JOLUKUISET -06 Ke-to keskustelut.
Kommentit (25)
Täällä vaivaa edelleen flunssa. Melkein pahempi päivä kuin eilen. Yöllä tyttö on herännyt tunnin välein. Tai oikeestaan ei herännyt mutta itkenyt. En tiedä onko johtunu tukkoisuudesta, pahasta unesta vai onko ollut kipuja. Itkenyt silmät kiinni, rauhoittunut sylissä kun on hyssyttänyt ja nukahtanut uudestaan. Syöminenkin on vähän heikkoa, mutta ei tällaiselle pikkuiselle oikein voi pakottaakaan ruokaa. Söi eilen illalla klo22 kun mentiin nukkuun ja seuraavan kerran vasta klo 5.30. Ja nyt aamulla klo 10. Onneksi syö kyllä kunnolla kun syö. No eipä itsellekään maistu ruoka kun sairastaa. Nytkin hän nukkuu. Onneksi saa edes nukuttua. Ei oikein jaksa olla hereillä ja seurustella. Toivottavasti tämä menee nopeasti ohi!!
Pakkanen paukkuu edelleen. Loppuis jo näin kova pakkanen, ei pääse ulos itsekään. Huomaa, että on veto pois kun ei oo itsekään saanut raitista ilmaa.
Kirjoitin eilen kaverista joka oli mennyt synnärille, tyttö heillekin tuli. Kiva kun meidän neidoilla on nyt sit tasan 9vkoa ikäeroa. Hiukan mukavaa! Toivottavasti heistä tulee hyvät kaverit! =)
Jaahas, pyykit odottaa ja ruokaakin pitäis tehdä. Laiskottaa vaan niin pirusti. =) Pölytkin näkyy hyvin kun aurinko paistaa, ei silti viittis pitää verhoja kiinni.
Tämä oli nyt tällainen oma napa viesti, mutta lukekoot ken tahtoo.. =)
rusina & nuhanenä 5.12
Ensinnäkin, mutter-mommy, kiitos ihanasta viestistäsi. En ole vielä aloittanut maidotonta dieettiä. Haluan aloittaa sen vasta pojan synttäreiden jälkeen eli ensi viikon alussa. Jep, Tinurin kanssa koetetaan tsempata toisemme siihen. Päätöksen tekeminen taisi olla kaikkein vaikein osa. Kun vielä keksin, millä korvaan lehmänmaidon kahvissa, pärjään varmasti. Oma paino varmasti tippuu, sillä ruokavaliossani on niin paljon maitotuotteita: maitoa, jogurttia ja jäätelöä. No, eipä ole enää ensi viikolla, mutta kaksi viikkoa jaksaa vaikka päällä seisten.
Meillä silmätipat annettiin vauvalle kahden aikuisen voimin. Toinen piti lasta ja hänen käsiään paikoillaan, kun toinen sujautti tipat. Suljetunkin silmän päälle olemme laittaneet, sillä pakostakin osa tipasta pääsee silloin silmään, kun lapsi aukaisee silmänsä.
Kovasti voimia teille, m-m, noiden tautien keskelle! Nostan hattua, kun pärjäät kolmen pienen kanssa! Tosin pakkohan sitä on pärjätä, sillä vaihtoehtoja ei ole. :-(
Niin, meillä yöt vain pahenevat. Tämä kauhuöiden sarja taisi alkaa kohta kaksi viikkoa sitten. Sanotaan, että 5-6 yötä 7:stä on kauheita. Viime yö oli ihan omaa luokkaansa, koska masuvaivat alkoivat vasta puolilta öin. Aiemmin ne ovat alkaneet tuntia kahta aiemmin, ja loppuneetkin aiemmin, mutta eilen tosiaan " tavallista" myöhemmin. Kaikkein pahin kipuaika oli klo 3-6. Vauva oli aivan hysteerinen. Suurin syy oli varmasti kipu, mutta lisäksi taisi väsymyskin painaa.
Oma oloni on nyt aivan kauhea. Olen koko ajan kuvitellut öiden mennessä huonommiksi, etteivät ne voi pahentua, mutta niin vain voivat! Nyt on niin paha olo. Olo on aivan raastava: tuntuu niin surkealta, että miksi meidän ihanaa pikkutyttöämme rääkätään. En soisi tätä kellekään muullekaan, mutta tottakai se oman lapsen kohdalla tuntuu sellaiselta, etteivät sanat riitä kuvaamaan.
En oikein tiedä, miten tätä jaksaa. Ystäväni kuvasi vauvansa koliikkiaikaa siten, että välillä mietti, pitäisikö mennä itse junan alle, että loppuisi tämä helvetti. Hän ei varmasti ollut itsetuhoinen, mutta se kuvasi hänen epätoivonsa määrää.
Jos tämä on koliikkia, ei ajatus lohduta. Nämä kuluneet vajaat 2 viikkoa ovat olleet välillä helvetillisiä. Jos tätä samaa jatkuu vielä monta 2 viikon jaksoa eteenpäin, tuntuu se ajatus ihan hirveältä. Se, että tämä loppuu aikanaan, ei lohduta pätkän vertaa.
Mutta nyt lopetan. Toivotan teille kaikille parempia vointeja ja öitä!
Iituli + suloinen, kipuileva pikkutyttö 7 vk 1 pv
Ensiksikin oikein paljon kiitoksia [color=red] rusinalle, mm:lle ja iitulille [/color] lohduttavista sanoista! niitä nyt kyllä tarvitaankin, vaikka onneksi olenkin saanut suuresti apua sukulaisilta ja kavereilta ja ainakin toistaiseksi myös lapsen isältä. mutta eipä sitä ikinä ole liikaa:)
jaksamista myös [color=red] Iitulille [/color] valvottujen ja risaisten öiden kanssa.
meillä on onneksi nukuttu yöt hyvin ja päivälläkin neiti on hyväntuulinen, se kuitenkin helpottaa tätä arkea yksin huomattavasti kun saa itse nukuttua. masuvaivojakaan meillä ei onneksi ole liiemmin ollut. välillä paukuttelee mutta ei mitään sellasta joka aiheuttaisi unien menetystä tai jatkuvaa itkua. Yöllä syödään nykyään pari kertaa yleensä mutta sitten unet jatkuvat samantien sekä neidillä että minulla. yö alkaa noin klo 22 ja aamu 7-8 välillä ja tuohon väliin siis pari syöttöä. tämän suhteen en siis valita=)
vaikka nyt on kyllä eilen ja tänään nukuttu päivällä vähän heikommin kun ei ole päässyt ulos nukkumaan noiden pakkasten takia. tänäänkin aamulla oli -24, mutta äskön oli jo laskenu -15 niin laitoin sitten neidin pihalle nukkumaan... ja samantien tuli uni=) kohta on tunti menny. paljon paremmin kyllä [color=red] nukkuu ulkona. [/color] paljon vaan vaatteita ja harsolla vielä peitin kuomun aukon. ja hyvin tuntuu todella uni maistuvan.
kyllä tuntuu muuten nyt ihan kummalta kun ne [color=red] menkat [/color] jo alkoivat. ja ei kyllä ollu yhtään ikävä. muutenkin tuntuu että ne on nyt paljon runsaammat kun ennen:( ja eipä tuohon jääny kun reilu kuukausi väliin kun jälkivuoto loppui ja nuo alkoi.... Yäk!
