Skitsofreniaa sairastavasta lähihoitaja?
Suunnitelmissa olisi hakeutua lukion jälkeen opiskelemaan lähihoitajaksi ja sen jälkeen mahdollisesti sairaanhoitajaksi.
Muita työnteon rajoitteita kuin että en voi tehdä yövyoroja.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Jospa menisit itse sinne hoitoon.
Persoonallisuushäiriöt ovat kroonisia, ei niistä parannuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skitsofrenia ei ole persoonallisuushäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset vois tehdä yövuoroja? Muututko täysikuun aikaan?
Skitsofrenian hoidon kulmakiviä on säännöllinen vuorokausirytmi ja hyvät yöunet.
Ja näistä kumpikin on lähihoitajalle vain haave.
Älä jaksa. Itse teen hoitajana ihan kahdeksasta neljään vuoroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mikä se sitten on?😂
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä olisi totta, niin miksi Enson lähihoitaja? Miksi ei suoraan lukiosta sairaanhoitajaksi? Ihan vain noin muuten? Kantaa en ota sairauteen.
No tätä samaa minäkin mietin. Miksi mennä lukiosta opiskelemaan lähihoitajaksi, jos tähtäimessä on kuitenkin AMK ja sairaanhoitajan työ? Sairaanhoitajan on paljon helpompi saada sellainen työpaikka, jossa ei tarvitse tehdä yövuoroja.
Ja tuohon, että onko skitsofreniaa sairastavalle mahdollista, niin sanoisin että se on niin tapauskohtaista. Itse olen pian 30 vuotta uralla ollut psyk.sh ja olen nähnyt skitsofreniaa sairastavia, jotka tekevät todella vaativiakin asiantuntijatöitä, eikä heistä naapurit tai työkaveritkaan välttämättä tiedä, että sairastavat, eli ei mitenkään näy päälle tai heijastu työhön, jos tauti on hyvin hoidossa.
Mutta ehkä suurimmalla osalla vastaajista on tiedossa vain ne astetta sairaammat, joilla on pysyviä kognitiivisia puutoksia, tarvitsevat tukea arjessa selviämiseen ja asuvat ehkä jopa tuetussa asunnossa. Monet ehkä ajattelevat nyt heitä, koska heidät pystyy tunnistamaan skitsofreniaa sairastaviksi. Sitten se ihan viimeinen ääripää on hyvinkin sairaat, pitkäaikaisessa suljetussa sairaalahoidossa olevat, jotka eivät pärjää yksin edes tuetussa asunnossa.
Bipo-tuttava rupesi maniavaiheessa lähihoitajaksi. Puolisen vuotta jaksoi tehdä työtä ennen kuin uuvahti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö todella tiedä? Lue vaikka netistä mikä se on. Vakava mielisairaus, mutta ei mikään persoonallisuushäiriö todellakaan.
Riippuu täysin sun oireista ja toimintakyvystä, kuinka balanssissa sairaus on ja miten se näyttäytyy. Nämähän arvioi hoitava tai hoitavat lääkärit ja psykologit eikä yksikään palstalainen.
Lähihoitajan työkenttä on laaja, jokaiselle alasta kiinnostuneelle löytyy varmasti suuntaus ja oma tapa tehdä työtä. Tunnen yhden ihmisen jolla on skitsofrenia diagnoosina, hän tekee keikkatyötä kun on kykenevä. On asiantuntevan oloinen työhön liittyen. Tiedostaa sairautensa hyvin, on sinut sen kanssa.
Ja: suurin osa sosiaali ja terveysalalla työskentelevistä henkilöistä (puhun nyt aiheeseen liittyen lähinnä lähi ja sairaanhoitajista ) ovat VÄHINTÄÄN varttihulluja . Hyvin monella on Mt taustaa, toisilla diagnooseja toisilla ei. Ihan perus. Jos olet hyvä hoitaja, sillä ei ole väliä.
Alalla on todella paljon työpaikkakiusaamista, tämä on hyvä muistaa. Se voi olla raskasta koettavaa ja katseltavaa. Psykoosiin voi mennä tai muuten psyykkisesti sairastua tällä alalla ihan kuka tahansa jos huonoin tuuri käy.
Ilkeitä ja pahansuopia ihmisiä on paljon. Onneksi myös hyviä ja vilpittömiä.
Työ voi olla monissa paikoissa raskasta myös huonon johtamisen ja resurssipulan takia.
Mutta voit lähihoitajana tehdä esim. Myös suht yksinäistä toimistotyötä.
Tarkoitatko, että muita rajoitteita ei sinulla ole kuin, että et voi tehdä yövuoroja, vai kysytkö, liittyykö asiaan palstalaisten mielestä muita rajoitteita?