Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa meille opettajille, miten kiusaaminen kitketään kokonaan ikuisiksi ajoiksi.

Vierailija
10.09.2008 |

Odottelen vastausta. Tuolla toisessa ketjussa taas haukutaan opettajia, kun ei ne laita kiusaajia aisoihin. Tiedättekö, kiusaajissakin on tapauksia ja on tapauksia. Ja kiusaajien vanhemmissa on tapauksia ja on tapauksia. Millä tavalla kaikki ilkeilijät saadaan pitämään mölyt mahassaan.

Vastauksia odotellen,

Opettaja, joka on kasvattanut lapsensa niin, etteivät he kiusaa muita. Vinkki vinkki.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kuullut että XX kiusaa ja keitä kaikkia hän on kiusannut? Sitten kaikkien edessä saarnaat tälle kiusaajalle siitä, miten tyhmää kiusaaminen on ja että sitä EI SALLITA. Jolloin kaikki muut oppilaat menee automaattisesti sitä kiusaajaa vastaan, koska eivät halua itse joutua siihen tilanteeseen, että opettaja saarnaisi heille muiden edessä. Se ei ole ns. virallista nolaamista, mutta se on kuitenkin sen kiusaajan kasvojen menettämistä. Ja hyvä niin!

Vierailija
22/51 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kuullut että XX kiusaa ja keitä kaikkia hän on kiusannut? Sitten kaikkien edessä saarnaat tälle kiusaajalle siitä, miten tyhmää kiusaaminen on ja että sitä EI SALLITA. Jolloin kaikki muut oppilaat menee automaattisesti sitä kiusaajaa vastaan, koska eivät halua itse joutua siihen tilanteeseen, että opettaja saarnaisi heille muiden edessä. Se ei ole ns. virallista nolaamista, mutta se on kuitenkin sen kiusaajan kasvojen menettämistä. Ja hyvä niin!

Minä en pidä hyvänä sitä, että kiusaajaa tällä tavoin kiusataan. Minusta homma on hoidettava hienotunteisemmin. Kiusaamisen syynä on varmasti usein se, että kiusaaja itse voi huonosti. Tällaisen ihmisen julkinen nolaaminen ei voi tehdä hyvää, vaan lisää pahaa oloa ja saattaa jopa herättää uusia, entistä vakavampia vihantunteita muita kohtaan, koska muut kollektiivisesti kääntyvät vastaan.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kiusaajaa itseään kohtaan pitää olla hienotunteinen???? Ei ihme että koulukiusaamista ei saada kuriin jos opettajilla on tällainen ajattelumaailma yleisemminkin!!

Vierailija
24/51 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kiusaajaa itseään kohtaan pitää olla hienotunteinen???? Ei ihme että koulukiusaamista ei saada kuriin jos opettajilla on tällainen ajattelumaailma yleisemminkin!!

Kerro minulle kohta ja laita tähän ketjuun. Kiitos.

ap

Eli kiusaajaa ei saa nolata. Kiusaajaa kohtaan pitää olla hienotunteinen. MIKSI??????? Jos hän itse kiusaa, niin miksi ihmeessä häntä pitää alkaa hyysäämään? Perustele tämä ap!

Vierailija
25/51 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro minulle kohta ja laita tähän ketjuun. Kiitos.

ap

Vierailija
26/51 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin lisäisi tämän nöyryytetyn kykyä empatiaan? Ja että ne tilannetta seuraavat lapset tajuaisivat, että ketään ei saa kiusata, satuttaa ja nöyryyttää, kun sitten opettaja nöyryyttää? Minä nostaisin metelin, jos oma lapseni joutuisi tuollaisen tilanteen sivustakatsojaksi. Minun lasteni kasvatukseen kun ei sovi se, että he joutuisivat katsomaan, kun heihin nähden auktoriteettiasemassa oleva ihminen toimii vastoin kaikkea heille opetettua ja nolaa ja nöyryyttää heikompaansa.

Nöyryyttäminen ei synnytä aitoa nöyryyttä, se synnyttää vihaa ja halua kostaa.

Vierailija
27/51 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä lapsi oireilee koulussa jos jonkinlaisilla tavoilla, kiusaa muita, häiritsee oppitunteja heittelemällä vierustovereiden kirjoja pulpetilta lattialle, nappailemalla muiden kyniä kädestä jne.

Tyttö voi huonosti. Onko hyvä idea istuttaa hänet luokan eteen ja haukkua ja nolata hänet kaikkien kuullen? Kivittää henkisesti?

