Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alaikäiset ja rikosoikeudellinen vastuu, ymmärtääkö lapset - ja osa vanhemmistakaan - ettei korvausvastuussa ole ikärajaa?

Vierailija
15.08.2024 |

Korvausvastuuseen voi joutua henkisestä kärsimyksestäkin, ilman ikärajaa. Se 15-vuoden suojaraja tarkoittaa vain sitä, että ei laiteta vankilaan. Muusta vastuusta se ei vapauta. Lisäksi tulee automaattisesti aina lasu. 

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahingonkorvausvastuu ei ole rikosoikeudellinen. Siksi siinä ei ole 15 vuoden ikärajaa.

Vierailija
2/5 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovelletaan sitä kuitenkin niin. Että alle kouluikäisen vahingot ovat vanhemman/päiväkodin tai lastenvahdin vastuulla. Nuo vahingot yleensä korvaa ns. Pöljän pojan vakuutus. Joka on nykyisin vastuu vakuutuksen nimellä. Tuo vakuutus korvaa 12 vuotiaaksi asti. Jonka jälkeen katsotaan jo lapsen itse ymmärtävän.

Rikoksia ja vahinkoja sattuu silti, ymmärsi tekijä sen tai ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sovelletaan sitä kuitenkin niin. Että alle kouluikäisen vahingot ovat vanhemman/päiväkodin tai lastenvahdin vastuulla. Nuo vahingot yleensä korvaa ns. Pöljän pojan vakuutus. Joka on nykyisin vastuu vakuutuksen nimellä. Tuo vakuutus korvaa 12 vuotiaaksi asti. Jonka jälkeen katsotaan jo lapsen itse ymmärtävän.

Rikoksia ja vahinkoja sattuu silti, ymmärsi tekijä sen tai ei. 

Vakuutusyhtiö karhuaa omiaan takaisin, jos se alle 12v on tahallisesti aiheuttanut vahinkoa. Toki on tapauskohtaista, mutta jos kielletään naarmuttamasta autoa ja silti jatkaa, niin vakuutusyhtiö ei pidä sitä enää tyhmyytenä.

Vierailija
4/5 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ope. Korostan aina oppilaille, että vahingonkorvausvelvollisuudelle ei ole ikärajaa. Jos tahallasi rikot koulun ikkunan, sinä korvaat sen. 

Vierailija
5/5 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ope. Korostan aina oppilaille, että vahingonkorvausvelvollisuudelle ei ole ikärajaa. Jos tahallasi rikot koulun ikkunan, sinä korvaat sen. 

Korvasvelvollisuus on toki myös silloin, kun vahingossa hajottaa jotain, tietenkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän