Älkää laittako lastenne kuvia nettiin
Toisilla vanhemmilla on ihan ihme hinku laittaa lapsestaan kuvia Facebookiin ja Instaan ja samalla kertoa, miten suoli tällä kertaa toimii. Tämä tieto sitten lävähtää kavereiden ruudulle ja vaikka alustat olisikin yksityisiä, niin tieto leviää.
Teillä ei ole oikeutta jakaa lapsenne yksityisyyttä.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta tulee kasvojentunnistusjärjelmä niin mitä väliä.
Ei tule. EU on kieltynyt kasvotunnistuksen, koska se johtaisi siihen että ihmiset perustaisivat laittomia henkilörekistereitä. Ainoastaan Britannia sallii kasvotunnistuksen.
Joo, tuudittaudu tohon.
Usko sinä mihin uskot, mutta EU:ssa on tämän maailmankaikkeuden tiukimmat säännöt kasvojentunnistuksen suhteen. En näe mitään syytä miksi tämä muuttuisi.
Yksi nimi: Ursula von Leyer.
En laita. Saa ite laittaa jos haluu.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki alkoi, kun nyt parikymppinen Eetu oli alakoulussa.
Hänen äitinsä jakoi pojan elämää yksityiskohtaisesti kuvina ja teksteinä muutamalle sadalle Facebook-kaverilleen.
Jos joku olisi halunnut tulla meikäläisen sieppaamaan, sieltä olisi saanut helposti tiedot, missä olin koulussa ja milloin harrastukseni olivat.
Äidin Facebook-seinältä löytyivät Eetun elämän merkittävimmät käännekohdat, mutta myös arkaluonteisia ja jopa kiusallisia terveystietoja esimerkiksi siitä, milloin ja miten poika oli kipeänä.
Jos Eetu sanoi tai teki jotain hauskaa, lähti siitäkin välittömästi Facebookiin raportti.
Eetun sukulainen huomautti vuosia sitten, oliko Eetu tietoinen siitä, että äiti postailee pojasta aika paljon. Kommentti sai Eetun pohtimaan asiaa tarkemmin.
&nbs
Tilausjuttu.Propagandaa.
Ei saa iloita lapsista. Lapset on taakka, riskitekijä, kauheeta. Älkää vaan tehkö lapsia ikinä
Hyväksyttekö muuten kaikki evästeet niitä lukematta? Teidän ja ystävienne puhelimia ja liikkeitä seurataan. Siat.
Ideoita nettiin. Älä puhuko jatkuvasti lapsista videoilla ja kumppaneista, paitsi että on ne. Ellei jotakuta tosiaan kiinnosta se niin kauheasti, että pakko sanoa kaikki tai on tarkoitettu perhekanavaksi. Tai rajatkaa se. Jos horisee koko ajan perheestään, lapset häiriköi taustalla tai asiakkaistaan jotka jo on, muut jäävät täysin ulkopuolisiksi ja myös tärkeä asia karkaa mitä oltiin hoitamassa siinä. Älä toista kissaesittelyjä videolla, tee kissavideoille oma lokero. Sama instassa, kerro itsestäsi tai asiasta, älä työnnä kissaa tai lasta siihen - koska selvästi pidät sitä kissaa kilpenäsi tai lasta. -No jokainen tavallaan. Ehkä osa etsii muita perheellisiä seuraksi.
Lisätään tähän vielä avautumispäivitykset, jossa yksityiskohtaisesti selitetään, miten äiti on niin ylpeä siitä ja tästä ja kun sinä sitä ja tätä. Tätä tehdään sekä pienistä ja isommista lapsista hyvin intiimeistä asioista ja sen varjolla, että äiti tässä vaan nyt kuvailee ajatuksia lapsesta lapselleen!?! Siis mitä? Tervepäinen ihminen puhuu suoraan sille lapselle. Jos minulla on ollut tarvetta avautua lasten asioista, olen lapselta kysynyt, että voinko puhua sille tai tälle. Mutta että someen avautuisin. Ei tulisi mieleenkään ja olisin itse kuollut raivosta lapsena/nuorena.
On ne lapset siltikin olemassa ja heitä kuvaillaan ja videoidaan päivittäin esim koulussa, kaupassa ja julkisessa liikenteessä. Ja kuvia ja videoita jaetaan ties minne.
Itse en jaa lasteni kuvia someen, mutta en paheksu niitä jotka jakaa.
Vierailija kirjoitti:
On ne lapset siltikin olemassa ja heitä kuvaillaan ja videoidaan päivittäin esim koulussa, kaupassa ja julkisessa liikenteessä. Ja kuvia ja videoita jaetaan ties minne.
