Miten saan imetyksen lopetettua, lapsi 1v?
Imetys sujunut alusta asti ilman ongelmia, täysimetin 6kk ja sen jälkeenkin on pärjätty rintamaidolla + kiinteillä eli korvikkeet on jääneet väliin. Luulin, että lopetuskin onnistuisi helposti mut ei... 1-v tyttöni hinkuu tissille päivälläkin monesti vaikka yritän kuinka vähentää kertoja eli homma ei etene. Tavallinen jugurtti maistuu hyvin, mut maito ei (pistää ilmeisesti mahan sekasin). Vettä juonut nokkamukista sujuvasti puoli vuotta, tuttipullo ei oo ollu käytössä, eikä oo ikinä huolinut myöskään tuttia.
Onko 1v jotenkin hankala vaihe lopettaa eli onnistusko esim kuukauden päästä helpommin??? Kuinka pieniä määriä maitoa olette aluksi antaneet? Kokemuksista ja neuvoistanne olisi apua!
Kommentit (21)
ymmärsin siis, että lapsi on tottunut saamaan tissiä vielä juuri ennen nukkumaanmenoa, ja mietit mitäs sitten sen tilalle/miten hoitaa vieroitus. (korjaa jos ymmärsin väärin)
meillä auttoi se, että kun vielä iltaisinkin imetin, tehtiin selkeä ero tissittelyn ja nukkumaan menon väliin. en siis imettänyt uneen enkä vienyt suoraan tissiltä sänkyyn kuten vauvan ollessa pienempi, vaan ehkä vasta puolen tunnin kuluttua.
uskon että se auttoi meillä, kun tissittely ei liittynyt nukkumaanmenoon, vaan oli ihan oma juttunsa, niin ei vaikuttanut juurikaan nukahtamisiin vaikka jätettiin sit aikanaan pois.
olikohan kovin sekavasti kirjoitettu :)
gerda
Eli iltaimetys ei liity nukahtamiseen. Tosin meillä iltaimetys tapahtuu jopa paria tuntia aiemmin, eli siinä seitsemän aikaan kun neiti (reilut 11kk) menee nukkumaan yhdeksän pintaan. Meillä imetetään aamulla, päivällä kerran ja sitten illalla. Ja olen ajatellut lopettaa kokonaan noin kuukauden päästä. Lähinnä syynä se, että toinen nännini on todella arka ja siinä on ollut jo useamman kerran kivat haavat, kun neidillä kahdeksan hammasta tekemässä tuhoaan.
Yöt meillä on menty jo muutama kuukausi ilman syöttöjä. Päivisin tyttö sitten pitääkin huolen, että saa tissinsä... Saa nähdä, miten selvitään muutoksesta...
Jansku
Iltapuuron jälkeen mennään yläkertaan jossa pesut, vaipanvaihdot ymt ja sen jälkeen imetän neidin huoneessa. Hän ei nukahda rinnalle, vaan ihan pirteänä laitan sänkyynsä. Hän saattaa jopa tunnin siellä höpötellä ja nukahtaa ilman tuttia itsekseen.
Voisin kyllä aloittaa tuolla että imettäisinkin alakerrassa puuron syönnin jälkeen ennen iltapesuja. Kiitos siis vinkistä! Jos se vaikka sitten joku kerta vaikka " unohtuisikin välistä" ja saisin puuron kanssa menemään hyvin maitoa. Tällöin imetys ei olisikaan osa nukkumaanmeno-rituaalia.
Kannattaakohan kokeilla sellaista, että imettäsikin vaan yhdestä rinnasta kerralla ja maidontulo hiipuisi itsestään?
Nasu-äiti
Kokeilehan luomumaitoa, jos se sopisi tavallista paremmin. Meillä vasta 1v6kk alkoi sietämään tavallista maitoa ilman oireita. Meillä ei edes tavallinen piimä, jogurtti, viili ym käynyt, ei myöskään tuttelit eikä nannit ym korvikkeet. Luomumaito oli ainoa jota sieti äidin maidon lisäksi.