Mainitsemani tapaus on tosielämästä.

ap

Vierailija
28/51 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin lisäisi tämän nöyryytetyn kykyä empatiaan? Ja että ne tilannetta seuraavat lapset tajuaisivat, että ketään ei saa kiusata, satuttaa ja nöyryyttää, kun sitten opettaja nöyryyttää?

suurin osa näistä ensikertalaisista kiusaajista on kuitenkin ihan tavallisia lapsia, jotka vaan saavat jostain syystä päähänsä kiusata. Ja siihen pitää puuttua silloin TIUKASTI.

Vierailija
29/51 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pidä hyvänä sitä, että kiusaajaa tällä tavoin kiusataan. Minusta homma on hoidettava hienotunteisemmin. Kiusaamisen syynä on varmasti usein se, että kiusaaja itse voi huonosti. Tällaisen ihmisen julkinen nolaaminen ei voi tehdä hyvää, vaan lisää pahaa oloa ja saattaa jopa herättää uusia, entistä vakavampia vihantunteita muita kohtaan, koska muut kollektiivisesti kääntyvät vastaan.

ap

Tälläisellä kiusaajan päänsilittämiselle taataan se, ettet ikinä kiusaamista saakaan kitkettyä.

Onhan se toki inhottavaa jos Iita-pekan kotona juopotellaan ja kohdellaan lapsia huonosti, mutta ei hänen saisi antaa koulussa toisille lapsille kostaa. Opettaja ei voi sitä iita-pekkaa suojella vanhemmiltaan, mutta muita lapsia hän voi suojella iita-pekalta.

Opettajan tehtävä on huolehtia siitä, ettei hänen reviirillään siellä koulussa tapahdu henkistä eikä fyysistä väkivaltaa. kenenkään kotiin opettaja ei voi mennä oloja parantamaan.

Vierailija
30/51 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä lapsi oireilee koulussa jos jonkinlaisilla tavoilla, kiusaa muita, häiritsee oppitunteja heittelemällä vierustovereiden kirjoja pulpetilta lattialle, nappailemalla muiden kyniä kädestä jne.

Tyttö voi huonosti. Onko hyvä idea istuttaa hänet luokan eteen ja haukkua ja nolata hänet kaikkien kuullen? Kivittää henkisesti?

ap

entä jos annat hänen vaan jatkaa? Mitä sitten? Tilaisuus meni jo! Kiusaamiseen pitää puuttua heti eikä hyysätä ja hyysätä kunnes ei voi enää mitään tehdä.

Vierailija
31/51 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ei ope pidä siitä, että kiusaajaa kiusataan nostamalla kissa pöydälle! Ehkä tämän konstin kertoja ilmaisi itseään huonosti sanomalla, että kiusaaja nolataan. Eihän tuo mitään nolaamista ole, jos asia otetaan esiin ja kaikille samalla annetaan viesti, että kiusaamista ei kerta kaikkiaan hyväksytä ja piste!

ap

Vierailija
32/51 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytön toteuttaa itseään koulussa kun sillä on niin paha olla - muista oppilaista viis! Sillä lailla, ei ihme, että kyselet av-mammoilta vinkkejä...

ap

Vierailija
33/51 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että jollain on ongelmia kotona, EI SAA vaikeuttaa muiden lasten elämää!!!!

Vierailija
34/51 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi joitakin pieniä lapsia, vaikkakin kiusaajia, on tarpeen hyysätä, kuten sinä asian ilmaiset.

[

i]

Eli kiusaajaa ei saa nolata. Kiusaajaa kohtaan pitää olla hienotunteinen. MIKSI??????? Jos hän itse kiusaa, niin miksi ihmeessä häntä pitää alkaa hyysäämään? Perustele tämä ap!

ap

Vierailija
35/51 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppilaat ovat aina säännöllisin väliajoin täyttäneet nimettömänä kaavakkeen, missä he kertovat, kokevatko itsensä kiusatuiksi ja kokevatko itsensä kiusaavan. Se on yhteen vedetty ja näin nähty, mikä prosentti tulee luokassa esille.

Sen jälkeen on täytetty sama kaavake nimellä. Porukalla on sitten hienosti piirrelty kaavioita, kuka kokee kuuluvansa porukkaan ja kuka kokee olevansa ulkopuolella.

Asiasta myös keskusteltiin avoimesti, että miksi jotain kiusataan. Esim. yksi poika oli sanonut, että tätä kaveria kiusataan siksi kun joku pelkää sen vievän kaverit itseltään ja jäävän itse yksin.

