Miten sanoa työkaverille rakentavasti
Ettei hän voi alkaa itkeä-pillittää kesken rutiininomaisen asiakastilanteen? Uusi työkaveri ja työ sellainen, jossa vaaditaan hyvää paineensietokykyä.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti: ihmisten pitäisi olla kivempia toisilleen. Jos on oikeasti ihminen (asiakas tai työkaveri), osaa rauhoitella tilanteen, ja miettiä, että olisiko voinut esittää asiansa toisin. Kerran nuorena pillahdin itsekin itkuun, kun olin mielestäni tehnyt parhaani, mutta pomo aina ilkeili. Sen jälkeen se lopetti. Ja sen jälkeen en ole itkenyt töissä. Ja jos itkenkin, se on täydellisen ok. Osaan itkeä, sillä olen ihminen.
Tuossa tilanteessa ei tapahtunut mitään. Rutiininomainen tilanne, hyvin selkeä. Oletan, että itkun syy liittyi henkilön yksityiselämään tai sitten johonkin mielenterveysongelmaan, josta ei tietoa.
ap
Kas kas että taas meidän entisestä työkaverista kirjoitetaan täällä, näin käy hänen jokaisessa työpaikassaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sinun tehtäväsi. Kerro esihenkilölle.
En uskalla, koska pelkään että esihenkilö kääntää työkaverin yllättävän itkukohtauksen jotenkin minun syyksi. Selkeästi työkaveri myös odotti tuossa tilanteessa, että muut työntekijät tulevat lohduttamaan ja hoivaamaan häntä, vaikka paikalla oli kymmeniä asiakkaita ja haastava tilanne kesken.ap
Millä ihmeen alalla olette, kun haastavia asiakaspalvelutilanteita ja henkilöstön itkua? Poliiseja vai vartijoitako olette? Vai mäkkärissä?
Ei mitään noista.
-Katsastusasemalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti: ihmisten pitäisi olla kivempia toisilleen. Jos on oikeasti ihminen (asiakas tai työkaveri), osaa rauhoitella tilanteen, ja miettiä, että olisiko voinut esittää asiansa toisin. Kerran nuorena pillahdin itsekin itkuun, kun olin mielestäni tehnyt parhaani, mutta pomo aina ilkeili. Sen jälkeen se lopetti. Ja sen jälkeen en ole itkenyt töissä. Ja jos itkenkin, se on täydellisen ok. Osaan itkeä, sillä olen ihminen.
Tuossa tilanteessa ei tapahtunut mitään. Rutiininomainen tilanne, hyvin selkeä. Oletan, että itkun syy liittyi henkilön yksityiselämään tai sitten johonkin mielenterveysongelmaan, josta ei tietoa.
ap
Anna jo olla. Tylsä provo. Tee jotain järkevää, kun et edes keksi parempaa. Mene vaikka imuroimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Anna jo olla. Tylsä provo. Tee jotain järkevää, kun et edes keksi parempaa. Mene vaikka imuroimaan.
Jankuti jankuti. Mene itse pois kun et osaa keskustella.
https://www.vauva.fi/keskustelu/4940868/itkuherkka-tyokaveri-miten-jaks…
Tässä esim. puhutaan samasta ihmisestä kuin oletettavasti ap
Kysyin ChatGPT:lta sinun kysymyksesi. Ei pässimpiä ehdotuksia.
Kopio,
Tällaisessa tilanteessa on tärkeää olla mahdollisimman hienovarainen ja empaattinen, jotta viesti välittyy rakentavasti ja loukkaamatta toista. Tässä on ehdotus siitä, miten asian voisi ottaa puheeksi:
Aloita positiivisesti: Aloita keskustelu kertomalla, että arvostat työkaverisi panosta ja ymmärrät, että työ voi olla haastavaa.
"Olen huomannut, että suhtaudut työhön todella intohimoisesti ja se on hienoa."
Tuo esiin työtehtävän vaatimukset: Korosta, että tietyt tilanteet voivat olla stressaavia, ja siksi on tärkeää pitää itsensä rauhallisena.
"Koska työtehtävämme voivat olla paineistettuja ja vaativia, meidän on tärkeää pystyä käsittelemään ne mahdollisimman rauhallisesti."
Anna rakentavaa palautetta: Kerro havainnostasi neutraalisti ja empaattisesti, ja liitä se työtehtävän suorittamiseen.
"Olen huomannut, että joissakin tilanteissa tunteet voivat nousta pintaan, ja se on täysin ymmärrettävää. Kuitenkin, koska meidän tehtävämme on palvella asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla, on tärkeää, että pystymme säilyttämään rauhallisuuden myös haastavissa tilanteissa."