Eli nyt meidän neiti kohta 1 v. (20.2 täyttää) ja viikko sitten lopetin kokonaan imetyksen. Ruoan kanssa juo nokkamukista kevyt/ rasvatonta maitoa jo melko hyvin, syö viiliä, juustoja ja puurot teen maitoon. Meidän neiti söi aina tiheästi öisin rintaa, sairasti syksyllä pahan korvakierteen, olisin varmasti yöimetykset lopettanyt muuten jo aikaisemminkin. Nyt ollut terveenä (korvat putkitettu) ja ajattelin että kyllä nyt tämä mamma on jo ansainnut paremmat yöunet. Mies hoiti vauvan heräilyt pari ekaa yötä, oppi muuten samaan syssyyn nukkumaan yöt omassa sängyssä. Tutti on käytössä, pullolle ei enää opetettu. Hirvitti miten reagoi kun minä jatkoin niiden parin yön jälkeen, kun miehen yövuorot alkoivat. No tietysti heräs muutaman kerran yössä ja itkeskeli pahimmillaan 1,5 h kerralla. Mutta sitkeänä pysyin, sylittelin kyllä jos kovin itki, silittelin, yksin en jättänyt huutamaan. Ja kas kummaa yöt rauhoittuivat silmissä, muutama viikko sitten alkoi siis yötissin lopetus, nyt herää enää 1-3 krt/yö, tutilla rauhoittuu ja tämä mamma on onnellinen, saa nukkua!!! No viikko sitten jätin kerralla päiväimetykset pois, kun alkoi nokkamukista maito hyvin jo maistua. Kyllä jonkun verran inisee vielä tissin perään, mutta muuten annan paljon läheisyyttä, puuhaa jne. Ja todella hyvin on mennyt. Niin ja tosi tärkeä syy imetyksen lopettamiseen oli taata 3 v. esikoiselle häiriöttömät yöunet, kun poika herkkäuninen (eikä suostu enää päikkäreillekään) ja nukutaan koko perhe samassa huoneessa. Joten meillä meni kyllä todella hyvin vieroitus, tahdonvoimaa se kyllä itseltä vaatii ja säälitti pikkuinen kun tissiä kinusi, mutta olin jo päättänyt että taaperoimettäjäksi en ala (kaikella kunnioituksella heitä kohtaan). Esikoisen vieroitin myös 1 vuotiaana.
Onpas kivoja vinkkejä tässä ketjussa! :) Tämä on meillekin ajankohtainen aihe, poika on nyt 11kk ja aloitin juuri työt itse. Nyt ollaan siis siirrytty tissittelyyn vain aamuisin, iltapäivisin ja iltaisin, n. 3-4krt/vrk imetystä siis. Meillä on koko tämän kuluneen vuoden ajan syöty myös öisin ja useamman kerran. Nyt yritetään siitä tavasta päästä hissukseen eroon, mies on ottanut pojan raivoamiset vastaan nyt parina yönä sylittelemällä poikaa yöllä, kun tissinkipeys on iskenyt. Aikansa raivottuaan (eka yö aika vaikea, valvomista oli yhteensä pari tuntia, josta huutoa puolisen tuntia ja lopulta yksi imetys yöllä auttoi nukkumaan aamuun saakka, ennen imetyksiä on ollut jopa 4/yö), Meillä poika heräili yöllä ajoittain jopa 30 min välein vaatimaan tissin aina suuhunsa, vaikkei oikeasti nälkä voinut ollakaan. Viime yö oli ensimmäinen yö koko hänen elämänsä aikana, ettei syönyt kertaakaan tissiä! Nukkui ihan hyvin ilmankin, vaikka muutaman kerran heräsikin.
Nyt mietin päivävierotuksia hiljalleen, mulla ei ole mitään tavoitetta kuinka kauan imetys jatkuu. Meilläkin on ongelmana se, ettei poika oikein juo muualta kuin tissistä; nokkamukista ja tavallisesta lasista voi hyvällä tuurilla mennä pari desiä vettä tai tavallista maitoa päivän aikana. :/ Jogurttia syö kyllä halulla ja puuron voi keittää maitoon, mutta nestettä toivoisin silti menevän enemmän kuin nyt. Ehkä aika tekee sitten tehtävänsä??? Onko kellään vinkkejä kuinka saada lapsi juomaan enemmän? Tuttipulloista poika ei perusta eikä niille enää opetetakaan tässä vaiheessa...
