Miten opettajista saataisiin tehokkaampia yhteiskunnan rahoilla työskentelevinä?
Pitäisikö 4 kuukauden palkallinen loma lyhentää kuukauteen niinkuin suurimmalla osalla muistakin TYÖNTEKIJÖISTÄ on? Palkanalennusta, jos kiusaamistapauksia tulee tai niihi ei puutu lainkaan. Työaikaseuranta minuutilleen. Tehokkuusajattelua myös puoltaa tämä yksi lokki, joka SAIRAUSLOMALLAAN kirjoitti joutessaan pari kirjaa.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Mua sanottiin ekana koulupäivänä vi tun huo raksi, kun kehtasin pyytää oppilasta ottamaan lippiksen pois oppitunnilla 🥰 Tätä se on taas seuraavaan lomaan asti jokainen arkipäivä.
Viime vuonna samainen oppilas kertoi miten haluaisi tunkea alakertaani puukon.
Näiden äidit on varmaan nyt tässä ketjussa ne kouluvastaiset älyn jättiläiset.
En lähtisi ensimmäisenä opettajien tehokkuutta miettimään, vaan mikä on kodin jäsenten tehokkuus. Ovatko lapset ahkeria läksyjen kanssa. Tukevatko vanhemmat lapsiaan läksyissä. Kotikoulukin ollut esillä, kun vanhemmat todella aktiivisia. Jos suuntaus lisääntyy, opettajien lomia ei tarvitse murehtia, kun koululaitos lopetetaan.
Vierailija kirjoitti:
Moni muulla kuin opetusalalla työskentelevä ystäväni ehtii työpäivän aikana tehdä vähän sitä sun tätä, mikä ei mitenkään liity työtehtäviin. Heiltä tulee myös viestejä puhelimeeni pitkin päivää. Yksikään opetuttuni ei lähettele viestejä pitkin työpäivää. Ei opettajalla ole sellaiseen aikaa.
Ai ei opet ehdi vai. Iltapäivällä oppilaiden lähdettyä luokkahuoneesta satelee videopäivityksiä someen.
Näitä aloituksia saa täällä nykyään lukea melkein oksennus suussa. Mutta hyvä, ettei ap ole lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
tehokkaampia? johan he nyttoimivat opettamisen lisäksi vartijoina, sosiaalityöntekijöinä, perheen terapeutteina ja hallinnon kirjureina.. Mitäs vielä ajattelit?
Jospa joku koulun siivoaminen voitaisiin lisätä opettajien tehtäviin.
V: Kevennetään viranomaisohjausta (OPH, opetussuunnitelmat) ja annetaan opettajille tehokkaat työkalut kurin ja järjestyksen ylläpitämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ei tee tuottavaa työtä eikä opettajien työ ole millään tapaa vaativaa. Opettajille sopiva palkka olisi 3000e-4000e kuukaudessa riippuen siitä paljonko ikää on.
Ylipäätänsä julkisen sektorin palkkoja pitäisi tarkastella uudestaan. Sairaanhoito,poliisi,palomies ja ensihoito on taas sellaisia ammatteja että niiden palkkoja voitaisi vaikka vähän nostaa ja kaikkien muiden laskea reilusti.
4000 euron palkka on mahdollista vasta kun 20v vuosisidonnainen lisä ja joku pari ylityötuntia, joten luulen, että aika moni opettaja olisi tyytyväinen tähän. Luokan opettaja tienaa nykyään korotusten jälkeen 3000 euroa ja aineenopettaja 3060 euroa. Joissakin kunnissa paikallisia lisiä on maksettu niin, että luokanopettaja saa korkeamapaa palkkaa kuin aineenopettajat. Helsingisaäkin HOAY on ollut mukana neuvotteluissa ja käytännössä viimeisimmät paikalliset lisä
Ilmankos täytyy pitää sometilit julkisena ilmaisten tuotteiden/palveluiden toivossa, vaikka oppilaat näkisikin kaikki skumppa- ja opeonvähänväsynyt-päivitykset. Mutta opettajan duuni onkin ihan kakkoshomma sometähteyttä tavoitellessa. Ei voi paljon vaatia työnantaja/veronmaksaja.
