohjeiden mukaan, huolellinen käsihygienia ja vaihdoin käsipyyhettä tiheästi. Siivousohjeet löysin osoitteesta www.itsehoitoapteekki.fi sieltä etsin tuotehaulla pyrvin lääkkeen, siitä kun valitsee potilasohjeen niin siinä on siivousohjeet
Pesin kaikki peitot, tyynyt ja petarit. Imuroin sängyt ja patjat ja pyyhin miedolla pesuaineella. Lakanat ja yökkärit vaihdoin hoitopäivänä ja seuraavana päivänä.
On kehittynyt kihomatokantoja, joihin ei pyrvinkuuri tehoa. Kuurin syömisestä seuraavana päivänä matoja vaan edelleen luikertelee ja oireet eivät häviä mihinkään.
Reseptilääke on nimeltään Vermox. Se tappaa matojen lisäksi myös elimistössä olevat munat. Vermoxia olen saanut ihan soittamalla neuvolalääkärille, joka on sitten laittanut reseptit koko perheelle tulemaan. Lääke tulee halvemmaksikin kuin pyrvin.
Tämän lisäksi tietysti huolellinen siivous ja hygieniarumba.
Tuntuu, että nykyään joka paikassa on noita viheliäisiä! Päiväkotien ovissa ja jopa kouluissa on lappuja, joissa pyydetään tarkkailemaan kihomatotilannetta kotona. Itse en uskalla enää lapsiani edes pallomeriin tms. paikkoihin päästää, kun ne on ainakin varmoja tartuntapaikkoja, jos mitkä!
Eihän ne madot vaarallisia ole, mutta kiusallisia kylläkin! Meillä ainakin on niinä kahtena kertana, kun madot ovat hyökänneet, lasten yöunet kärsineet ja muutenkin ovat olleet levottomampia. Nykyään osaa jo oireita tulkita ja matoja vahdata. Ekalla kerralla olin shokissa!
Toivon teille pikaista paranemista! Muista, että kamalampaakin voisi tapahtua...
Pyrvin on se tavallisin lääke ja sitten on noita muitakin. Yleensä otetaan toinen kuuri jonkin ajan kuluttua ensimmäisestä, koskapa nuo madot ja munat eivät todellakaan heti kuole.
Minä veisin lelut ulos, vaikkakaan en tiedä sen hyödystä. Sitten niiden siivous ja hygieniaohjeiden mukaan kun toimii niin kyllä ne lähtee.
Nimim. Löysin ITSELTÄNI madon peräaukosta 6 vuotta sitten ja olin saada sydärin odottaessani aamua ja apteekin aukeamista. Tuolloin ei itsellä ollut lapsia ja ei ole aavistustakaan, mistä juukelista madot sain.
...mutta milta kihomato nayttaa? Jos nakee vain jotain valkoista pepussa missa ei pitaisi olla joka katoaa, voiko se olla niita?
siis vermox ei todellakaan tapa madon munia,niihin ei ole olemassa lääkettä sen takia se toinen kuuri syödään että ne mahdolliset jääneet munat kehittyy madiks ja ne voidaan sit tappaa.toki vermox on pyrviniä parempi lääke mutta nimenomaan matoihin.eikä ne madot vuorokaudessa kuole vaan kyllä siinä kauemmin kestää vaikka ne niin sanottuina puolikuntoisina eivät enää munikkaan.vermox eli tappaa madot nälkään.ja sen lääkkeen jälkeen niitä voi näkyä esim. kakassa mutta ne on jo semmosia puolikuntoisia.
www.health.fi/tartuntatautiliitto/kihomato.html
Eli madot näyttää valkoisen ompelulangan alle parisenttisiltä pätkiltä. Illalla 1/2-1 t nukahtamisesta taskulampun kanssa lapsen peppuun kurkkaamaan. Ja toistuvasti useana iltana. Aina ei tärppää.
Eli aloin epäillä, voisikohan minulla olla kihomatoja, koska peräaukossa oli viikkojen ajan tuntunut " värinää" , kiemurtelua tms. Ei varsinaisesti kutinaa. Olin jo kerran peilin kanssa tutkaillut mutta mitään ei näkynyt.
Kunnes eräänä iltana tuntui taas tuntuvan " kiemurtelua" ja ajattelin että johan nyt on p..kele. Eikun peili käteen ja ponnistin peräsuolta niin kuin kakatessa. Haa, jotain valkeaa, vajaan millin paksuinen ja 2-3mm pitkä suortuva. Vessapaperia? Lankaa alkkareista? Hyi helvetti, se LIIKKUU!!!
Traumatisoiduin tuosta syvästi mutta yritän toipua. Aikaa jo n. 6vuotta. Ehkä selviän. =)