[color=red] Nesselia [/color] ihana nimi teidän neidillä. tuo oli myös meidän yksi vaihtoehdoista. Venla ja Vilma. mutta ei sitten lopulta päädytty kumpaankaan.
sitten galluppeihin vastauksia:
[color=red] vaatteet [/color] neidillä tällä hetkellä menossa vaatteet kokoa 62-68cm. nopeesti vaan tuntuu koko ajan jäävän vaatteet pieniksi. vaikka hyvähän se on että kasvaa=) ja eipä siitä ole kun reilu 2kk kun kaikki 50-56sentisetkin vaatteet oli hurjan isoja, kun neiti oli niin mini.
[color=red] alkoholi [/color] nyt kyllä täytyy myöntää että vähän tekisi mieli lähteä pitkästä aikaa istumaan iltaa joku viikonloppu muutamalle lasilliselle. ja itse asiassa päätinki jo että reilun kuukauden päästä kun 30v tulee täyteen niin sit on mammalla lupa lähteä vähän hurvittelemaan. lapsen isäkin on jo luvannut tulla sillon viikonlopuksi tänne neidin kanssa. pääsee vähän itse nollaamaan tilannetta=)
[color=blue] NYT ETSITÄÄN VAPAAEHTOISTA/EHTOISIA [/color] joka/jotka haluisivat alkaa päivittelemään tuota meidän kasvulistaa, kun tuntuu että itsellä nyt aika, innostus ja motivaatio ei enää siihen riitä, kun on nyt niin paljon tätä kaikkea muuta. kuka haluis ruveta ????
mutta nyt pikasesti vielä itsekin syömään jotain jos neiti vaikka herääkin tuolta normaalia aikaisemmin.
nani ja neiti 10vkoa (niin se aika vaan menee hurjaa vauhtia)
nostetaanpa pinoa ettei ihan kokonaan tiputa.
Äh, miten tuota pyykkiä oli taas iso kori pursuten täynnä :P? Pitäisi vissiin pyöräyttää kone per päivä, mutta kun en tykkää pestä vajaita ja lajittelenkin tosi pedantisti ;P... *naureskelee itselleen*
Uskomatonta mutta totta, meillä on mennyt melkein kaksi vuorokautta ihan itkuitta. Tai siis normaali-itkuin, hirvittävät hysteeriset kipuhuudot eivät ole kaikuneet seinissä. Kyllähän Alpi vielä ähistelee ja pulauttelee ja piereskelee mahavaivoja, mutta pahin terä on poissa. Oliko se sittenkin " vain" koliikkia? *kop kop koputtaa puuta eikä nuolaise enenkuin tipahtaa*
Varmuuden vuoksi kuitenkin maitokokeilu, joten [b]Iituli[/b], et jää yksin dieetille :) Sinulle ~voimahalaus~! Yönne kuulosti aivan hirveältä :(
[b]-nani-lle[/b] vielä minultakin hurjat määrät sympatiaa, urheasti tunnut selviävän tytön kanssa kaksin. Onneksi saat apua!
Paranemisia sairastajille, [b]mutter-mommyn[/b] perhe ja [b]rusinan[/b] tyttö, toipukaa pian :)
eli eilinen [b]jälkitarkastus[/b] meni oikein hyvin, haava oli parantunut tosi hienosti (itse asiassa lopputulos oli nyt parempi kuin ennen kun repesin episiotomia-arven kohdalta ja uusi arpi on pehmeämpi :D) ja kaikki kunnossa. Ei laskeumaa, ei inkontinenssia ja luvassa vielä avioelämän iloja :))) Painokin oli laskenut alle raskauden alun lukemien! Tästä kun vielä tuollaiset 20 kiloa pois niin hyvä :P
Tinuri, väsyneenä mutta aika tyytyväisenä tämänhetkiseen elämäänsä :)
Meillepä ei mitään uutta kuulu. Jotenkin olen helpottunut, että vauvan kanssa on tämä alku mennyt kohtuullisen kivuttomasti. Vaikkakin kahden lapsen kanssa ajen pyörittäminen tuntuu välillä hurjankin väsyttävältä. Ihme kyllä olen oppinut löysäämään kotitöissä ja pysähtymään ihailemaan vauvaa ja seurustelemaan esikoisen kanssa. Silti ihmettelen että mihin tämä aika katoaa.
Sydäntä riipii lukea Tinurin ja muiden masuvaivaisten kuulumisia. KOvasti toivon, että vauvojen masuvaivoihin löytyy helpotusta ja että itse jaksatte arjen keskellä. Ei muuta kuin tsemppiä maidottoman dietin kokeilua suunnitteleville.
Nanille myös jaksamista arkeen. Mukava, että sinulla on apujoukkoja ympärillä.
VAATEKOKO: 56-62 käytössä
Himpura ja poju 2 kk
Näyttää siltä että tästä klo.23-01 on tullut mun vakkari surffailuaika =) Päivälläkin saattaa ehtiä kirjotella, mutta nuo kotihommat jää seisomaan jos unohdun koneelle...
Meillä on vain pieni vauva ja silti joudun pesemään ainakin yhden koneellisen per päivä...! Tähän kyllä vaikuttaa myös se että miehellä sellainen työ että töissä päällä olleet vaatteet menee pyykkiin heti kun tulee kotiin ja illalla lentää koriin päivän toiset vaatteet =0 Mä oon aika laiska erottelemaan värien ja lämpötilojen mukaan... Pesen erikseen vaaleat, tummat, harsot ja pyyhkeet+lakanat ja siis tummiin kuuluu tummat ja värilliset ja vaaleisiin valkoiset, vaaleansiniset, vaaleanpunaiset yms eli en oo kovinkaan tarkka =) Laiskuun iskee kun pyykkikori koko ajan täynnä ja ei kehtais pestä vajaita koneellisia...