-Terppari ja poika 11kk
Meilläkin on vaivana tuo puolen tunnin välein heräily yöaikaan. Jouluna lopetin yöimetyksen ja aloin nukuttamaan Hertan omaan sänkyyn. Nyt puolitoista kuukautta myöhemmin herää yhä puolen tunnin välein vaatimaan rintaa. Alkuyöstä saan yleensä kaadettua vielä sänkyynsä laittamalla kättä päälle. Noin neljältä seisoo naama punaisena ja huutaa karkealla kurkulla:" ANNA TITTIÄ!" Muutenkin kiihtyy nollasta sataan jo ennenkuin herää. Hertta seisoo sängyssä jo ennenkuin avaa silmänsä! Eli temperaa löytyy! Hertta on nyt reilun vuoden ikäinen.
Isommat lapset meillä on kaksoset joista Helmin vierotin juuri vuotiaana yöheräilyjen vuoksi. Oli juuri tällainen tissivauva ja olin tosi peloissani kuinka kestää vierotuksen. Olivat mummolassa yhden yön ja kun tuli aamulla kotiin niin yritti nostaa paitaa. Tuumasin vain että isot tytöt juo nokkamukista ja vierotus oli siinä! Uskomatonta mutta totta. Tosin Helmi ei juonut pitkään aikaan oikeastaan mitään, piilotin maitoa kaikkiin ruokiin. Nyt nelivuotiaana on samankokoinen Onnin kanssa joka joi sujuvasti pullosta mitä vain.
Onko kellään mitään konstia millä saisin päiväimetyksen Hertan kanssa jatkumaan? En millään raaskisi vierottaa vielä tuota palleroa. Meilläkään ei suostu juomaan pullosta, eikä mukista ja tuttikaan ei ole käytössä. Rakastaa tittejään yli kaiken. Mutta tämä yörumba yhdistettynä kahden päikkärittömän uhmaikäisen kanssa elettävään arkeen syö naista... Luettuani viestinne musta kumminkin tuntuu että taistelu jatkukoon!
Vinkkejä sotastrategiaan kaipailee, Noora
ps. Voimia kaikille tissisyöppöjen äideille!
Meillä oli myös melkolailla samatilanne...päivät ja yöt menivät tiiviisti tissitakiaisen (silloin 1v4kk) kanssa. Poikani kasvoi hurjaa vauhtia, koska osa rintamaidosta oli ns. ylimääräistä ruokaa päivittäisten ruokailujen/juomien(maito/vesi) lisäksi. Ratkaisu meillä oli se, että lähdin ystävättäreni kanssa viikonloppulomalle ja isi jäi kotiin pojan kanssa. Olin vähentänyt ennen lomalle lähtöä päiväimetyksen niin minimiin kuin se meillä oli mahdollista tarjoamalla kaiken juotavan nokkamukista, vaihtelevalla menestyksellä.
Olin ensimmäistä kertaa yötä erossa lapsestani em. mainitun matkan ajan. Kaikki meni todella hienosti ja helposti, imetys loppui siihen. Kyse oli siis meillä enemmänkin tavasta kuin tarpeesta.Samalla poikamme muutti omaan sänkyyn pois perhepedistä, kaikki nukumme nyt huomattavasti paremmin.
Saattaa kuulostaa liian kovalta ratkaisulta, muuta meillä se toimi. Äiti sai levätä ja rentoutua( rinnat täynnä maitoa hieman vaikeaa:)..)ja isi ja poika viettää yhdessä laatuaikaa. Suosittelen!!!!
Meillä ainakaan tyttö ei juonut maitoa merkittäviä määriä pitkään aikaan. Sanoisin, että vasta kahden vuoden tienoilla alkoi maito maistua. Sitä ennen joi kyllä piimää jossain määrin ja söi esim. jugurttia mielellään.
Et kertonut, miksi haluat lopettaa? Sen suhteen en osaa kyllä muutenkaan neuvoja antaa, imetän edelleen 2,5 vuotiasta tyttöäni, nyt tosin enää päivisin. Tuntuu, että ympäristön " painostus" lapsen vieroitukseen on suurimmillaan juuri siinä lapsen ollessa vuoden ikäinen. Olen joskus miettinyt, mikä " merkkipaalu" se on... Vieroituksen helppous riippuu varmaan paljon lapsesta, jotkut kuuleman mukaan vieroittuvat itsestäänkin. Meidän tyttö ei kyllä ole ollut sitä tyyppiä ;)
meillä oli pitkälti sama tilanne kun sulla nyt, lopetin tytön imetyksen kun täytti 11kk. Aloitin ihan vaan vähentämällä imetystä päivällä, muuta puuhaa kehiin aina kun kaipasi rintaa! Ja maitoa mukista/välipalaa tarpeen mukaan... Päiväimut loppui kokonaan n. viikon ajaksi sillä seurauksella että illalla himo oli hirveä... Siitä tulikin hyvä motivaatio imetyksen lopetukseen kun typy tahtoi nukahtaa rinnalle ja yöllä käytti mua tuttinaan... Oli otettava isi apuun yöhoitajaksi (vauva eroon maidonhajuisesta sylistä) ja muutaman yön jälkeen olinkin vapaa ; ) Yöllä herätessään siis aina halusi aluksi rintaa mutta ei sitä saanut vaan isä tarjosi maitopulloa (aiemmin ei ollut sellaiseen tutustunut ollenkaan). Tuttiakin jossain välissä kokeiltiin mutta eihän se enää ton ikäiselle kelvannut (ja hyvä niin). Nyt on kyllä sitten se maitopullo käytössä iltaisin. " Imemisvietti" tuntuu vielä olevan kova näin pienillä, kaipa joku on vieroittanut vauvansa kokonaan ilman tutteja tms. mutta meille tää ratkaisu on toiminut hyvin! Tsemppiä : )
Meillä tyttö on 1v2kk ja itse haluaisin jo lopetella imetystä. Aamuherätykset ovat meillä aivan liian aikaisia, 4-5 välillä herätään joka aamu, koska tyttö haluaa tissiä, ja ei hän enää nukahda vaikka tissiä saakin. Eli toivoisin imetyksen lopettamisen tuovan muutoksen tähän.
Jos haluat lopettaa, en omasta kokemuksesta ainakaan suosittele kuukaudella tai parilla lykkäämistä. Olen itse nyt ollut kaksi aamua imettämättä, ja tytön raivo on aivan hirveä! Aamulla ensimmäinen tunti on suoraa huutoa tissin perään... Joten melkein toivoisin, että olisin lopettanut imetyksen jo aiemmin, jolloin tyttö ei osannut noin raivokkaasti vielä vaatia.
Minä jätin ensin pois kaikki päiväimetykset, nyt tuon aamun ja jossain vaiheessa vielä iltaimetys pitäisi jättää. En kyllä uskalla ajatellakaan mikä raivo siitä seuraa... Tsemppiä!
lopetin imetyksen tosin vasta lapseni ollessa 1v 10kk - joten tämä konsti toimi ainakin jo vanhemman lapsen kanssa - eli yksi aamu loman alussa sain tarpeekseni imettämisestä kun yötkin meni niin, että lapsi oli kainalossa ja meni tissille kun havahtui hereille - eli oli jo " huono" tapa. No aamulla otin pojun mukaani vessaan ja otin laastarit esille. Voivottelin, että nyt on " tissi pipi voi voi" ja liimasin laastarit molempien nännien päälle. Kulmiaan kohotellen ihmetteli ja toisteli tissi pipi jne. Siinä sitten päivän mittaan kun haikaili maitoa, annoin kurkata paidan alle ja todettiin että tissi pipi - juotiin maitoa sitten nokkamukista. Ilman sen suurempia suruja!