Niin, kuten tuossa joku kertoo isästään, joka tästä varoitti, on mahdollista pyytää olemaan jakamatta kuviaan.
Tässä ei ole kyse siitä, mitä sinä paheksut tai et vaan jokaisen oikeudesta. Jos jokainen tajuaisi tämän, ei olisi ongelmaa lasten tai kenenkään puolesta. Siksi täytyy ymmärtää, että kyse ei ole siitä, pahoitatko sinä tai joku muu mielensä vaan sen toisen yksiselitteisestä oikeudesta yksityisyyteen.
Julkisella paikalla saa toki kuvata vapaasti, mutta sielläkin kuvattua koskevat säännöt ja toisaalta jokainen voi siellä päättää, miten näkyy. Silti olen ehdottomasti sitä mieltä, että julkisella paikalla toisten kuvaamista ja kuvien jakamista pitäisi säännellä tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Hyväksyttekö muuten kaikki evästeet niitä lukematta? Teidän ja ystävienne puhelimia ja liikkeitä seurataan. Siat.
No tämä! Millä oikeudella???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kuten tuossa joku kertoo isästään, joka tästä varoitti, on mahdollista pyytää olemaan jakamatta kuviaan.
Tässä ei ole kyse siitä, mitä sinä paheksut tai et vaan jokaisen oikeudesta. Jos jokainen tajuaisi tämän, ei olisi ongelmaa lasten tai kenenkään puolesta. Siksi täytyy ymmärtää, että kyse ei ole siitä, pahoitatko sinä tai joku muu mielensä vaan sen toisen yksiselitteisestä oikeudesta yksityisyyteen.
Julkisella paikalla saa toki kuvata vapaasti, mutta sielläkin kuvattua koskevat säännöt ja toisaalta jokainen voi siellä päättää, miten näkyy. Silti olen ehdottomasti sitä mieltä, että julkisella
Niin, tässä on kyse siitä että sinä paheksut.
Joka tapauksessa kuvia jaetaan - joko luvalla tai ilman. Elä sen kanssa.
Googlatkaapa mikä tahansa laste tarha. Tarhojen julksilla insta ja face-sivuilla on kuvia tarhan lapsista, kenen tahansa pällisteltävänä. Miten tämä on ok? Mitä sanoo tietosuojavaltuutettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella paikalla saa toki kuvata vapaasti, mutta sielläkin kuvattua koskevat säännöt ja toisaalta jokainen voi siellä päättää, miten näkyy. Silti olen ehdottomasti sitä mieltä, että julkisella
Kai sä tajuat että mm.meidän kaikkien - myös lasten- terveystiedot ovat kaupan? Ei meillä ole enää yksityisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tinderissä niitä lasten kuvia on myös. Miksi?
Koska naiset ovat tyhmiä. Eivät ajattele lasta yhtään, kunhan oma ego saa buustia!
Yleensä ovat yh-äitejä, joilla on kuvia missä lapsi/lapset istuu heidän sylissä. Näillä naisilla on muutenkin päässä jotain pahasti vikana. Ei normaali nainen laita lasten kuvia tinderiin!
No, jos on YH! Niin, silloin on pakko olla naisessa jotain vikaa! Koska hyvää naista mies ei ikinä jättäisi!
Vierailija kirjoitti:
Googlatkaapa mikä tahansa laste tarha. Tarhojen julksilla insta ja face-sivuilla on kuvia tarhan lapsista, kenen tahansa pällisteltävänä. Miten tämä on ok? Mitä sanoo tietosuojavaltuutettu?
Päiväkoti antaa lomakkeen, jossa vanhemmat antavat tai eivät anna suostumustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti antaa lomakkeen, jossa vanhemmat antavat tai eivät anna suostumustaan.
Siitä huolimatta lapsista julkaistaan esim sivukuvia ja kuvia, joissa kasvot on peitetty.
Niin että lapsi on tunnistetravissa kaikkien pällisteltäväksi tarhaan päivityksissä ja vanhemmat suostuvat tähän? Lastahan ei kukaan mieti. Ja tilit ovat tosiaan julkisia, ei tarvitse seurata tiliä nähdäkawwn kuvat.
Onko se lapsi jokin salattava asia?
Viisas isä. Ongelma tässä on se, että osa ihmisistä jakaa sekä lastensa että muiden ihmisten kuvia täysin kysymättä somessa periaatteella, jos minulla on hallussani kuva, minulla on oikeus se jakaa. Ei vaan mene millään perille, että meillä jokaisella on oikeus päättää vain ja ainoastaan omasta puolestamme.