Eikö teitä häiritse halpistuotteiden rumat pakkaukset?
Ihmettelen. En kestäisi itse katsella esim. suihkussa tai pesualtaan reunalla mitään riemunkirjavia rumiluksia.
Kommentit (40)
Halpisten pakkaukset ovat tarkoituksella rumia, että ne jotka ovat arkoja imagostaan, ostaisivat ennemmin kalliimpaa tuotetta jolla on parempi kate. Halpikset myös piilotetaan alahyllyille, että hintasokean asiakkaan käteen osuisi ensin se kalliimpi. Minua ei hävetä pätkääkään ostaa halpaa, ja ostankin silloin kun tiedän sen olevan jos ei välttämättä aivan yhtä hyvää kuin kalliimpi, niin kuitenkin tarpeeksi hyvää. Toisaalta joissain tuotteissa ei tulisi mieleenkään ostaa sekundaa. Esimerkiksi halpismakkarat ja juustot eivät todellakaan nappaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miksi halvan pitää näyttää halvalta. Mutta kai juuri siksi; jo pakkauksesta köyhä huomaa että ei maksa paljon.
Se on psykologinen markkinointikikka. Tyylikästä saisi aikaiseksi myös parilla painovärillä, mutta jos pakkaus on liian hieno, se ei mene kaupaksi kohderyhmälle. Eli niille, jotka haluaa halvimman. Vaikka hinta olisi halvin, tulee silti mielikuva että hinnassa maksetaan ylimääräistä pakkauksesta.
Ei häiritse, mutta tykkään kyllä kivan näköisistä pakkauksista. Lapsenakin halusin aina että äiti ostaa tuotteita joissa on mielenkiintoisen tai herkullisen näköinen pakkaus.
Ostan enimmäkseen sellaisia halpoja tuotteita, joiden tiedän olevan hyviä. Siinä pakkauksen ulkonäöllä ei ole merkitystä. Ostan kalliimman merkkituotteen, jos halpisvaihtoehdot eivät ole mielestäni hyviä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
No en nyt tiedä. Esim. Erittäin hienon suomalaisen shampoon pullo on oikeastaan aika kivan näköinen.
Se onkoin suunniteltu edesmenneen Kirsti Paakkasen mainostoimisto Womenassa. Klassikko!
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miksi halvan pitää näyttää halvalta. Mutta kai juuri siksi; jo pakkauksesta köyhä huomaa että ei maksa paljon.
Painatuksessa tarvitaan jokaista väriä varten omat shabluunat. On halvempaa tehdä yksi kuin viisi. Sama juttu kankaiden väreissä ja lehtikuviin painatuksessa jne. Esimerkiksi kirjavan pakkauksen ostaja maksaa niitä painatuskuluja ostaessaan tuotteen, joka voi olla heikkolaatuisempi kuin yhdellä värillä painettu teksti ja kuva pakkauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin naistenlehtien kosmetiikka-arvosteluissa valitetaan jos tuotteen pakkaus on kuin apteekin tai Cliniquen tuotteissa. Cliniquesta ei tietenkään valiteta, koska kyseessä on vakiintunut kalliimpi brändi.
Myös haluttomuus laskee pisteitä kosmetiikkatesteissä. Jos tuote ei tuoksu kuin perusraaka-aiheiltaan, valitetaan kuinka köyhää on kun ei ole mitään ihanaa parfyymia tuotteessa tai että tuote haisee kuin apteekin tuotteet.
Ihotautilääkärit ovat kansainvälisessä yhteisymmärryksessä sen suhteen, ettei hajustettu kosmetiikka etenkään kasvoilla ole hyväksi, koska se lisää allergisoitumisriskiä huomattavasti. Saatavilla on sekä tehokkaampia mutta hajusteettomia tuotteita, esim The Ordinary. Se ei kuitenkaan ihonhoidosta ymmärtämättömälle suomalaiselle kauneustoimittajalle kelpaa, koska siinä ei myydä tuotteen mukana unelmia tai elämäntyyliä.
Asiakas maksaa myös tuotteen mainontakulut. Ooh ja aah!
Vierailija kirjoitti:
Lidlin Cien merkkisen käsisaippuan ulkoasu on tyylikäs ja maksaa päälle euron.
Ne olivat ennen todella hyvää laatua. Harmittaa, kun en ymmärtäny tostaa niitä varastoon. Pandemian aikana tai heti sen jälkeen tapahtui jotakin kummallista. Nykyisin saman merkin saippuat ovat huonoja ja niihin tulee nopeasti halkeamia ja ne alkavat näyttää vastenmielisiltä. Ennen Cienin käsisaippua pysyi hyvässä kunnossa melkein loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hävettää aina kassalla, kun niistä näkee kauas että ne on halpiksia...
Itsekin olen miettinyt, että hävettääkö ihmisiä, jos ostokset ovat pääasiassa halpistuotteita. Vaikea uskoa, että jotkut xtrat tai k-menutuotteet ovat jonkun mielestä maultaan parempia kaikissa tuotteissa.
Niin,
Ei mua hävetä ostaa edullisia tuotteita, jos ne on mun makuun käyttökelpoisia.
Ennemmin ostan halpaa jos mahdollista.
Ehkä johtuu siitä, että mun ei tarvii valita pakosta halvinta vaan voin ostaa kalliimmankin tuotteen.
Olen vaan pihi ja saan mielihyvää edullisista ostoksista ja hankinnoista.
Erään kauppiasperheen vesa kertoi ostavansa aina halvempia tuotteita, jos suinkin mahdollista.
Esimerkiksi Muumi- ja Oxygenolin hammastahnat ja alkoholiton suuvesiä tehdään samassa tehtaassa Suomessa. Niitä ei mainosteta missään. Niissä on Hammaslääkäriliiton tavoitearvot mukainen määrä fluoria niin Muumissa kuin Oxygenolissa. Kummassakaan ei ole kiillettä poishankaavia osasia.
Mikseivät ne ole Suomen suosituimpia tuotteita? Ne ovat kategoriassaan halvimpiakin. No, ihmiset luulevat niitä huonoiksi ja niitä ei mainosteta missään. Ovat kuitenkin laatutuotteita moneen muuhun verrattuna. Toki asiakas joutuu notkistamaan polviaan kyykkyhyllyllä asioidessaan kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hävettää aina kassalla, kun niistä näkee kauas että ne on halpiksia...
Itsekin olen miettinyt, että hävettääkö ihmisiä, jos ostokset ovat pääasiassa halpistuotteita. Vaikea uskoa, että jotkut xtrat tai k-menutuotteet ovat jonkun mielestä maultaan parempia kaikissa tuotteissa.
En ole havainnut mitään suurempaa maku- tai koostumuseroa esim. raejuustossa, oli se sitten k-menun, Lidlin tai Valion tuote. Ostan lähes aina rasvatonta, ja jos sitä ei ole saatavilla, Valiolta arkiraejuustoa, joka on rasvaisuudestaan huolimatta koostumukseltaan ihan yhtä klönttistä kuin k-menun ja Lidlin rasvaton versio. Olen kasvissyöjä ja syön sitä usein salaatin tai pastan kanssa. Halpaa proteiinia, ja rasvaton raejuusto terveellistä.
Halpistuotteet suunnitellaan tietoisesti halvan näköisiksi. Osa imagoa. Graafiset suunnittelihat voivat tästä kertoa varmasti yksityiskohtaisemmin.
Monet Pirkka-tuotteet peittoavat mennen tullen kalliimmat ja kauniimmin pakatut versiot samoista aineksista. Tosin Pirkka ei ole mun mielestä mikään halpismerkki. Ja Pirkan parhaat -tuotteista oikeasti monet juustot ovat tosi hyviä, feta, camembert ja parmesan ainakin, jos vertaa samalla tavalla kelmuun tai pussiin pakattuihin juustoihin. Ja Pirkan hummus on tosi hyvää. Tosin Lidlin oma on vielä parempaa. Baresat ym. ihan täyttä kuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lidlin Cien merkkisen käsisaippuan ulkoasu on tyylikäs ja maksaa päälle euron.
Ne olivat ennen todella hyvää laatua. Harmittaa, kun en ymmärtäny tostaa niitä varastoon. Pandemian aikana tai heti sen jälkeen tapahtui jotakin kummallista. Nykyisin saman merkin saippuat ovat huonoja ja niihin tulee nopeasti halkeamia ja ne alkavat näyttää vastenmielisiltä. Ennen Cienin käsisaippua pysyi hyvässä kunnossa melkein loppuun asti.
Tarkotin nestesaippuan ulkoasua.
Jos myyntipakkaus häiritsee, tuotteen voi siirtää toisenlaiseen säilytyspakkaukseen.
Enemmän minulla valintaan vaikuttaa muut seikat. Hintakin toki, mutta ei vain se. En halua suosia kansainvälisten suuryritysten merkkibrändejä, jotka yleensä eivät ole paitsi ekologisia, niin eivät myöskään lajinsa parhaita.
En osta Palmoliven saippuaa, Colgaten hammastahnaa, L'Orealin shampoota enkä Fairyn tai Sunin konetiskitabletteja. Noin esimerkiksi. Korskeat moniväripakkaukset ja -tuotteet eivät houkuttele, päinvastoin.
Kyllä häiritsee, olen esteetikko kuten varmaan aloittajakin :) Niillä käsisaippua, shampoo, puhdistusaineiden jne purkkien ulkonäkö ja joku vähän erikoisempi, laadukkaampi merkki vaan tuo hyvää fiilistä ja vaikuttaa elämänlaatuun myönteisesti, joten siksi tykkään näihin panostaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä häiritsee, olen esteetikko kuten varmaan aloittajakin :) Niillä käsisaippua, shampoo, puhdistusaineiden jne purkkien ulkonäkö ja joku vähän erikoisempi, laadukkaampi merkki vaan tuo hyvää fiilistä ja vaikuttaa elämänlaatuun myönteisesti, joten siksi tykkään näihin panostaa.
Miten se laadukkuus tulee esiin (muuten kuin mielikuvissasi, joihin vaikuttaa mm. mainonta) esimerkiksi käsisaippuassa tai kodin puhdistusaineissa?
Ei se nyt ihan niin ole, että halpistuote on aina ruma ja huonolaatuinen ja muut tyylikkäitä ja laadukkaita.
Esimerkiksi apteekkien oma Apteekki-tuotesarja on minusta paitsi halpa, myös erinomaista laadultaan sekä selkeä ja tyylikäs ulkoasultaan.
Vierailija kirjoitti:
tässä kyllä olen sitä mieltä, että pakkaamisessa vois käyttää minimi määrän luonnonvaroja ja antaa itse tuotteen myydä itsensä. Ei siihen hienoa pakkausta tarvita.
Suomimamma luulee taas kerran olevansa fiksumpi kuin kaikki tuotesuunnittelijat ja markkinoijat.
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt ihan niin ole, että halpistuote on aina ruma ja huonolaatuinen ja muut tyylikkäitä ja laadukkaita.
Esimerkiksi apteekkien oma Apteekki-tuotesarja on minusta paitsi halpa, myös erinomaista laadultaan sekä selkeä ja tyylikäs ulkoasultaan.
Mikä tämä tuotesarja siis on?
Niinpä. Ruma fontti ei ole sen edullisempi kuin tyylikäs.