Nuoret eivät kuulu eläkkeelle
"Pääkirjoitus | Jotta nuorten mielenterveyskriisiä voitaisiin torjua, pitäisi ymmärtää syitä sen taustalla.
Entistä useammat nuoret aikuiset pyrkivät työkyvyttömyyseläkkeelle mielenterveyden häiriöiden perusteella."
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000010614932.html
Pitäisikö eläkkeitä myöntää mielenterveysongelmien perusteella?
Kommentit (19)
On ihan sairasta koko homma. Ensinnäkin se että mielenterveydellisistä syistä edes päästetään eläkkeelle on väärin. Pitkiä sairauslomia ja hoitoa ihmiset tarvitsee eikä työelämästä syrjäytymistä. Minun sukupolveni on juuri sitä joka alkoi hakeutumaan sairaseläkkeelle mt syistä. Tosi monet kaverit on ihan rapakunnossa henkisesti ilman mitään hoitokontaktia. On vaan katsottu että heistä ei tule enää yhteiskunnalle muuta kuin kuluja.
Näihin tulisi puuttua heti ja paremmalla otteella kun oireita (sairaslomat) alkaa.
Paras tapa päästä eläkkeelle 18v on vähän viiltää itseään ranteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mielestäni pitää tottakai myöntää. Mielenterveysongelma vaikuttaa koko ihmisen toimintakykyyn. Bentsojakaan ei enää nykyään määrätä niin eläke on ainoa vaihtoehto ahdistuneelle-
Ja taas yksi bentsonarkki avautuu. Eli kun ei voi olla päihtynyt niin sitten pitää olla eläkkeellä.
Bentsojen on todettu aiheuttavan enemmän haittaa kuin hyötyä pitkäaikaiskäytössä. Tulee riippuvuutta ja mm. alzheimeriin on nyt liitetty benzojen pitkäaikaiskäytöstä haitta tutkimuksissa.
Kyllä mustakin olis mukavaa kun sais kännissä tai pienessä pilvessä tehdä työt, mutta siinä vaarantaa itsensä ja mahdollisesti työkaverinsa kun päihtyneenä tekee töitä, joten ihan perusteltua että niin ei voi tehdä.
Mitä sillä psykoottisella mt ongelmaisella tekee työpaikalla joka nukkuu tai maanisesti säheltää? Onko näillä ihmisillä jotka näitä miettii, mitään käsitystä miten uuvuttavaa aivoille on sairastaa mielen ongelmia? Ne ei noudata virka-aikoja vaan jäytää sitä ihmistä 24/7. Kuka haluaa olla asiakkaana tilanteessa missä muistinsa kanssa tuskaileva mt tapaus koittaa keskittyä ja saada asiat tehtyä samaan aikaan kun vainoharhat ja pakkoajatukset painaa päälle?
Mitä sillä voitetaan, että nuoret päästetään eläkkeelle ja iäkkäät tahdotaan pitää töissä haudan partaalle?
Minua ei ainakaan yhtään kiinnosta elättää jotain parikymppistä, kun itse raadan töissä. Eläkkeelle en pääse, vaikka olen sairastanut kaksi syöpää, joiden seurauksena jäi mm neuropatia. Uudelleenkouluttautumista on kyllä tarjottu, olen 57- vuotias.
Onneksi omat lapseni ovat opiskelleet ja päässeet töihinkin, vaikka heidän murrosikäänsä varjosti minun syöpäni ja avioero.
Kasvattakaa ne lapsenne niin, ettei nuppi hajoa ensimmäiseen vastoinkäymisen.
Vierailija kirjoitti:
On ihan sairasta koko homma. Ensinnäkin se että mielenterveydellisistä syistä edes päästetään eläkkeelle on väärin. Pitkiä sairauslomia ja hoitoa ihmiset tarvitsee eikä työelämästä syrjäytymistä. Minun sukupolveni on juuri sitä joka alkoi hakeutumaan sairaseläkkeelle mt syistä. Tosi monet kaverit on ihan rapakunnossa henkisesti ilman mitään hoitokontaktia. On vaan katsottu että heistä ei tule enää yhteiskunnalle muuta kuin kuluja.