Asiaa piti olla, mutta.........
No IITULIlle ja muillekin koliikki/mahakipuisten vauvojen äideille (ja isille) kovasti tsemppiä ja jaksamisia! Meillä on ollu nyt vähän helpompaa, mutta epäilen että johtuu vaan siitä että pidin 5 päivää paussia d-vitamiineista... Mukavaa kyllä että iituli ja tinuri kannustaa toisiaan mm tuossa maidottomassa dieetissä - hyvä esimerkki siitä kuinka paljon hyötyä näistä keskustelupalstoistakin voi olla =) Ukko ihmettelee aina välillä että miten mä jaksan pyöriä täällä, mutta mä oon saanu tosi paljon hyviä neuvoja ja tukea täältä... Ne on tarpeen kun mun ystäväpiirissä vain yhdellä on lapsia. Onneksi siskolla on Lassia puoli vuotta vanhempi poika, niin siltä saa aina välillä hyviä vinkkejä =)
Noista " ystävistä" multa löytyis enemmänkin juttua kun näyttävät kaikonneen aika tehokkaasti -niin minun kuin miehenkin- mutta en nyt jaksa alkaa valittaan... Valitan sitten kun ne ottaa tosissaan pattiin =)
Mies tuossa kyseli nukkumaan mennessä että milloinkahan me päästäis petipuuhiin... Vastasin että jos selviän hengissä ens viikon jälkitarkastuksesta niin voin luvata että sitten =) Vieläkin kammottaa ajatus siitä että se lääkäri ronkkii tuota alapäätä, mutta pakkohan se on tarkistaa että onko se kunnossa ja kuvittelenko mä vaan nämä vihlomiset ynnä muut...
NANI: Tosi kiva kuulla että pärjäät myös yksikseen ja apuakin on lähellä. Ymmärrän kyllä hyvin tuon ettet jaksa ja ehdi päivittää kasvulistaa... Mä voisin kyllä yrittää, mutta kun mulla ei ole harmainta hajuakaan siitä miten homma toimii kun mä en oikein osaa " kikkailla" näillä sivuilla... En osaa edes linkittää enkä muista miten nuo värihommatkaan meni eli mun pitäis saada " päivittäjä-koulutus" =)
No nyt sitä tekstiä tulikin ihan kiitettävästi =) Pitää jatkaa surffailua...
pimmi + Lassi 2.12
Iitulille ja Tinurille kovasti jaksamista masuvaivaisten vauvojen kanssa :( Maitoa voi yrittää korvata soijamaidolla. Soijamaito maistuu aluksi ainakin oudolta ja saattaa juoksettua kun kaataa kahvin sekaan. Olen itse joskus juonut soijamaitoa ja kyllä siihen makuun tottui ajan myötä. Soijamaitoa saa luontaistuotekaupoista. Soijasta on tehty myös vanukkaita jotka ovat aivan ihania ! Ainakin Prismasta saa soijavanukasta. Tsemppiä :))
Meillä vauva on edelleen kiltti ja tyytyväinen. Vaikuttaa olevan paljon tyytyväisempi nyt kun saa tissiä. Saahan siinä olla kyhjöttää sylissä lämpimässä ja nassuttaa samalla lämmintä maitoa, mikä voisi olla ihanampaa pienen pojan mielestä... :) Yöt nukutaan klo 23-07 ja päivällä muutamat pitemmät tirsat ja äitikin saa hommata omia hommiaan ihan kiitettävästi.
Aloitin eilen kansalaisopistossa kudontakurssin ja viikonloppuna menen sisustuskurssille kumpanakin päivänä joten iskä saa pärjätä lasten kanssa koko viikonlopun.
Alkoholista : olen parina viikonloppuna juonut viiniä muutaman lasillisen ja varulta olen sitten seuraavana päivänä lypsänyt aamumaidot pois. Oluen ystäville vinkiksi : Lidlistä saa 2,8 % olutta joka on TOSI hyvää, ostan sitä aina muutaman tölkin viikossa ja saatan parina iltana juoda tölkillisen.
PYYKKI : meillä tulee ihmeen vähän pyykkiä, ei tarvi pestä kuin pari koneellista viikossa mikä on tosi vähän 5-henkiseltä perheeltä. Vauvakaan ei juuri pullauttele ja menee samat vaatteet aina pari-kolme päivää.
Mutta nyt ruuanlaittoon - mukavaa päivänjatkoa kaikille!!
MrsCruiser
Taas on neuvolassa käyty. Mitat oli 6380g ja 61cm, on huima kasvuvauhti Onnilla! Ja itsellä oli jälkitarkastus ja kaikki kunnossa.
Kuinka moni on ottanut sen rotavirus rokotteen? Meillä se annettiin eilen, ja nyt jännitän että tuleeko jotakin oireita. Mitens teillä muilla, onko tullut oireita?
Huomena meinaa tämä äippä lähteä ekan kerran viihteelle. Ostettiin vielä raskaana ollessa liput Apulannan keikalle, joten sinne siis! Lapset pääsee mummon hellään huomaan. Isommat jo kovasti odottaa mummolle pääsyä, kun ei oo hekään olleet missään yökylässä aikoihin. vähän on outoa jättää vauvakin hoitoon, mutta tiedän kyllä, että mummo hoitaa lapset hyvin, se ekakerta vaan kirpasee aina eniten! No, muutaman kerran varmasti soitan mummolle ja kysyn kuulumisia :) Ja lauantaina kiireellä lapsia hakemaan kotia heti kun herätään.
Nyt kävi kutsu, joten lyhyeksi jäi tälläkertaa....
4äippä ja Onni 12.12
[color=red] Hejssan vaan kaikille! [/color]
Täällä pohjanmaalla tosiaan on pakkasta n. -15 ja lunta sataa taivaan täydeltä. Ihanan isoja lumihiutaleita! =) Ulos ei kuitenkaan taida olla asiaa meidän nuhanenän kanssa ihan vielä. Jospa sit viikonloppuna olis vähän lämpösempi, niin pääsis taas pitkästä aikaa kärryttelemään.
Viime yö meni yllättävän hyvin, vaikka tyttö on tukkoinen. Oikeastaan nämä illat on menny nyt paremmin kuin ennen nuhaa. Kitisee sellaista sairaan lapsen kitinää, mutta se " koliikki" huuto on loppunut. Ainakin muutamaan päivään ei oo tarvinnu huutaa niin lujaa. Tänä iltana tietysti huudetaan kun pääsee tänne kehuskelemaan.. =) Nukkuukin pidempiä pätkiä nut nuhaisena. Söi klo 20.30 ja nukahti joskus klo22, sänkyyn laitoin 21.30 aikoihin. Söi seuraavan kerran klo 2.30 aikaan, nukahti ja söi taas klo 6 aikaan, sit klo 9 söi ja herättiin aamutoimiin. Tällasen rytmin kun sais pidettyä, niin olis mukavaa. Menis nukkuun klo 22 aikaan ja heräis just klo9 aamulla. Yöllä tietysti syömään muutaman kerran. Olis se unelmaa! =)
[color=blue] Mrs Cruiser [/color] kyllä teillä nukutaan jo hyvin! Aivan kateeksi käy! Mitä oikein sekoitat maitoon? Unilääkettä? =)
[color=blue] 4äippä [/color] teillä on kyllä iso poika! Meidän neiti kun on syntynyt viikkoa aikaisemmin ja on paljon pienempi. Tietysti pojat menee omaa käyrää, mut kuiteski. Ma meillä neuvola, saa nähdä millaiset on neidin 2kk mitat.
[color=blue] Silmätulehduksesta; [/color] kun meidän neidillä rähmi silmä, neuvolatäti käski pyyhkiä sitä kamomillateellä. Sitä vois varmaan kokeilla myös silmätulehdukseen. Tai ennen kuin silmä menee oikein pahaksi.
[color=blue] Iituli; [/color] ei kai teillä todellakaan voi tuon pahemmaksi mennä?! Toivottavasti teillä helpottaa pian! Enteiliskö tämä nyt sitä että hankala vauvana, helppo isompana?! Joku joskus mulle niin sanonut! =)
Tsemppiä ja halauksia!!
[color=blue] Alkoholi; [/color] viime viikonloppuna join puoli lasia punkkua kun oltiin tuttavien luona syömässä. Muuten säästän varmaan " ryyppäämisen" siihen että lopettaa imettämisen. Jos juhannuksena sais rentoutua ja mies ottaa tytön omalle vastuulle. Viime kesänä kun mä olin sattuneesta syystä selvinpäin ja hän sai juhlia! =) Ei mun mielestä saunakaljasta tai ruokaviinistä suurempaa haittaa ole. Muttei joka päivä. =)
[color=blue] Petipuuhat; [/color] mulla oli jälkitarkastus jo 22.1 ja lupa saatiin tohtorilta. Joten olen päässyt kokeilemaan ja hyvin luisti... =)
[color=blue] Pimmi; [/color] samaa mieltä olen kanssasi, tänne palstalle on hyvä tulla kysymään neuvoja ja täältä saa aina tukea! Päivittäin mä täällä käyn, joten olen teistä hyvin riippuvainen! =)
[color=blue] Pyykit; [/color] meillä pyörii kone kanssa melkein päivittäin. Meidän neiti kun pulauttelee aika paljon ja varsinkin nyt kun on nuhaa, niin tulee pulauttelun myötä limat ylös. Siitä tulikin mieleen, että kun annan niitä troppeja (rela, dee-tipat ja disflatyl) päivittäin ja hän pulauttelee niin onkohan niistä mitään hyötyä. Röyhtäytän ensi kunnolla ja odotan hetken ennen kuin ne annan, mutta joskus tulee puklu just sen jälkeen kun on saanut tipat nielaistua. Ei tietenkään aina, että kyllä jotkut tipat pysyy visusti masussa. Pitääkö silloin antaa uudestaan vai antaako olla? Mä en oo antanu uudestaan ettei sit saa liikaa mitään tippoja. Ne vaikuttaa mitkä pysyy mahassa ja jos tulee ylös niin tulee. Onhan se niin että vauvan pitäis pärjätä ilman niitä tippoja, paitsi d-vitamiinit. Mutta kyllä nekin pysyy
ainakin
jokatoinen päivä masussa, niin eiköhän se riitä?!
Jaahas, sängyssä ollaan hereillä! Keittosuolaa nenään ja friida käyttöön.. =) Sitten tissittelemään..
[color=red] Halaus kaikille!!
rusina & nuhanenä 5.12
Odottelen tässä vieraita ja laitan pikaiset kuulumiset!
Hyvin menee, vauva nukkuu yöt, tosin nukkumaan käyminen on työn takana. Herää 4h välein syömään ja nukahtaa välittömästi sen jälkeen. Nyt kun ei päästä ulos, niin tiistaina herra nukkui 2x20min unet koko päivänä. Illalla oli niin yliväsynyt, että lopulta sammui kuin nuijanukutuksella syliin, kun laskin hänet odottamaan rinnan vaihtoa. Tiistaina tuli ikää viisi viikkoa ja nyt meilläkin jo hymyillään aivan ihanasti. Ja " jutellaan" . Isosisko mustistelee vieläkin, on nyt saanut päähänsä, ettei kukaan enään häntä rakasta. Koskakohan mustasukkailu alkaa helpottaa?
Joku tuskaili pyykin määrää. Meillä pestään vähintään koneellinen päivässä. Yleensä kaksi. Lakanapyykkiä tulee, kun kaiken maailman ruumiin eritteet ovat lakanoilla.
Nyt tuli vieraat! Jess, laskiaispullaa!
Kirsikka ja Akseli 2.1
Ja heti ensiksi voimahali erityisesti Iitulille sekä muille masuvaivojen kanssa painiskeleville!! Ei kuulosta kovin auvoiselta elämän ensihetket pienellä, jos vain voisin jotenkin sinua auttaa niin sen tekisin. Meidän keskimäinen kärsi myös jonkinasteisesta koliikista, mutta missään vaiheessa ei tilanne mennyt noin pahaksi. Tuttu lastenlääkäri sanoi vitsillä että jos ei vaivat helpotu jouluksi (tyttö on syntynyt 16.9.) niin hänet saa palauttaa. No, ei tarvinnut tyttöä palauttaa, kun vaivat helpottuivat ja yöt rauhoittuivat ennen tuota maagista 3 kuukauden ikää. Toivotaan että teillä käy samoin!!
