Miksi jotkut ihan normaalikasvoiset ihmiset eivät halua näyttää kasvojaan videotapaamisissa?
Kommentit (63)
Koska se on täysin tarpeetonta asian hoitamisen kannalta. Minua ainakin yleensäkin häiritsee ne naamat siellä Teamsissa, paljon kivampi jos kellään ei ole kamera päällä. Eikä meillä insinöörifirmassa sisäisissä palavereissa ikinä kellään olekaan kameroita päällä. Eikä niitä kaivata. Siellä kokouksissa keskitytään teknisiin asioihin, ei siinä ole kenenkään ulkonäöillä ja ilmeillä merkitystä.
Sen ymmärrän, että esim. jossain myyntityössä tai vaikka etäterapiassa voi olla hyvinkin tärkeää että molemmat näkee toistensa eleet ja ilmeet. Mutta monessa työssä sitä ei tarvita, ja silloin ne naamat siellä on pelkkä turha häiriötekijä.
En häpeä, mutta en ole koskaan tykännyt kameroista. En valokuvattavana enkä videokuvattavana olemisesta.
Lisäksi minua häiritsee ihan hirveästi, kun joutuu katsomaan omia kasvojaan tietokoneen ruudulta.
Joudun silloin tällöin osallistumaan videoneuvotteluihin. Usein niissä on omaa ääntään rakastavia ihmisiä, joilla on louttomasti aikaa jaaritella. Niinpä ruudun tuijottamisen sijaan käytän aikani johonkin hyödylliseen, kuten muiden töiden tai vaikka kotitöiden tekemiseen.
Nämä jaarittelevat asiakkaathan saattaisivat loukkaantua huomatessaan, ettei minua heidän höpinänsä kiinnosta.
Olen it-firmassa. Ei meillä kukaan muukaan pidä kameroita päällä etäpalavereissa. Joten en minäkään. Ja tämä on oikein hyvä, eipä tarvi vaivautua laittamaan hiuksia eikä meikkaamaan aamun daily-kokousta varten, voi kömpiä suoraan sängystä koneelle.
Minusta on myös kiva, että kun me tehdään täysin etää ja porukat on eri puolilta maailmaa, kukaan ei tiedä esim. toisen ikää tai muuta. Jää pois kaikki epäolennainen ja keskitytään asiasisältöön.
Inhoan sitä että palavereissa on kamerat päällä. Viimeksi tuijotin välipalaa syövää kolleegaani niin että unohdin kuunnella mitä esimies puhui. Kamerat kiinni.
Kaikki haluaa nähdä kauniita naisia tai urheilua.
No hyvänen aika, ei minulla tosiaankaan ole normaalit kasvot. Normaalit kasvot on symmetriset ja miellyttävät. Minulla on epäsymmetriset ja epämiellyttävät.
Tulee usein v7deokokouksissa oltua munasillaan ja vedettyä käteen niin ei voi littaa kamera päälle.
Minulla on muutama syy. 1) En jaksa etätyöpäivänä kammata hiuksia ja vaihtaa järkeviä vaatteita. 2) Videokuva häiritsee keskittymistäni 3) Kyseessä on turha palaveri ja teen muuta enkä halua jäädä kiinni 4) En jaksa viritellä kameraa ja näyttöjäni.
Jos kyseessä on tapaaminen ensimmäistä kertaa, avaan aina kameran.
Teen oikeasti samalla kaikkea muuta, käyn lähikaupassa, syön aamupalaa, otan 15min nokoset..
Minäkin monesti teen muita töitä tai kotitöitä palaverin aikana. Toivoisin, että aina ennakkoon olisi tieto tarvitseeko kameraa avata. Toki asiakkaiden kanssa siihen aina valmistaudun, mutta jossakin tiimi- tai yksikköpalaverissa en.
Vierailija kirjoitti:
En häpeä, mutta en ole koskaan tykännyt kameroista. En valokuvattavana enkä videokuvattavana olemisesta.