Näihin tulisi puuttua heti ja paremmalla otteella kun oireita (sairaslomat) alkaa.
Siis jessus mitä pässejä. Siis oikeasti meillä on mielenterveysongelmia laidasta laitaan ja osa on sellaisia, jotka eivät parane yhtään millään hoidolla kokonaan. Sinäkö oikeasti haluat alkaa duunia paiskomaan jonkun vaikkapa vakavan skitsofreenikon kanssa?
Sairasta tuossa oli sinun kommenttisi.
Kyllähän mielenterveyden ongelmat voivat olla aivan yhtä invalidisoivia kuin fyysisetkin vammat.
Toisaalta, jos kuuppa on aivan sekaisin, niin vaikuttaa järkevältä keventää sitä kuormaa ainakin niiden joutavanpäiväisten paperisotien ja luukuilla ravaamisten osalta.
En minä ainakaan kadehdi yhtään sitä osaa milä mielenterveysongelmaisella on, vaikka sitten eläkepaperit saisikin.
Tietenkin parasta on, jos henkilö saa ongelmansa hallintaan ja pystyy töitä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mielestäni pitää tottakai myöntää. Mielenterveysongelma vaikuttaa koko ihmisen toimintakykyyn. Bentsojakaan ei enää nykyään määrätä niin eläke on ainoa vaihtoehto ahdistuneelle-
Ja taas yksi bentsonarkki avautuu. Eli kun ei voi olla päihtynyt niin sitten pitää olla eläkkeellä.
Bentsojen on todettu aiheuttavan enemmän haittaa kuin hyötyä pitkäaikaiskäytössä. Tulee riippuvuutta ja mm. alzheimeriin on nyt liitetty benzojen pitkäaikaiskäytöstä haitta tutkimuksissa.
Kyllä mustakin olis mukavaa kun sais kännissä tai pienessä pilvessä tehdä työt, mutta siinä vaarantaa itsensä ja mahdollisesti työkaverinsa kun päihtyneenä tekee töitä, joten ihan perusteltua että niin ei voi tehdä.
Sinähän olet jo vuosia aggressiivisesti jauhanut tuota tällä palstalla. Mikä sinua auttaisi saamaan mielenterveytesi kuntoon? -eri
Kuka näitä mt- ongelmaisia tulevaisuudessa elättää?
Eikös erään vähemmistöryhmän edustajat pääse juurikin mielenterveyssyistä eläkkeelle jo parikymppisinä? Ei tokikaan kaikki, mutta huomattavan moni heistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt viitsi. Sinä et ole todellakaan työelämässä.
Ei kuulukkaan eikä ketkään alle 65 vuotiaat.
Kunnollista, toimivaa apua ei saa kuin murto-osa joten onko ihme että nämä nuoret haluaisivat eläkkeelle
Vierailija kirjoitti:
Paras tapa päästä eläkkeelle 18v on vähän viiltää itseään ranteeseen.
No ei tosiaankaan sillä pääse eläkkeelle.
Niitä töitä muutenkaan riitä kaikille, niin hyvä, että jotkut vapautetaan tästä kilpailusta
Minä jouduin 36 vuotiaana eläkkeelle masennuksen vuoksi.
Erikoista että tääkläkin kaivetaan kaikki ääriesimerkit käyttöön kun puhutaan mt ongelmaisista. Ehkä sellaisen ei kannata olla töissä joka ei pysty ilman laitoshoitoa elämään, mutta kyllä ne jotka voi normaalisti nähdä ystäviään ja elää sossupummielämää kykenisivät varmasti jonkinlaiseen työhön.
Ja älkää viitsikö valehdella. Tunnen itse ainakin monia jotka on sairaseläkkeellä, mutta elävät sitä ihan samaa life styleä, kuin kuka tahansa muukin työtön
Tarjotkaa se eutanasia sitten veloituksetta tai lopettakaa valittaminen.