Milloin saunoissa alettiin käyttämään peflettejä?
Lapsuudessani ja nuoruudessani en ollut kuullutkaan moisista, eikä kukaan ollut saanut mitään tauteja.
Onko markkinahössötystä?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun lauteiden rakoihin alkoi ilmestyä ruskeaa pakkelia.
Tarkoitat kai kakkelia? Pakkeli on se, mitä laitetaan naamaan tai seinään.
1972 syntyneenä en muista aikaa, jolloin laudeliinaa ei olisi käytetty. Ne mummun kirjomat oli kaikkein kauneimpia.
Ei meillä ole ikinä mitään peflettejä käytetty. Sauna pesty normaalisti ja siinä se.
Olen 70-luvulla syntynyt. Eli lapsuus kasarilla ja teini olin ysärillä.
Meillä kotona ei ikinä käytetty laudeliinaa, peflettiä eikä pyyhettä. Ei kerta kaikkiaan mitään perseen ja lauteen välissä. Noh, äiti ei muutenkaan välittäny hygieniasta.
Vasta omilleen muutettuani mulle "selvisi", että perse pestään alapääsaippualla kunnolla suihkussa ja huuhdellaan päälle, ennen kuin mennään saunaan.
Ja että saunassa istutaan joko pikku käsipyyhkeen päälle (jokaiselle oma ja heti pesuun käytön jälkeen) tai hommataan joku laudeliina kaupasta.
Kuvottaa ajatella, että siellä lapsena istuttiin saunassa eri perheenjäsenten paskoissa, enkä tajunnu mitään.
Olen syntynyt 60-luvulla ja kun koululuokan kanssa käytiin uimahalleissa, ei kukaan käyttänyt peflettejä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kotona ei ikinä käytetty laudeliinaa, peflettiä eikä pyyhettä. Ei kerta kaikkiaan mitään perseen ja lauteen välissä. Noh, äiti ei muutenkaan välittäny hygieniasta.
Vasta omilleen muutettuani mulle "selvisi", että perse pestään alapääsaippualla kunnolla suihkussa ja huuhdellaan päälle, ennen kuin mennään saunaan.
Ja että saunassa istutaan joko pikku käsipyyhkeen päälle (jokaiselle oma ja heti pesuun käytön jälkeen) tai hommataan joku laudeliina kaupasta.
Kuvottaa ajatella, että siellä lapsena istuttiin saunassa eri perheenjäsenten paskoissa, enkä tajunnu mitään.
Mitään alapääsaippuaa käytetä. Siitähän tulee monenlaisia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla?
Tätä minäkin veikkaisin. Alkoi tulla niitä sinisiä kertakäyttöpeflettejä joka paikkaan. Ihmiset ostivat niitä kotiinsakin. Tekemällä tehty tarve, luulen. Puu on itsessään antibakteerinen ja saunan lämpötilat ja olosuhteet huolehtivat lopusta.
Kannattaa käydä kouluja vielä vähän lisää. Ensinnäkin: laudeliinat ja pefletit ovat olleet käytössä jo ainakin 1800-luvun lopulta lähtien. Peflettihän ei tarkoita vain kertakäyttöistä muoviroskaa, vaan peflettinä on voinut toimia ihan vaikka pyyhe. Toisekseen: kyseessä ei ole tekemällä tehty tarve, vaan lauteet pysyvät siistimipinä (etenkin kuukautisten aikaan), kun käyttää suojaa. Kolmanneksi: puu ei ole antibakteerinen materiaali ja
The presented study shows that pine and oak exhibit substantially better hygienic performance than plastic and indicates an antibacterial effect caused by a combination of the hygroscopic properties of wood and the effect of wood extractives.
On se kyllä tollo.
Vierailija kirjoitti:
Ne alapääsaippuat kyllä kannattaisi unohtaa. Tulee vain kutinaa ja pitää hiivatulehdusta yllä.
Olen syntynyt 50l. Lapsena meillä oli käytössä koko lauteen peittävä laudeliina.
Vierailija kirjoitti:
Miten te "paljaalla" saunojat kestätte lauteiden polttavuuden? Itselle palaisi perskannikat jollen käyttäisi pellavaisia laudeliinoja.
Lauteita varmaan tehdään eri materiaaleista? Useimmat eivät polta ollenkaan. Mutta yksi ystäväni hiljattain muutti asuntoon, jonka saunan lauteilla ilman peflettiä kyllä polttaisi itsensä.
En edes muista aikaa, ettei olisi laudeliinaa käytetty, kotona ja muualla, aina.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 50l. Lapsena meillä oli käytössä koko lauteen peittävä laudeliina.
Minä olen syntynyt 50-luvun lopulla. Ei käytetty kotisaunassa mitään laudeliinoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te "paljaalla" saunojat kestätte lauteiden polttavuuden? Itselle palaisi perskannikat jollen käyttäisi pellavaisia laudeliinoja.
Lauteita varmaan tehdään eri materiaaleista? Useimmat eivät polta ollenkaan. Mutta yksi ystäväni hiljattain muutti asuntoon, jonka saunan lauteilla ilman peflettiä kyllä polttaisi itsensä.
Sanoisin että melkoisen suuri osa saunojista valelee vettä lauteille, ennen kuin istuu alas.
Siittä lähtien kun Abdullah ja Updallah oppivat, että uimahallin saunassa ei tarvitse pitää shortseja.
(Eli pitkään vielä menee)
-winner-