Tarjoa tukea: Kerro, että olet valmis tukemaan ja auttamaan, jos tunteiden hallinta tuntuu vaikealta.
"Jos joskus tuntuu, että tilanne alkaa käydä liian raskaaksi, voimme aina keskustella siitä ja miettiä yhdessä, miten tilanteita voisi käsitellä paremmin."
Päätä myönteisesti: Lopeta keskustelu positiiviseen sävyyn ja osoita, että arvostat työkaveria.
"Olet todella tärkeä osa tiimiä, ja olen varma, että yhdessä pystymme suoriutumaan kaikista haasteista."
Tärkeintä on, että annat palautteen rakentavasti ja osoitat empatiaa työkaveria kohtaan. Näin hän voi ottaa palautteen vastaan paremmin, ilman että hän tuntee itseään loukatuksi tai hyökkäyksen kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
https://www.vauva.fi/keskustelu/4940868/itkuherkka-tyokaveri-miten-jaks…
Tässä esim. puhutaan samasta ihmisestä kuin oletettavasti ap
Ei ole Ap.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kopio,
Tällaisessa tilanteessa on tärkeää olla mahdollisimman hienovarainen ja empaattinen, jotta viesti välittyy rakentavasti ja loukkaamatta toista. Tässä on ehdotus siitä, miten asian voisi ottaa puheeksi:Aloita positiivisesti: Aloita keskustelu kertomalla, että arvostat työkaverisi panosta ja ymmärrät, että työ voi olla haastavaa.
Tuo esiin työtehtävän vaatimukset: Korosta, että tietyt tilanteet voivat olla stressaavia, ja siksi on tärkeää pitää itsensä rauhallisena.
"Koska työtehtävämme voivat olla paineistettuja ja vaativia, meidän on tärkeää pystyä käsittelemään ne mahdollisimman rauhallisesti."
Anna rakentavaa palautetta: Kerro havainnostasi neutraalisti ja
En ole esimiesasemassa ko ihmiseen nähden, joten en voi lähestyä luettelemalla työn vaatimuksia jne.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En uskalla, koska pelkään että esihenkilö kääntää työkaverin yllättävän itkukohtauksen jotenkin minun syyksi. Selkeästi työkaveri myös odotti tuossa tilanteessa, että muut työntekijät tulevat lohduttamaan ja hoivaamaan häntä, vaikka paikalla oli kymmeniä asiakkaita ja haastava tilanne kesken.ap
No, menetkö besserwisserlemään uudelle työntekijälle kesken aspatilanteen?
Jos olette hoitsuja akuuttiosastolla, niin ei hyvää heilu. Omaiset ja potilaat luottaa teihin, tai ainakin pitäisi voida. Siinä tunteet on laitettava syrjään, hoidettava homma ja vasta jälkikäteen puida tilanne.
Voilepäpalaute: Ensin jotain hyvää, sitten varsinainen ongelma, ja lopuksi jotain hyvää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanonut hänelle mitään. Ehkä pitäisi alkaa käskeä ja komentaa. Mietin, josko hänellä on vaikeuksia vain ryhtyä toimeen - siis jotakin toiminnan ohjauksen haastetta?
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos olette hoitsuja akuuttiosastolla, niin ei hyvää heilu. Omaiset ja potilaat luottaa teihin, tai ainakin pitäisi voida. Siinä tunteet on laitettava syrjään, hoidettava homma ja vasta jälkikäteen puida tilanne.
Ei olla hoitsuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kopio,
Tällaisessa tilanteessa on tärkeää olla mahdollisimman hienovarainen ja empaattinen, jotta viesti välittyy rakentavasti ja loukkaamatta toista. Tässä on ehdotus siitä, miten asian voisi ottaa puheeksi:Aloita positiivisesti: Aloita keskustelu kertomalla, että arvostat työkaverisi panosta ja ymmärrät, että työ voi olla haastavaa.
Anna rakentavaa pala
Lue oikein rauhallisesti itsellesi ääneen tuo kommenttisi ensimmäinen lause.
Vierailija kirjoitti:
= esimies = pomo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanonut hänelle mitään. Ehkä pitäisi alkaa käskeä ja komentaa. Mietin, josko hänellä on vaikeuksia vain ryhtyä toimeen - siis jotakin toiminnan ohjauksen haastetta?
ap
Sun ei tarvitse miettiä mitään. Esimiehesi on koulutettu ajattelemaan työntekijöiden asioita. Joko uskot "huolesi" hänelle tai opettelet itse olemaan.
Älä oleta. Et voi tietää vaikka hänellä olisi kuormittava elämäntilanne menossa.
Tylsä ja itse keksitty provo joka tapauksessa tämä aloituksesi. Arvosana 0/5.