Vierailija kirjoitti:
Näitä aloituksia saa täällä nykyään lukea melkein oksennus suussa. Mutta hyvä, ettei ap ole lisääntynyt.
Onko sulla usein krapula?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja opettaa joka vuosi samat asiat ja ne asiat mitä opettaja opettaa lukee kirjassa. Opettajana voi työskennellä ihan kuka vaan ihminen joka osaa lukea.
Opeta sitten itse lapsesi. Mihin tarvitset koulua lainkaan, vai etkö osaa lukea? Lopetetaan koulutus kokonaan. Siinä tulisi isot säästöt. Voisi vientialat vain pian olla kusessa, kun ei olisi osaavaa työvoimaa.
Minulla ei ole lapsia enkä tälläiseen yhteiskuntaan lapsia halua. Koulutus on melko turha asia, kouluista ei osaavaa työvoimaa tule vaan työnteko opetellaan töissä.
Niin, onhan se ihan turhaa osata lukea, kirjoittaa, laskea, puhua vieraita kieliä jne. Turhaa on myös tuntea liikennesääntöjä, la
Oppilasaines on nykyään tasoltaan niin heikkoa. Vanhemmat somettaa ja lapset ovat kännykkäriippuvaisia. Keskittymiskykyä mihinkään ei ole ollenkaan. Oppisisällöt ovat murto-osia siitä, mitä ne olivat parikymmentä vuotta sitten eikä niistäkään selvitä. Pennut aukovat päätään ja jos siihen puuttuu niin, että se tehoaa, on opettaja oikeudessa. Kyllä tehokkuusvaatimukset pitäisi suunnata koteihin ja kasvatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Siellä taas joku Josetta- Jemmiinan äiti äänessä. "Meidän nepsy sitä, meidän nepsy tätä", "tehkää työnne". Minä, minä ja minä. Minä ja minun lapseni. Katsokaapa peiliin. Fiksuilla vanhemmilla aina fiksut lapset ja ääliöillä ne hankalat moniongelmaiset. Mistäköhän johtuu. Hmmm....
Jos olet opettaja, kannattaisi varmaan vaihtaa alaa.
Sama typerä avaus toistuu joka syksy. Jokaisessa ammatissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Opettajan työn ilmeinen etu on pitkät lomat, joiden ajankohdasta ei tarvitse neuvotella työkavereiden tai pomon kanssa, mutta on niitä huonojakin puolia. Minkään ammattiryhmän saavutettuja etuja ei voi vain yhtäkkiä heikentää ilman, että sillä olisi seurauksia. Luuleeko ap, että kaikki opettajat mukisematta hyväksyisivät lomien poistamisen ja kellokorttityyppisen työajan seurannan? Hyvin pian kävisi niin, että alalta lähtisivät kaikki, jotka voisivat, ja ne, jotka jäisivät, katkeroituisivat, mikä heijastuisi totta kai työhön. Alalle ei hakeutuisi enää opiskelijoita eikä siis saataisi uusia nuoria, motivoituneita opettajia. Monilla paikkakunnilla opettajista alkaa olla jo nyt pulaa, niistä ruhtinaallisista lomista huolimatta. Ihmettelen, miksi opettajien työn helppoutta kadehtivat haluavat heikentää opettajien työoloja sen sijaan, että itse hakeutuisivat tekemään tätä helppoa työtä.
Yhteisöä henkisesti taakoittavat metelöijät voivat itse alkaa kouluttaa ja kasvattaa lapsensa, niin pilipaliopeja ei tarvita eikä kiusaamistakaan esiinny, hihii...
Vierailija kirjoitti:
Usassa ja Ruotsissa on tehostamalla ja paskoilla palkoilla ja kasvattamattomilla pennuilla jo onnistuttu ajamaan opettajat kouluista. Esimerkiksi näissä maissa on valtava opettajapula. Jos ap saa päättää, fiksut ja osaavat nuoret menevät hommiin ihan muualle kuin kouluun ja teidän lapsia opettaa joku luuseri, joka ei päässyt muihin hommiin.
