Ketään joka on sairastanut kotona kahdesti ja molemmilla kerroilla menettänyt hajuaistin?
Palautuiko hajuaisti vielä toisellakin kerralla?
Kommentit (20)
Ihan täysin ei valitettavasti ole palautunut. Ensimmäisen kerran jälkeen palautui noin vuodessa ja nyt toisen kerran jälkeen on vuoden ollut jo vajausta. En esim haistanut savua, vaan ainoastaan näin sen palon alussa. Tuo on todella pelottavaa. Myös monet luonnon tuoksut on jäänyt tänä kesänä kokematta.
Palautui muutaman viikon kuluessa. Mulla on ollut korona 3 kertaa rokotuksista huolimatta. Ilmeisesti aina uusi muunnos iskee.
Korjaus otsikkoon: KORONAN
Olen opettanut puhelimelleni jo miljoona kertaa ton sanan mutta vieläkin se korjaa sen kotonaksi.
Hyvä että sen hajuaistin voi menettää ja saada takaisin kaksi kertaa. Nythän ne korona-ajat taas alkaa. Pitäkää tuolistanne kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Palautui muutaman viikon kuluessa. Mulla on ollut korona 3 kertaa rokotuksista huolimatta. Ilmeisesti aina uusi muunnos iskee.
Miten olet kestänyt henkisesti aistivammautumisen? Oletko hakenut apua? Oletko saanut apua vai onko vähätelty? Luulisi että ainakin ensimmäisellä kerralla, kun palautumisessa kesti vuoden, otti henkisesti koville? En mä tiedä olenko erilainen kuin muut kun ajattelen aika paljon tätä. Mun mielestä tää koronan aiheuttama riski aistivammautumiselle on iso juttu. Mulle aistit varmaan on tärkeämmät kuin keskiverto suomalaiselle 🤷
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olet kestänyt henkisesti aistivammautumisen? Oletko hakenut apua? Oletko saanut apua vai onko vähätelty? Luulisi että ainakin ensimmäisellä kerralla, kun palautumisessa kesti vuoden, otti henkisesti koville? En mä tiedä olenko erilainen kuin muut kun ajattelen aika paljon tätä. Mun mielestä tää koronan aiheuttama riski aistivammautumiselle on iso juttu. Mulle aistit varmaan on tärkeämmät kuin keskiverto suomalaiselle 🤷
Ap
Sori, piti lainata kolmosta.
Pierun hajua en enää haista💩 ruuan tuoksun kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Pierun hajua en enää haista💩 ruuan tuoksun kyllä.
Onkin mielenkiintoista että korona vie kaikkein eniten kyvyn haistaa kehon hajuja, kuten suolikaasu, uloste, hiki yms. Varmaan myös vaikuttaa heikentävästi feromonien haistamiseen. Miten se vaikuttaa tulevaisuudessa parinvalintaan ja geeniperimään?
Vierailija kirjoitti:
Ihan täysin ei valitettavasti ole palautunut. Ensimmäisen kerran jälkeen palautui noin vuodessa ja nyt toisen kerran jälkeen on vuoden ollut jo vajausta. En esim haistanut savua, vaan ainoastaan näin sen palon alussa. Tuo on todella pelottavaa. Myös monet luonnon tuoksut on jäänyt tänä kesänä kokematta.
Minulla taasen savun haju oli ensimmäinen jonka haistoin. Palava koivuhalko saunan pesässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä sitä muutkin ajattelevat, varmaan ihan koko ajan mutta eivät puhu. Suomessa ei puhuta vaikeista asioista. Esim. Redditistä löydät keskustelua. Muualla maailmassa asiantuntijat ovat monta kertaa ilmaisseet huolensa aistivammautumisen vaikutuksesta masennuksen lisääntymiseen. Asiasta löytyy englanniksi haastatteluja, kolumneja jne. Suomessa tästäkään ei puhuta. Ihan kuin pelättäisiin että ihmiset tajuavat mitä ovat menettäneet vasta jos joku puhuu asiasta.
Minulla meni pitkään, varmaan puolisen vuotta ennen kuin hajuaisti palautui.
Osaa tuoksuista en huomannut ja osa muuttui oudosti. Kahvi haisi erityisen kuvottavalle enkä sitä pystynyt juomaan edes kerman kanssa ja esim. sitruunapohjaiset limut oli etovia..
Sen siitä saa kun otti koronarokotteen niin oireet ovat voimakkaat, ilman koronarokotetta korona oli parin päivän flunssa...
Vierailija kirjoitti:
Minulla meni pitkään, varmaan puolisen vuotta ennen kuin hajuaisti palautui.
Osaa tuoksuista en huomannut ja osa muuttui oudosti. Kahvi haisi erityisen kuvottavalle enkä sitä pystynyt juomaan edes kerman kanssa ja esim. sitruunapohjaiset limut oli etovia..
Palautuiko hajut ekalla kerralla nopeammin?
Olen sairastanut kotona monta kertaa mutta en ole menettänyt haju- enkä makuaistiani.
Eri muunnoksissa oireet ovat erilaiset. Haju-ja makuaistin menettäminen on yhtä yleistä rokotetuilla ja rokottamattomilla. Rokote vähentää riskiä sairaalahoitoa vaativaan taudinmuotoon eli keuhkosyndroomaan.
Kolme vuotta ollut heikentynyt hajuaisti. Tässä välissä ollut toinenkin korona, mutta ei se vaikuttanut suuntaan tai toiseen. Joo Suomessa tämä ongelma on lakaistu maton alle, vaikka koskettaa vähintään kymmeniä tuhansia ihmisiä, ellei satoja tuhansia. Tämähän ei näy päälle päin mitenkään.
Lienee harvinaista että menettää hajuaistin toisellakin kerralla? En ole kuullut kenestäkään jolle olisi tullut sama oire kaksi kertaa.
Luin New York Timesista jutun covidin haju-ja makuaistioireesta ja jutun kommenttikentässä oli satoja kommentteja joissa ihmiset jakoivat omia kokemuksiaan tästä oireesta ja sen pitkittymisestä kuvaillen sitä tragediaksi ja muut vastailivat empaattisesti ja yrittivät auttaa. Tuntuu oudolle että Suomessa aihe on täysin vaiettu. NY Timesin juttu oli jo vuodelta 2021. Täällä ei vieläkään ole pystytty aloittamaan avointa keskustelua.
Useamman kerran mennyt. Eka kerta oli pahin
Palautui