Mutter-mommy: meidän pikkumies saa jo kolmatta kertaa noita samoja silmätippoja ja kohtuullisen hyvin on laittaminen onnistunut jopa minulta yksinään. Kun vaan on sopiva hetki ja silmät auki niin äkkiä vaan tippa silmään. Hetken aikaa ukkeli räpsyttelee silmiään ihmetellen mitä tapahtui =) mutta kertaakaan ei ole edes itkua tullut. Meillä silmät ovat rähmineet ja vuotaneet tosi pahasti syntymästä saakka. Kyseessä ei varmaankaan ole mikään tulehdus, vaan lähinnä ahtaat/tukkoiset kyynelkanavat, mutta nuo tipat ovat ainoa mikä rähmimiseen auttaa.
Saa nähdä periikö Noponen äitinsä silmät kun nyt on jo noita vaivoja tullut. Minulla on todella herkät ja kuivat silmät, vuotavat tosi helposti tuulesta yms. Joskus eräs silmälääkäri sanoi että se on tyypillinen vaiva punatukkaisille ja kovastihan tästä meidän miehestäkin taitaa punatukkaine tulla. Eli sieltähän se tuli, minun " kammotus" : loppuvuodesta syntynyt punatukkainen poika!! Mutta kuinkas ihana poika onkaan =) =) =).
Silmävaivojen lisäksi Noposen nenä on ollut syntymästä asti tosi tukkoinen. Sairaalassa tukkoisuus pistettiin sen piikkiin kun hengitystiet jouduttiin imemään heti pään synnyttyä, mutta koska tukkoisuutta on jatkunut jo kohta 6 viikkoa, en usko että se on ainoa syy. Pääsääntöisesti se ei häntä häiritse, mutta äitiä ja isää yölliset rohinat häiritsevät siinä määrin että meidän mies taitaa muuttaa omaan huoneeseen heti kastajaisten jälkeen. Ajatus tuntuu toisaalta aika hurjalta, mutta tällä hetkellä vaakakupissa painaa enemmän hyvin nukutut yöt. Varsinkin yösyötön jälkeen rohina ja tuhina on välillä niin kovaa että saatan valvoa parikin tuntia vain sen takia etten pysty siinä metelissä nukkumaan.
Muuten vauva-arki on meidän kohdalla hyvinkin rauhallista. Nyt vaan nämä kovat pakkaset hieman haittaavat kun Noponen on tottunut nukkumaan kahdet pidemmät päikkärit ulkona ja uni ei oikein ota tullakseen sisällä. Mutta onpahan pölypunkit saaneet kyytiä kun peitot ja patjat ovat kohta kolmatta vuorokautta ulkona tuulettumassa!! Tytöilläkin on ollut hauskaa kun ovat saaneet nukkua lattialla vieraspatjoilla makuupussissa.
Ensi viikolla olisi jälkitarkastus. Kovasti olen pähkäillyt tulevan ehkäisyn kanssa, siitä taisikin olla galluppia tässä aiemmin. En vaan osaa päättää mihin suuntaan kallistuisi. Kierukka olisi helppo ja vaivaton, mutta kun minulla ei ole sellaista ennen ollut, niin en mene ihan varmuuteen sen sopivuudesta. Hormonikierukka arveluttaa migreeniherkkyyden vuoksi ja kuparikierukka taas runsaiden vuotojen vuoksi. Mitkään pillerit tms. eivät taas houkuta yhtään kun niitä pitäisi muistaa ottaa. Mies ei tyypilliseen tapaansa sano asiasta mitään, hänelle on ihan sama mitä käytetään, kunhan jotain käytetään ja se käyttäjä ei ole hän =)
Kirpsakkaa pakkaspäivän jatkoa kaikille!!
Teppis ja Noponen (huomenna 6vk)
Josko sitä kirjoittelis pitkästä aikaa...
Aika on vain mennyt nopeaan - tosin ei kotonakaan olla oltu paljoakaan - joka päivä jossain menossa, että tytöt saa virikkeitä... ehkä äitikin ;)
Meillä piti olla tänään neuvolalääkäri, mut perui äsken, kun lääkäri sairaana :( No, helpottaa tätä päivää, kun pitää viedä kaikki tytöt mummolle ja papalle hoitoon. Just äsken lypsin maitoa, et pärjäisi pari tuntia. Saa nähdä miten menee, kun ei isin kanssa oikein viihdy, viimeeksi maanantaina oli ollut puoli tuntia kivaa huutoa (tosin isi ei ollut lämmittänyt maitoa tarpeeksi).. Minulla on kokous tänään ja puheenjohtajana on sinne mentävä, toki tarvittaessa voin vauvan ottaa mukaankin, mut saa nopeammin asiat hoidettua ilman häntä.
Seuraava neuvola-aika tulikin vasta 21. pvä, kun neiti kasvaa niin hyvin, ettei suurta asiaa ole. 6.5vkon iässä käytiin viimeeksi ja silloin oli syntymäpainoon tullut 1,9 kiloa lisää ja pituuteen 5cm. Silloin oli mitat 61cm ja 6090g. Olis vaan ollut kiva nähdä paljonko nuo mitat nyt on, kun alkaa osa 68 vaatteistakin jo kinnaamaan - neidolla on tosi pitkä selkä....
Ens viikolla olis sit reissu Vantaalle - menen neuvottelupäiville ja ne kestää kaksi päivää. Onneksi on tuttu ihminen huonetoverina, ettei haittaa vaikka vähän saattaisi valvottaa. Jos ei olisi kaveri lähtenyt, olisin hommannut yhden hengen huoneen... Maanantaina kokouksessa neiti nukkui koko ajan, katsotaan kuinka tuolla koko päivän jutuissa viihtyy. Onneksi on aina mahdollisuus lähteä sieltä pois jos siltä tuntuu...
Puheenaiheet:
Vaatekoot: kuten jo mainitsin, tuolla 68:ssa mennään, kohta siirryttävä jo isompiin (bodyt ja haalarit/potkarit)
Pyykit: Meillä pestään joka toinen /joka kolmas päivä - meillä kestot käytössä, mut välillä pärjätään kaksi vuorokautta ja sit aamulla vaipat koneeseen. Nuo isommat neiditkin on oppinut aina illalla katsomaan vaatteet tarviiko jo vaihtaa seuraavana päivänä. :)))
Yöt: meillä mennään yöunille tuossa 21 aikoihin ja joskus evästetään vielä 22-23 välissä (tosin harvoin enää) ja eka syöttö on tuossa 03-04 aikoihin, toinen 06-07 välissä. Usein seiskalta jo herätään vaipan vaihtoon ja evästetään sohvalla tai sit palataan sängylle. Yöt menee usein ilman vaipan vaihtoa. Tänä aamuna oli vaippa ihan kuiva, ihmettelin, miksi fleecekuori ei tuntunut yhtään " hiostuneelta" , mut ylläri oli, et vaippa oli pientä kakkatuhrua vaille kuiva :)
Pitää kuulemma lähteä laittamaan evästä isommille ja ehkä itsekin jo evästä kaipailee.....
--mirpa ja unilla oleva pimu 2kk--
Pitkästä aikaa tervehdys nettipimennosta!
Meillä tietokone rikki / netti tökkii, kone ei pysy auki kun muutaman minuutin ja sulkeutuu itsestään, ylikuumenee kai. Ei olla ehditty korjauttaan, siksi olen ollut täysin palstapimennossa taas¿
Pikaisesti jotakin kuitenkin. (sori kirj. virheet kun nopeesti koitan....)
Pojalla eilen 2kk neuvola, mitat 58,2cm ja 6080g, pipo taisi olla jotain 41cm¿ Hyvin kasvaa ja kehittyy. Vaatteet onkin jo 62/68, osa 62 kiristää jo selkäosan jäädessä pieneksi tai sit housujen vyötärö kiristää, iso maha meidän miehellä ;)
Mulla oli kans jälkitarkastus eilen, kaikki kunnossa. Ehkäsyä ei ole päätetty, en todella tiä mitä sitä ottais. Pillereitä oon aikasemmin syönyt¿
Maidottomille vinkkinä soijajogurtti, tosi hyvää!!!! Vadelman makuinen on mun suosikki niissä 4kpl:n pakkaukseissa, en muista merkkiä, maistuu ihan kermaiselle oikeelle jogurtille. Nam!
4äipälle hyvää keikkailtaa huomiseksi! Mäkin kesällä kun imetystä vois toivottavasti jo vähentää¿ Nyt en edes haaveile mihinkään pääseväni ilman tuota tissitakiaista.
Hui, Nani, menkat jo nyt! Ei kiitos ihan vielä tänne, pliis! Ekasta oli poissa tasan 5,5kk, alkoi samana päivänä kun poika aloitti kiinteän maistelut.
Pyykkiä joka toinen päivä 2 koneellista 60 ja 40 asteisia. Paitsi lakananvaihtopäivinä pari lisää. Niinkun tänään. Vauva tankkasi eilen koko illan tissiä ja silläseurauksella että oksensi meidän sänkyyn yöllä oikeen kunnolla : (
nyt mentävä viemään isompi potalle ja päikkäreille. Voikaa hyvin, palaan ahkeraksi palsahäiriköksi kunhan tää kone saadaan taas toimimaan kunnolla.
äitikuu ja pojat 2,5 ja 2kk
Meillä valvottiin taas viime yönä aamu-6:een. Itse sain nipistettyä unta ennen puoltayötä tunnin, sitten tunnin puoli 4:ltä, kun mies hoiti vauvaa ja sitten aamu-6:n jälkeen. Niinpä heräsin itsekseni ennen vauvaa tuossa klo 10 tienoilla. Äsken yritin nukkua vauvan kanssa, mutta eipä siitä mitään tullut. Kai oma sisäinen kello alkaa olla jo aika sekaisin.
Viime yö ei ollut yhtä paha kuin toissa yö: vauva ei karjunut yhtä paljoa. Mies hoiti lasta jonkin aikaa ja toi lapsen puoli 5:ltä minulle hymyssä suin ja kertoi, että he olivat seurustelleet melkein koko ajan. Tokaisin vain, että on teillä seurusteluajat! Toki itkua ja huutoa mahtui viime yöhön, mutta rumba alkoi klo 1 eli kesti tuntia lyhyempään kuin toissa yönä Eli vähästä sitä voi ihminen olla kiitollinen.
[color=red] Rusina [/color] taisi ihmetellä, voivatko meidän yömme enää huonontua. Tällä palstalla on aloitus, jonka tekijän mukaan heidän vauvansa valvoo klo 8-9:ään eli kyllä ne voivat meilläkin huonontua. En jaksa enää odottaa tai toivoa mitään, vaan yritän selvitä yö kerrallaan. Tosin helppoa se ei ole olla murehtimatta tulevia.
[color=red] Nani, [/color] oli mahtava lukea, että saat turvaverkoltasi tukea. ONNEKSI vauvasi ei kärsi masuvaivoista ja nukkuu yönsä hyvin. Itse olen siunannut sitä, että mieheen voi turvautua, kun ei kertakaikkiaan enää pysy tolpillaan yöllä ja meinaa kaatua väsymyksestä. Yksin tätä ei jaksaisi. Mutta tsemppiä, nani, edelleen teille!
[color=red] Tinuri, [/color] vieläkö Alpin masuvaivat ovat poissa/vähentyneet? Minäkin kokeilin Disflatylin pois jättämistä. Se toimi yhden päivän ja sitten tuli tuo kauhuyö. Mutta ottaa selvää näistä, mikä vaikuttaa mihinkin. Meillä muuten tytön posket ehkä vähän Meillä valvottiin taas viime yönä aamu-6:een. Itse sain nipistettyä unta ennen puoltayötä tunnin, sitten joskus puoli 4:ltä, kun mies hoiti vauvaa ja sitten aamu-6:n jälkeen. Niinpä heräsin itsekseni ennen vauvaa tuossa klo 10 tienoilla. Äsken yritin nukkua vauvan kanssa, mutta eipä siitä mitään tullut. Kai oma sisäinen kello alkaa olla jo aika sekaisin.
Viime yö ei ollut yhtä paha kuin toissa yö. Viime yönä vauva ei karjunut yhtä paljoa. Mies toi lapsen puoli 5:ltä minulle hymyssä suin ja kertoi, että he olivat seurustelleet melkein koko ajan. Tokaisin vain, että on teillä seurusteluajat! Toki itkua ja huutoa mahtui viime yöhön, mutta rumba alkoi klo 1 eli kesti tuntia lyhyempään kuin toissa yönä Eli vähästä sitä voi ihminen olla kiitollinen.
[color=red] Rusina [/color] taisi ihmetellä, voivatko meidän yömme enää huonontua. Tällä palstalla on aloitus, jonka tekijän mukaan heidän vauvansa valvoo klo 8-9:ään eli kyllä ne voivat meilläkin huonotua. En jaksa enää odottaa tai toivoa mitään, vaan yritän selvitä yö kerrallaan. Tosin helppoa se ei ole olla murehtimatta tulevia.
