Tunnetteko vanhanaikaisia ihmisiä?
Minkälainen mielestäsi on vanhanaikainen ihminen? Tunnetteko vanhanaikaisia ihmisiä? En nyt tarkoita kasikymppisiä mummoja, jotka saavatkin olla vanhanaikaisia, vaan nuoria työikäisiä ihmisiä.
Eräät tuttavat kuvailivat naureskellen yhteisiä tuttujamme vanhanaikaisiksi, ja jäin oikein miettimään että mitä he tarkoittivat.
Kommentit (3)
Mulla on yksi viisikymppinen sukulaispariskunta, joista usein ajattelen että heidän elämäntapansa on kuin iäkkäillä eläkeläisillä. Töissä käyvät, mutta kummallakaan ei ole mitään harrastuksia, kotona siivoavat, leikkaavat nurmikkoa yms. Suhtautuvat hyvin epäluuloisesti ja penseästi moniin aivan tavallisiin asioihin, esim. suoratoistopalvelut, robotti-imuri tms. Aina, kun käyn heillä syömässä ruokana on keitettyjä perunoita, jauhelihakastiketta ja kurkkua ja tomaattia. 😄
Hassua, että vieläpä ikäistään nuoremmilta näyttävät viisikymppiset ovat tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vanhanaikainen. En tykkää nykytekniikasta. Teen asiat usein ns. vanhalla tyylillä eli muistiinpanot paperille, kirjoitan käsin. Laitan kotona ruokaa, en välitä valmisruuista enkä puolivalmisteita. Kävelen tai pyöräilen mieluummin kun käytän autoa tai julkisia. Luen kirjat kirjoina, en kuuntele äänikirjoja. Tätä varmaan tarkoittavat.
Kuulostavat ennemminkin preferensseiltä ja esimerkiksi se kirjoittaako muistiinpanot mieluummin paperille, kuin padiin tai kännykkään riippuu myös oppimistyylistä. Esimerkiksi minä olen osittain kineettinen oppija ja fyysinen tekeminen -tässä tapauksessa muistiinpanojen käsin kirjoittaminen, auttaa painamaan asiat tehokkaammin muistiin kuin pelkkä näppäimistön näpytteleminen. Toisaalta kirjoittaminen ja ajatuksenvirta sujuvat luontevammin näppäimistöllä kirjoittamalla, koska kirjoittaminen on tällä tavoin nopeampaa.
Mitä taas äänikirjat vs. perinteiset sidotut kirjat teemaan tulee, niin ainakin minulla mielikuvat muodotuvat kokonaisempina luetusta tekstistä kuin kuunnellusta, jossa lukijan ääni ja äänensävyt vaikuttavat mielikuviin ja luen mieluummiin omaan tahtiin, joka on usein nopeampi kuin äänikirjan lukijan. Kuuntelen podcasteja yms. lenkeillessäni, mutta romaanit luen mieluummin tekstinä kuin kuuntelen.
Eli mielestäni on ennemminkin kyse mieltymyksistä kuin vanhanaikaisuudesta. Toisaalta luovassa työssä teknologia on omiaan työvälineenä ja ennemmin kuvaan digikameralla kuin filmille vaikka filmikuvauksessa onkin oma viehätyksensä.
Minä olen vanhanaikainen. En tykkää nykytekniikasta. Teen asiat usein ns. vanhalla tyylillä eli muistiinpanot paperille, kirjoitan käsin. Laitan kotona ruokaa, en välitä valmisruuista enkä puolivalmisteita. Kävelen tai pyöräilen mieluummin kun käytän autoa tai julkisia. Luen kirjat kirjoina, en kuuntele äänikirjoja. Tätä varmaan tarkoittavat.