5-v pomoilee ja kiusaa
Päiväkodista kuuluu seuraavaa: tyttäremme leikkii kahden melkein 5-v:n tytön kanssa päivittäin, mutta kanssakäyminen tuntuu olevan melkoista pomotusta. Tyttömme kuulemma määrää, mitä muut saavat leikissä olla ja pitää lankoja käsissään. Kaverit saavat " palvella" arvon neitiä ja suuttuu, jos homma ei toimi oman suunnitelman mukaan. Myös sipinää ja toisen kaverin syrjintää ja kiusaamista on pelissä mukana.
Olen ihan onneton, kun oma tytär käyttäytyy noin ikävästi kavereitaan kohtaan. Kotona on puhuttu lukuisat kerrat kivan kaverin ominaisuuksista ja reilusta/epäreilusta pelistä, sipisemisestä ja kiusaamisesta. Kerran jopa leikkipuistossa jouduimme seuraamaan vierestä kouluikäisten vastaavaa käytöstä, jota tyttäremme piti itse pöyristyttävän epäreilulta. Ikävää on myös se, että alakynnessä olevan tytön äiti on valittanut hoitajille, mutta vain mulkoilee ja välttelee minua.
Mikäpä neuvoksi? Tytöt on tyttöjä -ajattelua vai toiveita siitä, että ajan myötä toisen asemaan asettuminen ymmärretään paremmin? Miten ja mihin saakka lasten keskinäisiin suhteisiin kannattaa puuttua, ettei mene jankuttamiseksi ja käänny itseään vastaan? Henkinen väkivalta ja toisten manipulointi jurppii minuakin suunnattomasti.
Tilanteesi on tosiaan moneltakin osalta hankala ja jottei kukaan pahoittaisi mieltään, hienotunteisuus on paikoillaan. Mielestäni ei kuitenkaan minkäänlaista takanapuhumista tai syrjintää saisi hyväksyä. Itse olen koulukiusattu ja tiedän miten pahalta kiusattuna ja sipinän kohteena oleminen tuntuu. Seuraavia ajatuksia tuli mieleen:
-Miten tyttäresi leikkii kotioloissa toisten kanssa; osaako leikkiä yksin, tasapuolisesti ikätovereiden kanssa? Oma poikani ei koskaan ole osannut leikkiä kunnolla ja mielikuvitusasioiden ymmärtäminen on vaikeaa. Hän pomottaa mielellään, koska tietää silloin missä mennään; eikä ole tarvinnut ymmärtää mitä toisten tarinan juonet merkitsee.
- Pomattamista ja toisen syrjintää ei pitäisi missään nimessä hyväksyä päiväkodissakaan, koska vaarana on, että pomotus ja syrjintä siirtyy kouluun ja koulukiusaukseksi. Saako tyttäresi kotona pomottaa teitä vanhempia / sisariaan?
- Voisitteko tarhan hoitajien ja toisten tytön vanhempien kanssa pitää kokous ja miettiä ensin aikuisten kesken missä mennään ja mitä tytöt on puhuneet. Sitten ottaisitte jo " isot" tytöt palaveriin mukaan ja kysyisitte heidän käsitystä tilanteesta. Ehkä pääsette jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen. Jos tarvitsette puolueettoman henkilön, päiväkodeilla on mm psykologit /mahdollisesti kuraattorit käytettävissä varmaan tähänkin tapaukseen. Voihan olla, että asia on kaverisuhteiltaan monimutkaisempi kuin näin nopeasti ajatellen. Voihan olla että syrjitty on ensin kiusannut teidän tyttöä tai muuten käyttäytynyt huonosti. Eli syy voi olla molemmissa.
Toivottovasti asia selvenee