Humanistisesta tiedekunnasta valmistuneet, voiitko auttaa!
Omasta valmistumisesta kauppatieteilijäksi on jo ikuisuus eikä ystäväpiiriin kuulu juurikaan humanisteja. Tänä syksynä on ilo ja kunnia osallistua Italialaisen nuoren naisen valmistujaisiin. Hänen pääaineensa on ollut ranskan kieli ja yleinen kirjallisuus. Osan tutkinnostaan hän teki vaihto-opiskelijana täällä Suomessa. Haluaisin muistaa häntä jollakin suomalaiseen humanistien valmistumiseen liittyvällä lahjalla tai tavalla, mutta en oikein löydä mistään tietoa aiheeseen. Onko humanisteille olemassa esim. dippa inssien tapaan omaa hattua, joidenkin muiden tieteenalojen tapaan sormusta tai jotain muuta? Ja jos, niin mistähän moisia voisi löytää? Miljoona kiitosta, jos osaat/viitsit auttaa.
Kommentit (13)
Ei ole omaa hattua eikä muutakaan perinnettä. Humanistiset tiedekunnat ovat hyvin monialaisia eikä niiden alla toimivilla tieteenaloilla ole paljonkaan tekemistä keskenään. Eri tieteenaloilla saattaa olla joitakin omia perinteitään, mutta tuskin mitään kovin laajalle levinneitä. Itse olen valmistunut filosofiasta, eikä siellä ainakaan ollut mitään erityistä perinnettä maisterintutkinnon juhlimiseen.
Kirja on hyvä lahja humanistille. Aika tyypillinenkin.
No tuota miten olisi esim. Tacitus: Germania. Uusintapainoksena tietysti. On siis tiettävästi ensimmäinen kirjoitettu kirja, missä mainitaan suomalaiset. On kirjoitettu Antiikin Rooman aikaan, vuonna 98 jKr. Varmaan jostain divarista ainakin voisi saada. Mutta voi olla Gaudeamuksessakin on.
Kulkue, jossa asusteet. Jopa miekka muistaakseni. Itse en osallistunut.
Italialaiselle ei käy suomenkielinen kirja. Anna kukat tai Kalevalakoru.
Vierailija kirjoitti:
Italialaiselle ei käy suomenkielinen kirja. Anna kukat tai Kalevalakoru.
Kalevalakoru hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Kulkue, jossa asusteet. Jopa miekka muistaakseni. Itse en osallistunut.
Promootiot ovat yliopiston yhteisiä. Harvapa niihin osallistuu.
Miekat on vain tohtoreilla.
Maisteriko hänestä tulee vai puhutaanko tohtoriksi valmistumisesta?
Olen historioitsija, ei ole ollut tapana suuremmin juhlia maisterikis valmistumista. Tohtorin tutkinto on sitten jo bileet.
En ole humanistisen tiedekunnan ihmisiä, mutta minulla taas lähipiirissä kyllä on. Sanoisin, että on hyvin monimuotoinen alue, johon saattaa mahtua pääaine- ja yliopistokohtaisia pienempiä perinteitä, mutta ei mitään suurta, yleistä tapaa. Mikä olisi kauppatieteilijöillä sellainen? Ehdotettu Kalevala-koru on hyvä lahja. Itse saattaisin viedä kirjan/kirjoja suomalaista kuvataidetta joko Kultakaudelta tai modernimpaa. Suomalaista musiikkia CD-levyinä voi myös antaa, esimerkiksi Sibeliusta tai Saariahoa.
Kirjan voit viedä lahjaksi. Jokin merkittävä teos, vaikka palkittu teos.