Sähköautojen ihmeakkujen piti tulla markkinoille ensi vuonna
Nykyisissä litiumioniakuissa anodin ja katodin välisen akkukennon massa on nesteen, tai ehkä kuvaavammin hyytelön kaltaista. Kiinteämuotoisessa rakenteessa elektrolyytti on kiinteää, jopa metallimaista.
Alalla pisimmällä tuntuu olevan sähköautojen kanssa muutoin hiljaiseloa viettänyt Toyota. Se arvioi aiemmin julkaisevansa uudenlaisen akun kaupalliseen käyttöön jo ensi vuonna. Tähtäin on sittemmin siirretty vuoteen 2027 tai 2028.
Läpimurto
Maailman suurin autoyhtiö kehittää öljyjätin kanssa yli 1000 kilometrin ihmeakkua
Toyota visioi kiinteän olomuodon akulleen jopa 1 200 kilometrin toimintamatkan ja 10 minuutin latausajan.
Kommentit (9)
Toyota on puhunut näistä uudentyyppisistä akuista juhlapuheissaan jo vuosikausien ajan, ja tällä puheella varmaan myös rahoitusta on irronnut moneen kertan, kunnes nyt Toyota taiaa olla maailman velkaantunein autotehdas.
Mercedes Bentzillä ja BMW:llä tuollaiset akut on jo kokeilussa: Merceksellä on tällä akulla varustettu bussi kokeilussa, BMW kertoi tänä vuonna testaavansa tuota ja lupasi tuotannon alkavan 2025. BMW onkin kokeillut sähköautoilla jo 70-luvulta alkaen, silloin toki lyijyakulla.
Kiinalaiset ovat myös pitkällä akkuteknologiassa. Toyota ei.
Eikö voisi laittaa normaaleja AAA paristoja joita sitten vaihdettaisiin huoltoasemalla?
Vierailija kirjoitti:
Säilyykö akkukemia samana?
Muuttuu NihMcKeBap kemiaan.
Ei taida olla mitään syytä kehitellä parempia akkuja enää. BMW joku guru sanoi et latausnopeus on se mitä kehitetään
Kännykät kun tuli, niin joka kuukausi oli tekniikan maailmassa juttu, että ensi vuonna akku lataantuu 5 min ja kestää kuukauden. Nyt 2024, ei ole näkynyt...
Suoraan sanoen minäkin uskon että kiinteäelektrolyyttinen BMW on kaupassa reilusti ennen Toyotaa. Toyota sitten ostaa sen lisenssillä.
vähän niinkuin toyotan nopein urheilumalli tällä hetkellä on kiireestä kantapäähän BMW, johon keulaan ja perään lyöty toyotan merkki.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla mitään syytä kehitellä parempia akkuja enää. BMW joku guru sanoi et latausnopeus on se mitä kehitetään
Keksispä akkuja jotka ei polta koko parkkihallia.
Voikohan uudet akut vaihtaa nyt käytössäoleviin sähköautoihin