Aiheesta on ollut hedelmällisiä ryhmäkeskusteluja ja kun kissa on todella luokan kesken avoimesti otettu pöydälle, kiusaaminen on huomattavasti vähentynyt, koska kiusaajatkin ovat joutuneet kyseenalaistamaan tekojaan.

Samoin tässä on näkynyt se, että kiusattu onkin saanut avoimessa keskustelussa toisista oppilaista taustatukea ja puolustajia.

Kun asiaa on käsitelty koko luokan kesken, siitä on tullut avoin ja koko luokka onkin nyt pyrkinyt kiusaamattomuuteen ja puolustamaan niitä, joita kiusataan.

Luokka oli tosi vaikea ja sama porukka on ollut yhdessä ekaluokalta asti. Sama opettaja on vetänyt heitä koko ajan. Nyt kun he ovat kuudennella, on luokalla mahtava yhteishenki ja ne kiusatutkin on vedetty porukkaan mukaan. Muutama häirikkö on vielä, mutta heiltä on viety ns. aseet kun muu luokka on kiusattujen puolella.

Vaatii kyllä opettajalta itsevarmuutta ja halua oikeasti ratkaista asia.

Vierailija
36/51 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta haluan vielä alleviivata, että tartun kiusaamistapauksiin suurella tunteen palolla ja pidän huolen, että kiusaaminen loppuu alkuunsa. En silti nolaa ketään, en julkisesti enkä suljettujen ovien takana. Opettaja voi olla tiukka ja taipumaton olematta ivallinen ja nolaava.

ap

Vierailija
37/51 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

. Muutama häirikkö on vielä, mutta heiltä on viety ns. aseet kun muu luokka on kiusattujen puolella.

.

Nämä asiat ovat oikeasti aika monimutkaisia. Itse toki opena puutun kaikkiin kiusaamisiin, riippumatta siitä, mitä pahaa oloa taustalla on, mutta tosiasia on, että moni pieni lapsi reagoi 'hiljaiseen kiusaamiseen' eli eristämiseen ja ulkopuolelle jättämiseen aggressiivisesti, mikä taas antaa toisille vanhemmille oikeuden hyväksyä se, että oma lapsi kiusaa tätä alunperin kiusattua edelleen jättämällä taas porukan ulkopuolelle.

Eli monesti rakentavat keinot ratkaisisivat tilanteen oikeasti paremmin, kuin nolaaminen, nöyryyttäminen ja kiusaaminen. Aikuisen on ihan turha paheksua kiusaajaa, jos ei omaa turhautumistaan osaa yhtään sen paremmin kanavoida.

Vierailija
38/51 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että jollain on ongelmia kotona, EI SAA vaikeuttaa muiden lasten elämää!!!!

Pekka, et saa vaikeuttaa muiden lasten elämää, vaikka sinua kotona lyödään, katsot sivusta kun äitiäsi lyödään, joudut yöllä ulos kotoa pakkaseen jne.

Ei saa hyysätä nääs! Pkl! Muistakaa tämä, opettajat!

Vierailija
39/51 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tässä tyylissä ei ole kyse ollut siitä, että opettaja ulkopuolelta toruisi kiusaajaa ja kiusaaja nauraisi paskaiset naurut.

Vaan oppilaat on itse pantu työstämään asiaa ja miettimään vastuuta omista teoistaan. Kummasti on herättänyt monen lapsen omaatuntoa. Varsinkin kun ovat huomanneet, että avoimessa keskustelussa ei tätä kiusaajaa ole pidettykään luokan kinginä.

Mutta todella, tämä ei vaadi tunteenpaloa vaan todella paneutumista asiaan ja opettajalta hyvää itsetuntoa ja halua ratkaista ongelma.

Vierailija
40/51 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tapa saattaisi kuitenkin olla esim. "kiusaamattomuuskoulutus", niin että lapset sitoutetaan olemaan kiusaamatta esim. kirjoittamalla itse vala joka allekirjoitetaan. Kiusaamisesta ja etenkin sen seurauksista on puhuttava paljon. Kynnyksen tulla kertomaan on oltava matala ja silloin tälöin voitaisiin mm. kysellä nimettömiä kiusaamiskokemuksia joissa voisi vaikka nimetä kiusaajia jos niitä tietää. Faktahan on että lapset elävät kuitenkin eri todellisuudessa kuin opettajat... myös iittävät rangaistukset kiusaamisesta auttavat. Vanhaa kunnon jälki-istuntoa. Laitetaan kiusaaja vaikkapa kirjoittamaan sata sanaa aiheesta "Miltä minusta tuntui kun minua kiusattiin..."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme