Vesirokkorokotusta harkitsevat: Lukekaa Hesarista 7.2.
juttu " Asiantuntija suosittelee lapsille vesirokkorokotetta" .
Tampereen yliopiston professori Timo Vesikari suosittelee jutussa ottamaan lapselle pikemminkin vesirokkorokotuksen kuin rotavirusrokotteen. Professori on tutkinut kumpaakin rokotetta.
Jutussa todetaan myös, että vesirokkorokotus on ehdolla Suomen yleiseen rokotusohjelmaan, mutta se toteutuu aikaisintaan 2009. Sitä ennen Vesikari suosittelee lasten rokottamista omalla kustannuksella.
" Vesirokko on vakava tauti, johon kuolee keskimäärin yksi suomalainen vuodessa" , Vesikari muistuttaa.
" 200-300 joutuu joka vuosi sairaalaan vesirokon taki. He ovat todella sairaita" .
Lopuksi mainitaan, että rokotettukin saattaa sairastua, mutta tauti jää lievemmäksi.
Kommentit (46)
Ei varmaan voi sanoa että menikö rokotus täysin hukkaan, sillä on todettu, että rokote ei anna välttämättä 100% suojaa, mutta joka tapauksessa sairastettu rokko on lievempi, kuin se olisi ollut ilman rokotetta. Eli teillä se olisi voinut olla vieläkin hurjempi.
Jos teillä on tunnuksia tahi muuten mahdollisuuksia lukea Terveysportin kautta Duodecimin tms artikkeleita ko asiasta, niin käykää lukemassa.
tuohon: " Vesirokko on vakava tauti, johon kuolee keskimäärin yksi suomalainen vuodessa"
- - että jos nyt katsoo tilastoja, niin siellä on varmaan aika monia sairauksia, joihin on kuollut vähintään yksi viidestä miljoonasta suomalaisesta vuodessa. Pitäisiköhän näitä kaikkia tauteja vastaan rokottaa?
Kukin tietty tekee kuten parhaaksi näkee, en halua kritisoida vaan herättää ajatuksia siitä, mikä on vakava sairaus.
nimim. rokotuskriittinen
sekä 4.5v tyttö että silloin 1v tyttö. tarhassa riehui rokko, josta lapset olivat kotona, monet aika pahassa rokossa, jopa kaksikin viikkoa. Pelkäsin, että meidänkin mukulat olivat jo saaneet tartunnan, mutta onneksi eivät sairastuneet. Minä itse sairastin rokon 12v:nä, ja jos siihen on rokote olemassa, sen kyllä annan, näin päätin.
Me kävimme yksityisellä lääkäriasemalla, ja kustannus käynnistä+rokotteesta oli melkein 100EUR/lapsi, joten se kannatta tietenkin ottaa neuvolassa, mutta minulla oli " kiire" , halusin rokotteen heti kun tautia ilmestyi tarhaan ja ensimmäinen lapsi oli ollut viikon poissa ja näppyjä limakalvoilla jne.
Medän lääkäri myös sanoi, että hänen käsityksensä mukaan tulee rokotusohjelmaan kunhan rahasta sovitaan, onhan tuo varmaan aika kallis lisäys ohjelmaan.
Käsitykseni mukaan suoja ei ole 100%:nen, eihän minkään rokotuksen ole, mutta rokotus suojaisi kahta kolemasta variantista vastaan, eli suojaa ylesintä ja vakavinta versiota vastaan, väliin ja aika epätavallinen suht lievä versio, jota vastaan ei ole rokotetta.
Olen itse lastensairaanhoitaja ja olen töissä lastenklinikalla, enkä ole koko viiden vuoden aikana kun siellä olen ollut töissä kuullut että yksikään lapsi(siis perusterve) joka on vesirokon takia joutunut teholle saatikka kuollut vesirokkoon.
Itse en työskentele infektio osastolla mutta olen sinne joskus tehnyt töitä ja tarkistan vielä maanantaina asian että onko siellä paljon vesirokon takia lapsia ja mihin liittyen niin saadaan oikeata faktaa tänne.Mutta jos sairaalaan joutuu vesirokon takia niin se on infektio osasto jossa on paljon erinlaisia infektio potilaita vaikka olisi kuinka tarttuvaa, jokaisella on oma huone silloin, eikä potilas pääse tartuttamaan muita potilaita.Lapsi ei pääse huoneesta pois eikä vanhemmatkaan osaston puolelle vaan he kulkevat huoneeseen ulko kautta.
Kyllä vesirokko on siinä mielessä hirveä kun ne rakot kutiaa ja on kuumetta mutta onhan nämä kaikki sairaudet mitä lapset sairastaa meidän vanhempien mielestä kamalia, eikä todellakaan ole kiva nähdä omaa lasta kipeänä, mutta kyllä jokainen sen tietää kun saa omia lapsia että ne sairastaa sen minkä sairastaa ja silloin vaan täytyy olla poissa töistä.
Mielestäni vesirokkon kun hoitaa maltillisesti kotona hyvin niin jälkitauteja ei tule.Jos lasta aletaan viedään liian aikasin ulos, kylään, kauppaan niin silloinhan niitä jälkitauteja tulee helposti.
En tarkoita tällä kirjoituksella sitä että haluaisin mitenkään loukata ketään taikka olisin rokotusta vastaan, vaan että kannattaa ajatella monista asioista maalaisjärjellä.
Itse en ole ajatellut omalle lapselleni kyseistä rokotetta antaa, meillä tuli jo pelkästä mpr rokotteesta niin pahat ihottuma.Mutta otan selvää asioista ja palaan alkuviikosta asiaan.
Hyvää viikonloppua kaikille!!!
Selvitteletkö samalla sillä ajatuksella että kyse onkin vesirokon pahoista jälkitaudeista. Eli kuinka moni lapsista on ollut hoidossa keuhkokuumeen, enkefaliitin, pahojen lihas-iho-vaurioiden vuoksi, sepsiksen vuoksi, jne...
Moniko teistä jotka nyt suhtautuvat kielteisesti ko rokotukseen, jättävät sitten mahdollisesti yleisessä rokotusohjelmassa olevan rokotteen ottamatta?
Pakko kommentoida, vaikka tiedän, että meidän tyttö kuuluu siihen pieneen vähemmistöön, jolle rokotus ei jostain syystä antanut suojaa vesirokkoa vastaan.
Jotkut ovat täällä kommentoineet, että jos vesirokon rokotuksesta huolimatta sairastaa niin se tulee melko lievänä. Meidän tyttö sai rokotuksen 1-vuotiaana ja sairasti vesirokon 3-vuotiaana. Tartunnan hän sai päiväkodista, jossa vesirokko kiersi. Ensi alkuun näytti, että tyttö paranee nopeasti koska ensi näppylät hävisivät nopeasti eikä uusia näyttänyt ilmaantuvan. Vaan viruspa oli sen tyyppinen, että monilla sairastuneilla oireet näyttivät häviävän ja yhtäkkiä ne palasivatkin entistä voimakkaampina. Näin meilläkin. Tytöllä oli näppylöitä runsaasti ja hän oli vesirokon vuoksi päiväkodista pois kaiken kaikkiaan yli kaksi viikkoa. Eli se siitä lievemmästä ja lyhyemmästä vesirokosta. Meidän tapauksessa rokotus meni ihan hukkaan ja toiselle lapselle emme edes harkitse sen ottamista.