Mihin aikaan aamusta ihmisille kehtaa soittaa?
Mitä mieltä olette? Minulle oli tullut pihelu kahdeksalta ja mielestäni se on liian aikaisin.
Kommentit (22)
Aika aikaisin sulle soitettiin. Mulla on puhelin äänettömällä n. klo 11 asti. Kestää pari tuntia ennenkuin olen aamuäreydestä päässyt hissukseen kahvia juomalla ja olemalla vaan rauhassa uutisia lukien. Töissä ollessa tuo ei tietenkään haitannut. Sinnekin heräsin pari tuntia ennen töihin lähtöä, etten käy ensimmäisen tervehtijän kimppuun vaan jaksoin hyväntuulisesti toivottaa hyvät huomenet. Olen siis iltavirkku eikä rytmin kääntö ole koko ikänäni onnistunut, siihen on vaan alistuttava. Nyt työeläkkeellä.
5:45 jälkeen..on just aamupanot saatu hoidettua..
Riippuu asiasta, minkä takia soitetaan.
Virka-aika alkaa Suomessa klo 8.00.
Muita puheluita mielummin vasta klo 9.00 jälkeen aamulla.
Oletan, että kyse on vapaa-ajan asioista? Jos vapaa-ajalla soittaa kaverille, niin ysin jälkeen. Jos puhelu tuli viranomaiselta tms (esim labratulokset, opettaja...), niin kasin jälkeen ok. Myyjät kympin jälkeen.
Hätätilanteet sitten erikseen.
Ketkä soittelee? Jos kaveri niin minulle saa soitella ihan milloin vaan. Jos on kännykkä äänettömällä niin en huomaa, mutta saahan sitä kokeilla jos on asiaa. Jos joku muu niin klo 7 loppuu hiljaisuus, eli sen jälkeen saatan vastata. Jos ei ole mitään akuuttia niin mielellään klo 8 jälkeen.
Arkisin klo 9 jälkeen on asiallista ja lauantaina aikaisintaan klo 10 ja sunnuntaina vasta puolen päivän jälkeen
Illalla en yleensä soita kenellekään klo 21 jälkeen.
Nämä säännöt minulla privaattielämässä. Hätäpuhelut sitten erikseem.
Olet oikeassa. Ehkä numeroa ei kannata antaa eri tahoille ja puhelimen ääni pois tms. Ellei päivystä. Ihmisten pitäisi tietää kenelle on ok soitella aamulla ja kenelle ei. Hätätilanne eri. Tuntemattomalle ei kannata soitella mihin aikaan tahansa, koska ei ole ehkä tavoitettavissa. Ennen oli sähköposti tai myöhemmin.
arkisin klo 9 jälkeen, la 10-11 ja su 12
Voi milloin vaan. Joskus voin olla yölläkin juttutuulella jos otan kuppia. Yleensä laitan puhelimen illalla äänettömälle.
Ei kai sillä enää ole väliä kun soivat puhelut voi jokainen itse valita.
Försök med att ha telefonen avstängd då ni inte vill att någon ringer till den.
Minulle on lapsuudessa opetettu sääntö, että ennen yhdeksää ei sovi soittaa aamulla (viikonloppuisin ennen kymmentä) ja illalla yhdeksän jälkeen ei sovi soittaa.
Syksyllä, talvella ja keväällä: klo 9, viikonloppuna mieluiten myöhemmin
Kesällä: klo 10, mieluiten myöhemmin
Minusta harvoin on asiaa, jota ei voisi viestillä hoitaa
Vierailija kirjoitti:
Riippuu asiasta, minkä takia soitetaan.
Virka-aika alkaa Suomessa klo 8.00.Muita puheluita mielummin vasta klo 9.00 jälkeen aamulla.
No virkailijat nyt tuskin miettivät kehtaamisia. Eikä sairaalassakaan niitä pidä miettiä, jos omaisen tilassa vaikka tapahtuu muutoksia. Oletin että tässä tarkoitettiin kaikkia muita ja ei-akuutteja asioita
Mulla on puhelin äänettömällä, jos nukun tai en halua sen häiritsevän. Kaikki tuttuni tietävät tämän. Tietävät myös, että heräilen aikaisin, joten saattavat myös soitella aikaisin. Jos en vastaa, en vastaa. Mulle saa siis soittaa mihin aikaan tahansa.
Itse soittaisin ehkä siinä 8-9 välillä, jos en toisen tavoista tiedä ja jos virasto tms, niin niiden aukioloaikojen puitteissa. Työkkäristä mulle soitettiin kasin jälkeen, kun jäin lomautetuksi ja se oli ok.
Eipä tuo soittelu minua hirveästi hävetä, eli kehtaan kyllä.
Tosin laitan ihmiselle ensin whatsapp-viestin onko hereillä ja kun vastaa, niin soitan.
Soitan naapurille välilä 04-05 ja kysyn että tietääkö se paljon kello on ja menen nukkumaan.
*puhelu