Lisäksi minua häiritsee ihan hirveästi, kun joutuu katsomaan omia kasvojaan tietokoneen ruudulta.
Miksi katsot omia kasvojasi ruudulta? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
Itselläni on tapana pitää kamera päällä palavereissa, joissa odotetaan vuoropuhelua, koska en ole puhelias. Palaveria vetävä henkilö näkee nyökkäyksistäni, hymyilystäni tai luista eleistäni, että kuuntelen ja olen tilanteessa läsnä. Vastaan kyllä, kun kysytään tai minulla on asiaa.
En koe tarpeellisena katsoa omia kasvojani, enkä myöskään ole henkilö, joka ottaa itsestään kuvia usein. Ei tässä iässä niin paljon enää muutu, etteikö joku kuvasta tunnustaisi, joka minusta on viimeisten vuosien aikana otettu. Mainitsen siksi, etten ole erityisen esillä oleva henkilö, mutten myöskään näe syytä olla pitämättä siksi kameraa pois päältä, jos sillä on lisäarvoa tilanteeseen. Jos kyse on luentomaisesta esityksestä, kasvoilla tuskin on merkitystä eikä työyhteisömme niitä tällaisissa tilanteissa suosikaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki haluaa nähdä kauniita naisia tai urheilua.
Eikä halua.
Olen oikeasti ihan nätti nainen, mutta läppärin kamerassa näytän sillan alta könynneeltä metamfetamiininarkkarilta. Ihan sama miten paljon laittaudun tms. Jos pitäisi katsella sitä näkyä ja tietäisin muittenkin katselevan, niin eipä paljon pystyisi työasioihin keskittymään.
Kuva häiritsee keskittymistä. Tärkeintä on saada asia selvitettyä, eikö katsella ihmisten ilmeitä. Kun on kuva, ajatus voi harhailla vääriin asioihin, esim. toisen ulkonäköön.
Lisäksi etätyön bonus tulee juuri siitä ajansäästöstä, kun ei tarvitse meikata tai laittaa hiuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska se on täysin tarpeetonta asian hoitamisen kannalta. Minua ainakin yleensäkin häiritsee ne naamat siellä Teamsissa, paljon kivampi jos kellään ei ole kamera päällä. Eikä meillä insinöörifirmassa sisäisissä palavereissa ikinä kellään olekaan kameroita päällä. Eikä niitä kaivata. Siellä kokouksissa keskitytään teknisiin asioihin, ei siinä ole kenenkään ulkonäöillä ja ilmeillä merkitystä.
Sen ymmärrän, että esim. jossain myyntityössä tai vaikka etäterapiassa voi olla hyvinkin tärkeää että molemmat näkee toistensa eleet ja ilmeet. Mutta monessa työssä sitä ei tarvita, ja silloin ne naamat siellä on pelkkä turha häiriötekijä.
Näin juuri. Ymmärtäisi jos olisi jokin kahdenvälinen keskustelu, mutta jos on montakymmentä osallistujaa niin aivan turhaa on nähdä jonkun tuijottava naamataulu ilmeineen jossain pikkuruudulla. Mitä siitä kukaan hyötyy? Moni näyttää ihan hyvältä mutta ei monista ole mukavaa olla katseiden alla. Ei kai kyseessä ole mikään youtube-kanava kuitenkaan, suurimmasta osin tuo on vain vaivaannuttavaa ja vie myös keskittymistä itse asialta.
Tämä on kyllä kaappijuoppojen kulta-aikaa.
No mä ainakin näytän ihan kamalalta kamerassa, vaikka muuten olen ihan tyytyväinen ulkonäkööni.
Epäkohteliasta ja tylyä pitää kamera pois päältä. Varsinkin jos osa tiimistä tekee etätöitä, Tiimihengen kannalta kamera tärkeä.
Jotain häikkää psyykessä. Minun pärstäni ei ole kummoinen, mutta en minä ole koskaan edes harkinnut alkavani kulkea säkki pääni päällä.