Yöllä taisi sitten tulla pieni suru kun edelleen tissi oli pipi. Mutta ihan oikeasti - näin helposti se loppui vaikka tätä hetkeä ennen päivittäisiä maitohetkiä oli 3-8 ja yöllisiäkin todella paljon. Tosin poju oli jo iso ja ymmärisi mitä pipi tarkoittaa ja kummasti hyväksyi asian. Ja olihan meillä tutti josta tulikin jonkin verran tissin korvike ;D
en sinänsä ole varma imetyksen autuaaksi tekemisestä - mutta esikoisen kanssa se epäonnistui heti alkuunsa joten olin iloinen kun sain kokea onnistuneenkin " imetysuran" . Se miksi lopetettiin vasta noin myöhään oli kyllä silkkaa laiskuutta ja molemminpuolista läheisyyden kaipuuta. Lapsi meni hoitoon 11 kk ikäisenä ja imetys toi sitten yhteisiin hetkiin paljon läheisyyttä ja jatkoin sitä vaikka uniaikani jäi aina vähän vajaaksi yöimetyksen johdosta. Suosittelen kyllä jatkamaan jos itse on vielä epävarma. kyllä se päivä tulee eteen että itselle riittää. Ainakin minulla tuli - se oli varma lopetuspäivä ja siitä en tinkinyt kun päätöksen olin tehnyt.
aikanaan sain tämän laastarivinkin juuri vauva-palstalta ja monet muutkin on kokeilleet sitä onnistuneesti, mutta uskon, että oma päätös on se mikä tekee tavan kuin tavan toimivaksi!
Että onko sen helpompi vierottaa nyt vai vähän myöhemmin, vaikeahan sellaista on tietää etukäteen.
Meillä imetys loppui ihan vähän aikaa sitten, lapsi tulee kohta 1v 3 kk. Tämä tuli oikeastaan lapsen puolelta, että kiinnostus hiipui, joten meidän tapauksessa voisin sanoa että aikaisemmin olisi ollut vaikeampaa vieroitus. Lapsi on nimittäin aina ollut kovasti tissin perään, ja myös tutti on hyvin tärkeä ollut aina (edelleenkin). Ehkä sekin on osaltaan auttanut imetyksen lopetuksessa kun on sitten tutti mitä voi kuitenkin imeä.
Meillä vähennettiin imetyksiä pikkuhiljaa, 11 kk ikäisenä lopetin yösyötöt, ehkä vuoden iässä aloin vähentää niin etten enää joka ruuan yhteydessä imettänyt. 1v 1kk taisin imettää vielä aamulla ja illalla ja nyt viimeiset kuukausi-kaksi olen imettänyt vain aamuisin. Se on ollut se tärkein imetyskerta meillä. Mutta nyt viime päivinä ei lapsi ole enää välittänyt tulla aamulla viereen pötköttään tissille, joten tähän meidän imetysurakka päättyy. Olin muutenkin jo ajatellut lopettaa kokonaan lähiviikkoina.
Tavallista maitoa ollaan tarjottu noin 1-vuoden iästä niin paljon kuin juo, mutta ei sitä vieläkään mene paljoa. Nyt jo hiukan enemmän kuin alussa, jolloin otti ehkä yhden hörpyn vain koko aterialla. Ajan kanssa alkaa maistumaan paremmin. Voihan sitä tarjota sitten jugurttia, rahkaa, raejuustoa ja muita juustoja lisäksi jos ne maistuvat.
Gerda
Tässä olen jo jonki aikaa tota imetyksen lopetusta haaveillut, mutta haaveeksi se on yhä jäänyt, ikää pojalla 1v4kk. Tavallinen maito ei käy vieläkään, ja nyt olen minä sekä poika ihan maidottomalla allergiaepäilyn takia. Selvästi helpottaa, mutta en ole silti vakuuttunut vielä onko se nyt se maito vai ei, vai vaan onko tottumaton ihan siihen maitoon sinällään, jogurtteja yms. maisteltiin ja syötiin nimittäin pitkään ja ne kävi, mutta tavallinen maito ei, missään muodossa.
Sikäli erikoistilanne siis miellä, mutta imetän tosi paljon päivisin sekä öisin, ihan laiskuuttakin. MEillä on myös oltu tosi paljon kipeinä, ja siksi aattelinkin, että lykkään lopetusta tuonne keväämmälle, että kaikki pahimmat influenssat ja vatsatautiepidemiat menee ohi. Niistä meillä on kärsitty, ja muu ei ole sitten kelvannutkaan silloin kun tissi kun on kipeä, ja hampaitakin on tullut...
Ehkä 18kk jälkeen on muutenkin parempi ikä vieroittaa? Imetystukilistan sivuilla on juttua taaperoimetyksestä, katso sieltä sinäkin vinkkiä! (Googleta sivut. )
kovasti vertaistuesta ja vinkeistä! Laastaria kokeilen viimeistään kesällä jos en aiemmin onnistu ;). Kokemuksianne oli mukava lukea.
_tuuli_:
Meillä tyttö on 1v2kk ja itse haluaisin jo lopetella imetystä. Aamuherätykset ovat meillä aivan liian aikaisia, 4-5 välillä herätään joka aamu, koska tyttö haluaa tissiä, ja ei hän enää nukahda vaikka tissiä saakin. Eli toivoisin imetyksen lopettamisen tuovan muutoksen tähän.
Täsmälleen tämä on tilanne meilläkin! Muita syitä lopettamishaluuni: ainainen tissin kinuminen (myös päivällä) alkaa väsyttää... pelkään myös että maidon litkiminen ei oo hyväksi hampaille ja sitten sitä että se vähentää tavallisen ruoan syömistä. Neiti on nimittäin aika laiheliini 8400g, 73,6cm.
Luen mielelläni lisääkin kokemuksianne!
Tytteli syönyt aina tiheästi ja kiihkeästi tissiä (ei koskaan pulloa tai tuttia) ja söisi edelleen useasti päivässä, jos antaisin (neito vielä kotihoidossa).
Vauvana tissi oli ainoa rauhoitus keino ja kannoin tyttöä päivät ja illat. Täysimetin 6kk, tyttö aina ollut hyvin hento ja hoikka. En usko tissin vaikuttaneen ainakaan meillä kiinteiden syömiseen, mutta yritin ajoittaa tissin kiinteiden jälkeen. 1v 3kk asti kelpaisin vain ja ainoastaan nukuttajaksi yöunille, vaikka isi oli tytön kanssa erittäin paljon (johtui juuri tissistä. 1v 6kk asti neiti heräsi syömään tissiä 3-10 kertaa yössä, olin aivan loppu yöheräilyihin. Silti jotenkin vain jaksoin ja odotin kaiken muuttuvan kuin itsestään. Puoltoista vuotiaana tyttö alkoi nukkumaan yöt läpi (nukkui aina meidän vieressä). 2v lähtien nukkunut omassa sängyssään, aamulla tissiä ja illalla tissiä (joskus päivälläkin). Tytön ollessa 2v sovimme päivällä, että yöllä äiti ei enää anna tissiä, vasta aamulla. Yllättävän hyvin meni, satunnaisia öitä kitisi, mutta sitten tyyntyi saamaan aamusta.
Olisin tosiaan ollut halukas ja valmis lopettamaan tissittelyn huomattavasti aikaisemmin, mutta huomattuani sen tärkeyden olen antanut vaan ajan kulua. Toisaalta miksi siitä on luovuttava, kun näen kuinka paljon mielihyvää se tuottaa sisukkaall pikkuneidille. Hän on kovin reipas, omatoiminen ja itsenäinen, miksi siis kiirehtiä sen asian kanssa. No helppo nyt sanoa, kun tissin kinuminen on suht kohtuullista ja kaikesta on tähän asti on selvitty...
Tämä oli vain meidän kuvio (ei tosiaan suunniteltu), mutta voimia kaikille tissiä kinuvien taaperoiden äideille :)
Tänään oli kolmas aamu ilman tissiä (illalla saa kyllä vielä), ja enää pienenpienet raivarit tyttö sai aamulla. :) Toivon hartaasti, että aamut myöhentyisivät aamuimetyksen lopettamisen myötä, vielä ei ainakaan ole tapahtunut mitään (en kyllä ole olettanutkaan).