[color=red] Nani, [/color] oli mahtava lukea, että saat turvaverkoltasi tukea. ONNEKSI vauvasi ei kärsi masuvaivoista ja nukkuu yönsä hyvin. Itse olen siunannut sitä, että mieheen voi turvautua, kun ei kertakaikkiaan enää pysy tolpillaan yöllä ja meinaa kaatua väsymyksestä. Yksin tätä ei jaksaisi. Mutta tsemppiä, nani, edelleen teille!
[color=red] Tinuri, [/color] vieläkö Alpin masuvaivat ovat poissa/vähentyneet? Minäkin kokeilin Disflatylin pois jättämistä. Se toimi yhden päivän ja sitten tuli tuo kauhuyö. Mutta ottaa selvää näistä, mikä vaikuttaa mihinkin. Meillä muuten tytön Meillä valvottiin taas viime yönä aamu-6:een. Itse sain nipistettyä unta ennen puoltayötä tunnin, sitten joskus puoli 4:ltä, kun mies hoiti vauvaa ja sitten aamu-6:n jälkeen. Niinpä heräsin itsekseni ennen vauvaa tuossa klo 10 tienoilla. Äsken yritin nukkua vauvan kanssa, mutta eipä siitä mitään tullut. Kai oma sisäinen kello alkaa olla jo aika sekaisin.
Viime yö ei ollut yhtä paha kuin toissa yö. Viime yönä vauva ei karjunut yhtä paljoa. Mies toi lapsen puoli 5:ltä minulle hymyssä suin ja kertoi, että he olivat seurustelleet melkein koko ajan. Tokaisin vain, että on teillä seurusteluajat! Toki itkua ja huutoa mahtui viime yöhön, mutta rumba alkoi klo 1 eli kesti tuntia lyhyempään kuin toissa yönä Eli vähästä sitä voi ihminen olla kiitollinen.
[color=red] Rusina [/color] taisi ihmetellä, voivatko meidän yömme enää huonontua. Tällä palstalla on aloitus, jonka tekijän mukaan heidän vauvansa valvoo klo 8-9:ään eli kyllä ne voivat meilläkin huonotua. En jaksa enää odottaa tai toivoa mitään, vaan yritän selvitä yö kerrallaan. Tosin helppoa se ei ole olla murehtimatta tulevia.
[color=red] Tinuri, [/color] vieläkö Alpin masuvaivat ovat poissa/vähentyneet? Minäkin kokeilin Disflatylin pois jättämistä. Se toimi yhden päivän ja sitten tuli tuo kauhuyö. Mutta ottaa selvää näistä, mikä vaikuttaa mihinkin. Meillä muuten tytön [color=red] posket rusoittavat. [/color] Ihan varma en ole, näenkö harhoja, mutta pakostakin allergiat tulevat mieleen...
Sitten taas omaa napaa. Esikoisen raskausaika- ja vauva-aika olivat meillä eri syistä raskaita. Sanoin nyt tätä tyttöä odottaessani, että jos risaiset yöt ovat suurin ongelma, niin helpolla päästään. No, eipä nämä tunnukaan niin helpolta. Tietenkin yksi syy ovat vauvan kipuitkut. Väsymystä on raskasta jaksaa. Ehkä yksi tekijä on myös sellainen
[color=red] kaaos ja kaiken hallinnan menettäminen. [/color] Olen varsinaine kontrollifriikki, joka suunnittelee mukamas kaiken etukäteen. Nyt sitten öissä ei ole mitään johdonmukaisuutta eikä tolkkua. No, se johdonmukaisuus on, että ne myöhenevät koko ajan. Toivomuslistalla kipuitkujen loppumisen ja öiden aikaistumisen lisäksi olisikin jonkinlainen [color=red] rytmi. [/color] Haikeuden ja kateuden sekaisena luen teidän juttujanne, joiden vauvat ovat säännöllisiä.
Mutta pärjättävä on. Onneksi äitini tulee illalla meille muutamaksi päiväksi kylään. On ihana saada juttuseuraa ja apua esikoisen synttärijärjestelyihin.
Voikaa hyvin!
Iituli + tyttö 7 vk
PS. Kiitos vielä kaikille meitä tsempanneille! Ja kiitos, että saan purkaa tuntojani täällä!
voi Iituli ja muut masuvaivaiten äidit, kovasti voimia ja jaksamista! Avuttomuuden tunne on varmasti valtava. Kyllä te Iituli olette käyneet kovan koulun raskauksissa ja lapsissa, mutta ihana lukea kuitenkin, miten hellästi lapsistasi aina kirjoitat, moinen elämänkoulu kun saattaisi kai vaikuttaa toisinkin päin, tsemppiä teille!
Nanille myös voimahali, suuren ratkaisun olette tehneet. Työtä on varmasti enemmän, mutta toivttavasti jaksat eteen päin. Siltä se ainakin kuulostaa! Niin ja ne menkat, mulla alkoi esikoisen jälkeen hänen ollessa 2kk menkat vaikka täysimetin 4kk asti, se olikin mukavaa. Toivottavasti nyt saisi olla vähän pidempään ilman, mutta epäilen, sen verran masua vihloo päivittäin. Käväisin eilen laittamassa kierukan ja jälkitarkastuksessa, kierukan laitto aiheuttaa hieman vuotoa, joten esimakua menkoista on jo ilmassa.
Meillä menee ihan kivasti. Esikoinen on se, joka enemmän aiheuttaa päänvaivaa 2-v uhmallaan sekä jatkuvalla sairastelulla. Nyt hänelle on puhjennut jokin ihottoma, tyttö on kauttaaltaan näppylöissä, jotka jo vuotavat verta neidin raapiessa itseään. Atoopikko hän on, se on selvä, mutta meikäläisen lapsuusajan allergiat tulevat pikku hiljaa mieleen, näyttää niin samalta. Saa nähdä, toivottavasti ei olisi niistä kyse. Sofian nenää niistän edelleen pari kertaa päivässä, mutta kuume on pysynyt poissa ja muutenkin neiti on varsin virkeä.
