Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveri laihtunut ihan älyttömästi. Onko anoreksia?

Vierailija
11.08.2024 |

Ei ollut aikaisemminkaan pullea vaan normaalikokoinen, laihtunut noin 6kk aikana ihan älyttömästi. Tuo jokapaikkaan omat eväät, ei voi lähteä ravintolaan syömään ja jos tulee tilaa pelkkää vettä. Olen ottanut asian pari kertaa puheeksi mutta tuntuu suuttuvan tai vaihtaa puheenaihetta.

Voiko tässä tehdä mitään itse? Kyseessä 30vuotias nainen.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla. Yleensä onkin jos muuten on terve. Mallia 175cm ja painaa 45kg. 

Vierailija
22/69 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mulla oli anoreksia, olin 168cm ja 39kg. Ei ollut kaunista ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antakaa minun laihtua rauhassa. Olen aikuinen ihminen, joten älkää puuttuuko syömisiini. Pitäkää huoli omista asioistanne.

Ja jos joku tulee kyselemään, että mikä mieltäni painaa, niin vedän käkättimeen.

🤣

Vierailija
24/69 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mulla oli anoreksia, olin 168cm ja 39kg. Ei ollut kaunista ei. 

Veikkaan että aloittajan kaveri on ihan normaalipainoinen. Nykyään sellainen on vain niin harvinaista.

Vierailija
25/69 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku suolisto-ongelma, jota hoitaa tarkalla ruokavaliolla?

Minulla kävi itselläni näin. Olin normaalipainoinen, mutta suolisto-ongelmien aiheuttamat ruokarajoitteet yhdessä suoliston oirehdinnan kanssa saivat minut laihtumaan alipainoon. Ei siis välttämättä ole syömishäiriö.

Vierailija
26/69 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Mutta syömishäiriö on aina oire jostakin. Eli keskustele ystäväsi kanssa, että mikä hänen mieltä painaa.

Eihän tuossa aloituksessa nyt mikään viittaa siihen anoreksiaan? Onko teillä laisinkaan positiivisia ajatuksia? Tai puhutteko kavereittenne kanssa? Jos hänellä on omat puuhat ja aktiivista elämää. Itsekin suosin eväitä taloudellisistakin syistä. Ei aina jaksa edes niitä ravintoloita muutenkaan tai jos hän haluaa säästää nyt sitä rahaa?

Totta kai syitä ystävän käytökselle voi olla muitakin, mutta kyllä nuo kaikki ap:n luettelemat asiat ovat myös syömishäiriöoireita.

Vierailija
27/69 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tullut laihdutuslääkkeet saataville, jotka on tehokkaita. Meidänkin perhe lähti yllättävästi näillä hoikistumaan.

Varsinkin, jos ei ole ihan köyhä henkilö kyseessä, niin tästä voisi olla kyse. Moni ei vaan huutele, jos käyttää.

Vierailija
28/69 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini on lihonut lyhyessä ajassa todella paljon. Syö aina jotain kun käymme ravintoloissa? Onkohan ahmimishäiriö? Olen ottanut asian puheeksi pari kertaa, mutta suuttuu heti.

Mitä voisin tehdä?

Ei sovi ahmimishäiriöön. Ahmimishäiriöiset eivät syö julkisesti kuin korkeintaa jotain salaattia. Sitten kotona repeäääähh

Mutta täytyyhän tuohon ylensyöntiin ja lihomiseen jotenkin puuttua.

Vierailija
29/69 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan nämä laihdutuslääkkeet saa aika helposti lääkäriltä. Ei ne oikeasti mitään punnitse, vaan kysyy painon.

Jos henkilö näyttää pullukalta, niin menee läpi, vaikka vähän pyöristää ylöspäin.

Vierailija
30/69 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäänyt koukkuun laihdutukseen. Eipä olisi ensimmäinen. Kun hyvään alkuun pääsi, ei mene enää edes se vähäinenkään määrä ruokaa.

Vierailija
31/69 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla suolisto-ongelma eikä halua kesken tapaamisen vatsakipua ja vessareissua.

Tai rahat vähissä, säästää ruuassa.

Tai masennus, ahdistus, ruoka ei maistu.

Vierailija
32/69 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli stressaavassa elämänvaiheessa sellainen, että vatsa alkoi oirehtimaan ruoista, joita olin aiemmin kestänyt. Piti jättää mm. vehnä kokonaan pois vatsaoireiden takia ja se rajoitti ruokavaliota. Laihduin jonkin verran, ja olin tarkka ettei tule syötyä mitään mitä maha ei kestä. Vein paikkoihin omat eväät.

Nyt parin vuoden jälkeen oireet on hellittäneet. Jälkeenpäin olen miettinyt, että ulospäin varmaan näytti tuollaiselta. Ainakin sellaisille jotka ei asiasta tienneet.

Vierailija
33/69 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään teorian mukaan anoreksia voi naisilla johtua esim. yleensä alitajuisesta raskaaksi tulemisen välttämisyrityksestä?  

Vierailija
34/69 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paksukaisten kokoontumisajot täällä näköjään😂

Vierailija
35/69 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäänyt koukkuun laihdutukseen. Eipä olisi ensimmäinen. Kun hyvään alkuun pääsi, ei mene enää edes se vähäinenkään määrä ruokaa.

Täällä selvästi yhdellä tutulla käynyt näin. On todella surullista katsoa hänen matkaansa... Laihtunut ihan todella paljon ja luulen, että hän ei ymmärrä edes olevansa erittäin laiha... Laihtui pienessä ajassa ihan todella paljon, enkä tiedä uskonko, että olisi tapahtunut tuosta noin vain...

Vierailija
36/69 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin voinut tehdä aloituksen lähes samalla aiheella 

Vierailija
37/69 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoreksia, ortoreksia tai jokin muu syömishäiriö. Suolistosairaus (ibs tai keliakia, joka tuhonnut suolinukan tms), aineenvaihduntasairaus, nielun/ruokatorven/vatsalaukun sairaudet, syöpä, hyvänlaatuinen kasvain väärässä paikassa...

Vierailija
38/69 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä ystävällä lähtenyt ihan käsistä laihdutus... Muuta ei päivitä kun painon putoamista ym... Surullista kun hän on muuttunut persoonana eri ihmiseksi. 

Vierailija
39/69 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä voi tehdä? No sen kummemmin spekuloimatta kysyä kaverilta onko hänellä noin yleisesti ottaen kaikki hyvin?

Itse laihduin syövän vuoksi reippaasti. Itse en kiinnittänyt asiaan niin suurta huomiota kaikessa arjen kiireessä. En myöskään pidä kohteliaana sitä, että halutaan urkkia painon laskun syitä. Syöpäpotilas ei välttämättä edes halua puhua syövästä muiden kanssa. 

Vierailija
40/69 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani kävi jossakin toimenpiteessä ja laihtuminen alkoi, koska ei vain voinut enää syödä isoja määriä