Tämä oli siis AP:lle tsemppauksena, että rohkeasti vaan vähentämään, aluksi tyttö varmaan protestoi, mutta meillä ainakin helpottanut jo parissa päivässä huomattavasti. Rankkaa se on itselle pysyä tiukkana kun pieni niin kovasti haluaisi tissiä, mutta...
AP:n tytön mitat olivat muuten kuin suoraan meidän neuvolakortista 1-vuotistarkastuksen kohdalta. :)
Joskin tänäkin aamuna nukkui klo 4-4:45 tissi suussa, jolloin nousin ylös (työt alkoi klo 6)... Ei mennyt kuin 10 minuuttia, kun heräsi huutamaan ja vein pojalle 140ml maitoa - joi kerralla kaikki. Joten ainakaan minulla ei ole maito enää nouse nopeasti rintoihin ja loppuu aamun tunneilla, jos poika herää useammin kuin 2 krt. Enkä kyllä rupea heräämään noin aikaisin muualle kuin töihin, joten helpompi on käydä lämmittämässä Tuttelia ja saada poika vielä hetkeksi nukkumaan. :) Tyttö lopetti imemisen 10½kk iässä, mutta heräsi 1½ vuotiaaksi kerran yössä, jolloin kävin lämmittämässä hänelle vellin... Tätä keinoa aion seuraavaksi ruveta " sisäänajamaan" pojallekin.
Päivä imetyksistä pääsin molemmilla lapsilla " eroon" ihan sillä, etten tarjonnut päivällä rintaa, vaan ruoan kanssa joivat maidon lasista. Ja pojan tissin kinuamiseen en reagoinut illalla (aina), vaan tarjosin muuta syötävää.
Tuttipullosta vieroitan sitten joskus... nyt on tärkeämpää saada pojalle tarpeeksi energiaa - on painotarkkailussa ja kovasti ollut korvatulehduksia..
Meillä tytölle ei sopinut tavallinen maito heti (vuoden täytettyään), mutta jostain syystä hyla-maito ei aiheuttanut vatsavaivoja. Eli joi aina pari viikkoa hylaa, sitten pikkuhiljaa kokeiltiin tavallista ja muutaman " kuurin" jälkeen tavallinen maito alkoi sopia. Yöimetykset lopetin 1v3kk ja koko homman 1v5kk. Meillä lopettaminen kävi helposti, koska tyttö ei malttanut enää olla rinnalla kuin iltaisin ja öisin. Viimeiseksi jätin iltaimetyksen, joka vaihdettiin sitten sujuvasti satukirjaan kun tein lopullisen päätöksen imetyksen lopettamisesta. Eli tavallaan aloite lopettamisesta tuli tytön puolelta, koska kiinnostusta tissiä kohtaan ei enää juurikaan ollut.
Neiti meillä 11 kk ja imetän nyt enää aamulla ja illalla. Kuukauden verran olen imettänyt nyt vaan 2 kertaa päivässä. Kun lopetin päiväimetykset niin neiti ei osannut pyytää tissiä, mutta nyt ilta ja aamupuuron jälkeen hokee " kika, kika" eli tissiä tarvisi.
Haluaisin lopettaa imetyksen kokonaan. Korvike ei maistu hyvin, jogurtit ja raejuustot maistuu. Tavallista maitoa en ole vielä antanut. Toivoisinkin vinkkejä, että kuinka käytännössä tämän teen. Eli kun illalla ennen nukkumaan menoa neiti ei saakaan rintaa, niin mitäs sitten teen jos / kun hän itkee sängyssään toivoen sitä. Nostanko pois ja annan korviketta tai vettä?
En toivo saarnoja imetyksen lopettamisesta. Painoni on imetyksen takia jo niin pahasti miinuksella, että nyt haluan jo ajatella omaa hyvinvointiani.
Käytännön vinkkejä toivoen,
Nasuäiti
:-)