Miksi aina sanotaan että kukaan ei muka muista kauaa jos teet jotain noloa?
Itse ainakin muistan kaikki nolot asiat mitä kaverit ja tutut ovat joskus tehneet tai sanoneet. Sanoitko jotain noloa ala-asteen äikäntunnilla? Todellakin muistan. Eikä niitä mitenkään erityisemmin tartte edes erikseen miettiä tai muistella, jos nään jonkun tutun tyypin niin aika nopeesti tulee mieleen kaikki nolot jutut mitä se on sanonut. Oonko ainoa?
Kommentit (24)
Yleensä ihmiset muistavat asioita, jotka ovat heille oleellisia tavalla tai toisella. Ikivanhoja sanomisia, jos niihin vain on kiinnittänyt sillä hetkellä huomiota ja jäänyt jälkikäteenkin ihmettelemään.
Kukaan ei muista sellaista joutavaa sensorista informaatiota, jota periaatteessa tulee kaikkialta koko ajan. Esimerkiksi missä järjestyksessä nostelin astiat tiskikoneeseen tai pyykit pesukoneeseen vuonna -63. Mitä ohjelmaa radio tuuttasi taustalla vuonna -83, kun kiinnitin oikean huomion muuhun. Mutta sellaistakin tietysti voi muistaa, jos taas asia on jostakin syystä niin erityinen, että juuri se vetää huomion puoleensa.
Pointtina vain, että nekin joilla on mielestään "hyvä muisti", käytännössä ovat poimineet itselleen oleelliset huomion kohteet epäoleellisista, joita eivät sitten "muista".
Samaa sarjaa on väite, että "ketään ei kiinnosta". Sitä hoetaan esim. jos joku sanoo että esitelmän pitäminen jännittää.
No sehän on totta, että oikeasti muut ihmiset eivät kiinnosta juurikaan ketään. Siksi ei ole väliä vaikka mokaisikin.
Mä muistan kyllä omat nolouteni ja kämmini ihan lapsuutta myöten. En kaikkia, mutta jotenkin mun aivot nostaa niitä esille varsinkin jos olen väsynyt. Muitten mokia en muista, ellen sitten itse ole ollut kohteena.