Miten ruskoturkiskuoriaisista eroon?
Kysymys on otsikossa eli miten pääsit ruskoturkiskuoriaisista eroon? Lähtikö omalla myrkytyksellä? Vai taloyhtiön? Itse olen nyt 4 kertaa suihkuttanut Natria -sprayllä ja alkaa kiinnostaa, että miten muut pääsivät niistä eroon? (Niitä on vain yhdessä huoneessa olohuone-keittiössä, ei ollenkaan vaatehuoneessa, makuuhuoneessa tai pesutiloissa.)
Kommentit (22)
Riittää, että sanoo EI ! Tai voi helisyttää avainnippua. Auttaa turkiskuoriaisiin, kun kuulemma auttaa isompiinkin loiseläjiin.
Kaikki ruskoturkikset pitää hävittää niin kuoriaiset kuolevat nälkään.
Mistä ne tulevat. Keittiöstä, jauhoista, pahvilaatikosta, viemäristä, komerosta, puusta, naapurista, varastosta, viemärit, sauna? Entä karmit ja listat. Onko vintillä hiiriä ja raadoista tulee talon rakenteisiin? Katso netistä ohjeita ja torjuntaohjeita. Pelkkä suihkutus ei riitä aina ja uusinnat, vaan niiden lähde pitää tietää tai lähteet. Tutki asiaa muiden kanssa tai itse. Käytä rautakaupan sumusuojaa ja suodatinta, silmäsuojaa. Ja tuuletus sen jälkeen. Missä kunnossa talo on jossa asutaan, onko vanha ja miten on puuosia. Onko jokin rakenne katossa tai muualla rempan tai vaihdon tarpeessa. Osassa taloja ei kannata itse kiipeillä vintille jos on riski pudota, joku asiantuntija osaa sen kiipeilyn.
Jotkut kuoriaislajit tulevat ulkonakin, esim. Talossa olevista pesistä tai lentämällä sisään.
Kannan voi vähentää siedettäväksi, ei varmaan häviä hevillä ilman ammattilaista... Jos ammattilainen tulee ja hevittää... eiku hävittää piti sanoman.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne tulevat. Keittiöstä, jauhoista, pahvilaatikosta, viemäristä, komerosta, puusta, naapurista, varastosta, viemärit, sauna? Entä karmit ja listat. Onko vintillä hiiriä ja raadoista tulee talon rakenteisiin? Katso netistä ohjeita ja torjuntaohjeita. Pelkkä suihkutus ei riitä aina ja uusinnat, vaan niiden lähde pitää tietää tai lähteet. Tutki asiaa muiden kanssa tai itse. Käytä rautakaupan sumusuojaa ja suodatinta, silmäsuojaa. Ja tuuletus sen jälkeen. Missä kunnossa talo on jossa asutaan, onko vanha ja miten on puuosia. Onko jokin rakenne katossa tai muualla rempan tai vaihdon tarpeessa. Osassa taloja ei kannata itse kiipeillä vintille jos on riski pudota, joku asiantuntija osaa sen kiipeilyn.
Kiipeily vintille? 10 vuotta vanha kerrostalo. Ei vinttiä, ei ole puuta, ihan siisti elementtitalo. Yhtäkkiä yksi tai kaksi ilmestyi keittiöön. Ei niitä jauhoista tule vaan ulkomailta ihmisten laukkujen mukana, ei ole kotoperäinen laji. Nyt on 4. kerta myrkytetty. Ap
https://taystuho.fi/featured_item/ruskoturkiskuoriainen-2/
"Leviämistä voidaan estää varastoimalla tekstiilit puhtaana ja siivoamalla säilytystilat. Torjunta on varsinkin kerrostaloissa haastavaa ja aikaavievää, sillä toukat piileskelevät pääasiassa rakenteissa. Tehokkain torjuntamenetelmä on ammattilaisen tekemä torjunta-aineruiskutus."
Tieto talon huoltofirmalle/isännöitsijälle ja sitä kautta ammattilainen torjumaan. Kuoriaisten koti kun saattaa olla naapurin puolella.
Niitä ei saisi ruiskutella, koska ne pakenee sitten naapuriin ja tulee sitten takaisin. Liima-ansat jonnekin kulkuväylille ja ilmoitus isännöitsijälle jos koko talo täytyy samaan aikaan myrkyttää.
Kaikki elintarvikkeet palataan ilmatiivisti.
Onko varma ettei ole riesakuoriainen? Meillä sitä levitti iso rakenteen sisälle tuhottu ampiaispesä josta osa oli myrkyttäjän jäljiltä jäänyt hankalaan paikkaan ja poistamatta.
Vierailija kirjoitti:
Onko varma ettei ole riesakuoriainen? Meillä sitä levitti iso rakenteen sisälle tuhottu ampiaispesä josta osa oli myrkyttäjän jäljiltä jäänyt hankalaan paikkaan ja poistamatta.
Ei ole, tämän toukka on kapea.
Ammattilainen myrkyttämään koko rakennus. On ainut keino. Väliaikaista rauhaa saat myrkyttämällä itse kaikki listat, kaappienaluset? sokkelit ja viemärit. Setripuita tekstiilien sekaan ja villavaatteet muovipusseihin. Tei itse ne ja raivosiivouksen 10? kertaa ja vasta ammattilainen KOKO TALOON poisti ongelman...ainakin toistaiseksi.
No voiko koira tulla miten pian kotiin jos on myrkytetty? Tuntuu ikävältä kun lemmikit makailee lattioilla tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
No voiko koira tulla miten pian kotiin jos on myrkytetty? Tuntuu ikävältä kun lemmikit makailee lattioilla tietenkin.
Osaako joku tuhoekspertti sanoa?
En tiedä, mutta sama ongelma. Tultiin matkoilta ja nuo samat olivat vallanneet asunnon, en käsitä mitä täällä tapahtunut. Joskus aiemmin saattanut yksittäinen harvakseltaan näkyä, mutta nyt varmaan jo 15 löytynyt muutaman viikon aikana. Suurin osa kehäkaaren sisällä keittiön tuuletusikkunasta, mutta muissakin huoneissa yksittäisiä.