Huomenna pitäis mennä ulos... Jos siskoni tyttö (lapset menisivät siis sikolleni hoitoon) on parantunut! Saamme lapset hoitoon ehkä kerran vuodessa ja nyt olisi tilaisuus joten taidan käyttää. Tietysti siis jos siskoni tytär ei ole enää kipeä. Odotan kyllä kovasti kiireetöntä hetkeä ystävien seurassa, sitä ei käy kieltäminen.
Jaahas, kutsu käy... Voikaa kaikki hyvin!
Tiina ja Sofia tasan 2kk
Kiitos, pikkusisko, sanoistasi. Ne lämmittävät sydäntäni.
Mietin juuri äsken, että tämä väsymys ja kaaos on nyt se " hinta" , joka on maksettava tytöstä. Loppujen lopuksi se on pieni hinta noin ihanasta vauvasta. Tottakai toivoisin, että pääsisimme helpommallla, mutta ei auta kuin yrittää alistua, että rankka alku on meidän " kohtalomme" . Pahemmastakin jouduimme selviämään esikoisen kanssa.
Siitä olen onnellinen, että tunteet syttyivät tätä vauvaa kohtaan heti synnärillä. Esikoisen kohdalla niin ei ollut, vaan se tapahtui jälkijunassa - varmasti senkin takia, että menettämisen pelko oli jonkinmoinen ja ehkä aiheellinenkin hänen kohdallaan.
Mutta yhtä kaikki, joskus se aurinko paistaa tähänkin risukasaan. Tai jos ei ihan paista, niin välillä se luo jotain lämmittäviä säteitä sentään.
Iituli *poikkeuksellisen positiivisena*
Pääsinpäs taas lukemaan kuulumisia.
Meillä on mennyt huonosti. Poika joutui sairaalaan sisälle viime lauantaina. Minä olen siis ollut hänen kanssa sairaalassa, ja mies vanhemman lapsen kanssa kotona. Pojalla on joku virus, RS-viruksen tapainen, mutta ei kuitenkaan se. Hengitys vinkui, ja kolme päivää sitten nousi 40 asteen kuume. Onneksi oltiin sairaalassa silloin! Nyt pojan tulehdusarvot ovat kääntyneet laskuun, ja olemme kotona " vapaalla" päivän yli. Lääkäri lupaili että huomenna saadaan lähteä kokonaan kotiin, vihdoinkin! Aika on tullut pitkäksi, kun ollaan eristyksissä pienessä huoneessa. Onneksi poika on koko ajan syönyt hyvin, ja ollut " pirteä" . Hyvä puoli tässä on se, että olemme olleet melkein kokonaan ilman korviketta, on pärjätty tissillä vaan (laiha lohtu).
Jaksuja vain kaikille nuhanenien äideille, menkää niiden kanssa lääkäriin jos hengitys vinkuu.
Ja jaksuja tietenkin myös kaikille ketkä joutuu valvomaan öitä vauvojen kanssa!!
Driver ja poju 5.12
Tässä linkki edelliseen: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9521711&p=1&tmode=1&smode…
[color=blue] Iituli! [color=black] Ette tekään helpolla pääse noitten massuvaivojen kanssa =/
Olet siis ilmeisesti jo aloittanut sen maidottoman dieetin? Eikös [color=blue] Tinuri [color=black] ole myös saman koitoksen edessä? Jos jotain hyvää haetaan siihen joutumisesta, niin ainakin teillä on onneksi toisenne tukena ja apuna.. Eipä ole tuo maidoton ruokavalio ihan helppoa toteuttaa nykypäivänä.. varsinkaan jos vähääkään syö valmista tai puolivalmista ruokaa. Siinä saa kyllä olla tosi tarkkana! Vaikka mitäpä sitä ei tekisi oman lapsensa eteen =) Toivottavasti saatte apua siitä dieetistä vauvojen massuvaivoihin. Muistakaa vaan tsempana toisianne, siis sinä ja Tinuri.
Kerroit, Iituli, että teilläkin oli / on silmätulehdusta. Mites tuolle vauvalle onnistuu laittaa silmätippoja? Pelkään vaan, että jos tuo meidänkin PikkuPoju saa tuon tulehduksen isoveljeltään, niin miten noitten tippojen laittaminen onnistuu? Meillä ainakin PikkuPoju rutistaa itkiessään (ja itkua varmasti riittää kun tippoja laitetaan) silmän hyvin tiukkaan kiinni. Meille vielä määrättiin, siis tuolle taaperolle, Fucithalmic 1% silmätippoja, jotka on enemmänkin TAHNAA kuin tippoja! Tosi vaikeita laittaa, oikeaa salvaa.. onkin vielä tuubissa, ei pullossa. Toivottavasti vauva saa jotain muita sitten jos se silmätulehdus hänelle iskee.
[color=blue] Nanille [color=black] toivotan paljon, paljon voimia jaksaa yksin pienen vauvan kanssa! Onneksi teillä ei sentään ilmeisesti kärsitä pahemmin masuvaivoista..? En ainakaan muista sinun sellaista kertoneen.
Muistathan pyytää vauvan isovenhempia, omia sisaruksiasi, vauvan kummeja.. kaikkia läheisiäsi auttamaan vauvanhoidossa? Niin, ja tietty lapsen isää myös! Hänelle kuuluu puolet vastuusta edelleen, vaikka onkin muuttanut pois.
Lämmin halaus ja paljon positiivista energiaa =)
[color=blue] Tintti211 [color=black] kyseli rotarokotteesta. Tässä hyvä linkki: http://www.rokote.fi/lastenrokoteopas/tauti_rotavirus.html siellä kerrotaan lähes kaikki oleellinen.
Jossain Vauva- tai Kaksplus-lehdessä oli lähikuukausina juttu vielä rokotteista. Oli aika kattavakin vielä.. voin yrittää ehtiä selailee noita pinoja läpi, siis lehtipinoja kotona, ja kerron sitten lehden ja numeron jos löydän sen.
Meillä Taapero sai siis lääkekuurin keuhkoputkentulehdukseen ja silmätipat silmätulehdukseen. Muut ovat jotakuinkin kunnossa, flunssaa lukuunottamatta.
Yöt valvotaan.. jokainen neljästä lapsesta parahtaa säännöllisin väliajoin itkemään. Viime yö (kuten varmaan jo 4 viimeistä yötä) meni taas 15 minuutin unipätkissä..
HUOH, että väsyttäääääääääääää.......!
No, menempä hakemaan taas kupin kahvia, jos vaikka sais itsensä käynnistettyä tähän päivään.
[color=red] flunssaiset -mm- ja PikkuPoju (5 viikkoa?)