Ilmainen ruoka-apu kerää paljon ihmisiä, jotka eivät sitä edes tarvitse
Joskus olisi hyvä selvittää leipäjonoissa olevien ihmisten oikeat taustat ja onko avulle oikeasti tarvetta. Kyllä siellä tiedän olevan ihan hyvinkin toimeentulevia ihmisiä, jotka osin omaa saituuttaan hakevat ilmaista ruokaa. Muutama yksinasuva tuttu, joilla samaan aikaan palkkatyö, kymmenien tuhansien sijoitukset ja omistusasunto, hakevat ruokaa sieltä, koska ilmaista. Ihan avoimesti jopa kehuvat, kuinka jää enemmän rahaa sijoittamiseen, kun ruoan saa ilmaiseksi.
On myös niitä, jotka mieluummin laittavat omat rahat kaljaan ja hakevat sitten ruoan ilmaiseksi. Jos ilmaiseksi jaettavaa ruoka-apua ei olisi, moni kyllä pärjäisi mutta rahaa jäisi vähemmän kaljaan. En sitä sano, etteikö se jollekin voisi olla ihan tärkeäkin mutta kyllä sitä myös hyväksikäytetään. Ja mitä enemmän ilmaista ruokaa tarjotaan, sen enemmän se kerää ottajia, vaikka todellista tarvetta ei olisikaan.
Kommentit (24)
Tunnen kanssa muutaman, joka saituuttaan hakee. Tosin melko varakkaita eläkeläisiä.
Onhan tuo totta mutta eipä sille oikein mitään voi.
Moi kokoperse. Sinulla on äärimmäisen ruma ajatusmaailma.
Tuon homman luonteeseen ei oikein kuulu että ruvettaisiin vaatimaan tuloselvitystä sun muuta paperisotaa. Se perustuu ihmisten kunniantuntoon ja rehellisyyteen. Lopputulos on sitten mitä on.
Et sitten millään voi ilmoittaa heistä sinne?
Menisi heidän ruokakassinsa jollekin sitä tarvitsevalle eikä ahneillePaskiaisille.
Vierailija kirjoitti:
Tuon homman luonteeseen ei oikein kuulu että ruvettaisiin vaatimaan tuloselvitystä sun muuta paperisotaa. Se perustuu ihmisten kunniantuntoon ja rehellisyyteen. Lopputulos on sitten mitä on.
Me kaikki tiedämme, että varakkaat ihmiset eivät yleensä ole rehellisiä.
Huutelisin kyllä siitä jonossa jos tunnistaisin jonkun varakkaan.
No kymmenien tuhansien sijoitukset mitenkään kummallisia ole. 5 numeroisen summan saa kasaan normiduunari halutessaan puolessa vuodessa.
En tiedä miten muualla on mutta täällä Jyväskylässä ruoka-apuun tarvitsee diakoniatyöntekijän tapaamisen ennenkuin apua edes saa.
https://www.jyvaskylanseurakunta.fi/apua-ja-tukea/diakoniasta-apua-arke…
Tietysti. Sama kun alettaisiin jakelemaan 50 euron seteleitä. Kyllä niillekin ottajansa löytyisi aina ja kaikkialla.
Tampereella ei saa ruoka-apua ellei ensin ole käynyt diakonin luona tuloselvityksessä ja saanut paperin että henkilö on oikeutettu ruoka-apuun köyhyyden perusteella. Sillä paperilla sitten saa hakea ruokakassin tietyistä pisteistä.
Muualle tämä kans!
Sairaalloisen itarat (mutta verrattaen varakkaat) ovat aivan varmasti merkittävä asiakasryhmä ruokajakeluissa.
Työssäkäyvällä ei mitenkään voi olla aikaa seisoa yli tuntia ruokajonossa keskellä päivää ja ainakin talvipakkasilla se on kamalaa. Kyllä niitä ahneita väärinkäyttäjiä varmaan jonkun verran on niin kuin missä tahansa, mistä jotain ilmaiseksi saa - ainakin kesäaikaan - mutta en oikein jaksa uskoa, että ongelma olisi kovin laaja-alainen. Ei ne kuivat leivät ja lähes mädäntyneet hedelmät, joita olen itse sieltä joskus saanut, ole sen arvoisia että sitä moni tekisi ellei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Tampereella ei saa ruoka-apua ellei ensin ole käynyt diakonin luona tuloselvityksessä ja saanut paperin että henkilö on oikeutettu ruoka-apuun köyhyyden perusteella. Sillä paperilla sitten saa hakea ruokakassin tietyistä pisteistä.
Muualle tämä kans!
Tämä on jossain paikoissa käytössä. T. Ympäri suomea ruoka-apuja kiertänyt
Juuri luin ihmisestä jonka tulot on 2500 ja yksi lapsi. Haluaa säästää lapsen tilille 500 kuussa niin käy perseilemassa ruoka-apu jonossa, kaikki ruoat sieltä köyhien suusta!
Vierailija kirjoitti:
No kymmenien tuhansien sijoitukset mitenkään kummallisia ole. 5 numeroisen summan saa kasaan normiduunari halutessaan puolessa vuodessa.
No jos valtaosalle perusduunareista kertyy puolessa vuodessa kymmeniä tuhansia ylimääräistä, niin tämähän on oikein hyvä. Helposti voi leikata kaikkia sosiaalitukia ja yhteiskunnan ilmaisia palveluja entistä kovemmin.
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvällä ei mitenkään voi olla aikaa seisoa yli tuntia ruokajonossa keskellä päivää ja ainakin talvipakkasilla se on kamalaa. Kyllä niitä ahneita väärinkäyttäjiä varmaan jonkun verran on niin kuin missä tahansa, mistä jotain ilmaiseksi saa - ainakin kesäaikaan - mutta en oikein jaksa uskoa, että ongelma olisi kovin laaja-alainen. Ei ne kuivat leivät ja lähes mädäntyneet hedelmät, joita olen itse sieltä joskus saanut, ole sen arvoisia että sitä moni tekisi ellei ole pakko.
Minulla ainakin on aikaa, mutta olenkin etätöissä. Saa kivan tauon päivään. Totta kuitenkin tuo, että en talvipakkasilla jaksa mennä.
Kävelen usein töihin tällaisen ruoka-apujonon ohi. Paljon siinä jonossa tupakoidaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin on aikaa, mutta olenkin etätöissä. Saa kivan tauon päivään. Totta kuitenkin tuo, että en talvipakkasilla jaksa mennä.
Minä jaksan. Uusi untuvatakkini on niin lämmin.
Ahneet liikkeellä !