Alan vetovoima on mennyt jo. Väki vaihtaa alaa kesken opintojen ja erittäin moni kokeiltuaan jonkin vuoden työssä. Aivan jäätävää kuraa nykyään kun erityiskoulut on lakkautettu ja vanhemmat työntävät nokkansa joka asiaan. Kaikki mt-ongelmaiset, tuhannet nepsyt, s2-oppilaat, kokonaan kielitaidottomat, erityisen tuen tarvitsijat, uniikit lumihiutaleet, jengiytyneet, syrjäytyneet, ja kourallinen muita pistetään 1000 oppilaan laitoksiin. Ei omia pulpetteja, ei väliseiniä, ikkunoita ja verhoja seinien paikalla, kirjojen tilalla digilaitteet. Kuria ei voi pitää kun se loukkaa oikeuksia, mitään ei saa vaatiakaan. Puolet ahdistuu siitä, toinen puoli tästä. Mitä luulette, toimiiko?
Täällä opettajan työstä kirjoittelee moni sellainen, jolla ei ole mitää tietoa siitä, millaista opettajan työ on. Tietolähteenä ovat ehkä omat kokemukset koulussa oppilaana.
Teille jotka tykkäätte sanasta "oppilasaines", tämän päivän opettaja-aines on max. 10 v. takaista oppilasainesta. Ainakin pääkaupunkiseudulla suuri osa opettajista on käytännössä vastavalmistuneita tai parin vuoden kokemuksella, koska kokeneemmat eivät enää jaksa/pysy alalla.
Olen luokanopettaja ja otin omani kotikouluun. Ihanaa kun voin keskittyä opettamiseen. On kirjat, opintoretket, ei meteliä, ehditään halutessamme parissa tunnissa koko päivän asiat, toisaalta välillä intoudumme tekemään projektia iltaan asti. Olemme ihan älyttömän paljon enemmän ehtineet ja voineet tehdä kuin koulussa olisi koskaan mahdollista. Nyt ei tarvitse edetä heikoimpien tahtiin, eikä päivästä mene järjestyshäiriöihin leijonanosaa. Lapset tykkäävät ja minä nautin kun taas saa opettaa ja suunnitella mielekkäitä tunteja.
Meillä tämä on toiminut sen vuoksi, että puolison palkka mahdollistaa minun jättäytymisen kotiin "töihin". Mutta kyllä tässä koko ajan mietin miten lakien puitteessa olisi mahdollista pistää pystyyn jokin yksityiskoulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua sanottiin ekana koulupäivänä vi tun huo raksi, kun kehtasin pyytää oppilasta ottamaan lippiksen pois oppitunnilla 🥰 Tätä se on taas seuraavaan lomaan asti jokainen arkipäivä.
Viime vuonna samainen oppilas kertoi miten haluaisi tunkea alakertaani puukon.
Perusopetuslaki mahdollistaa kurinpitotoimet. Miksi niitä ei käytetä?
Meillä kurinpitotoimet ovat jälki-istunto. Kyseisen oppilaan huoltaja keksii aina 100 ja 1 syytä, miksi kys. oppilas ei voi osallistua hänelle määrättyyn jälki-istuntoon. Emme voi kaapata lasta sinne istumaan.
Ai aina. En usko.
Ovatko nämä opettajat koskaan työskennelleet yksityisellä ja markkinataloudessa? Tuntuu, että elävät omassa kuplassaan ja kuvittelevat, että ne 4h oppitunteja päivässä olisi jotenkin erityisen rankkaa ja haastavaa palkkaan nähden.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko nämä opettajat koskaan työskennelleet yksityisellä ja markkinataloudessa? Tuntuu, että elävät omassa kuplassaan ja kuvittelevat, että ne 4h oppitunteja päivässä olisi jotenkin erityisen rankkaa ja haastavaa palkkaan nähden.
Juu, on kokemusta lukuisilta aloilta. Yrittäjyyttäkin on takana 20v. Open homma on turvatuin, mutta rankin. Työn määrä on rajaton ja koskaan et ole tehnyt muiden mielestä tarpeeksi.
Tulevaisuudessa on hyvin vaikeaa saada porukkaa opettajiksi. Niillä ominaisuuksilla, joilla tulee hyväksi opeksi, saa reilun tonnin enemmän palkkaa muualta. Open työn hyvistä puolista on jäljellä enää kesäloma.
Ootko nyt aivan varma, että tällainen opetuksen taso - pelkkä peruskoulu - riittäisi sinun lapsillesi?