Kuka on Hoo Moilanen?
Tai mistä siis tuo sanonta juontaa juurensa? Tietääkö kukaan?
Kommentit (13)
Minä aina oon luullut että homoa tarkoittaa.. :D
Markku A. Lindholm kertoo radio-ohjelmasta "50 vuotta sitten" kuulemansa version H. Moilasen sanonnan syntyperälle: "Noin 51 vuotta sitten Saarijärvelle laskeutui säähavaintopallo maanviljelijä H. Moilasen maille. Tapahtumaa uutisoitiin kai lentävänä lautasena tai tunnistamattomana lentävänä esineenä. Paikalle rientäneet toimittajat eivät saaneet järkyttyneeltä maanomistajalta mitään kommentteja, jolloin syntyi uutisoitu käsite "H. Moilanen"."
Heikki Moilanen, entinen veturinkuljettaja, lahtelainen demari.
"Markku A. Lindholm kertoo radio-ohjelmasta "50 vuotta sitten" kuulemansa version H. Moilasen sanonnan syntyperälle: "Noin 51 vuotta sitten Saarijärvelle laskeutui säähavaintopallo maanviljelijä H. Moilasen maille. Tapahtumaa uutisoitiin kai lentävänä lautasena tai tunnistamattomana lentävänä esineenä. Paikalle rientäneet toimittajat eivät saaneet järkyttyneeltä maanomistajalta mitään kommentteja, jolloin syntyi uutisoitu käsite "H. Moilanen"."
Minä olen luullut, että jossain vanhassa Aapisessa on esiintynyt H. Moilanen = seisoo kuin H. Moilanen Aapisen laidalla :D
Hoomoilasena tarkoittaa, että joku ihmettelee hölmön oloisena, eikä ymmärrä miten pitäisi toima tilanteessa, jossa varsinaisesti ei ole mitään.
Tuo Markku A. Lindholm ja säähavaintopallo on ihan keksitty juttu, urbaani legenda, joka lähti liikkeelle Twitteristä.
Kielikellossa arveltiin, että synty liittyy siihen, että yllättynyt ja sanattomaksi mennyt ihminen ähkäisee usein "Ho" tai "Hoo" ja jää toljottamaan suu auki. Ja näin ollen on puhuttu että ihminen on ihan hoo moilasena.
Typerä serkkuni, joka suuttui kun minulla on ruokavalio, jota noudatin lomallanikin. Enkä lähtenyt ennen pitkää kotimatkaani hänen kanssaan illastamaan ravintolaan.
Armeijassa ainakin puhuttiin samannimisistä tyyliin etunimen eka kirjain ja sukunimi, jos oli esim. useampi alokas Lahti. Armeijassa myös 1982 kuulin ekan kerran käsitteen H. Moilanen. Oletin edellisten ikäluokkien edustajaksi, joka oli legenda jo eläissään suorittaessaan palvelusta.
H. Moilanen istuu välillä Vaasankadun baarissa.
H. Moilanen (Hannes) kotkalainen lintutieteilijä, joka upposi ammattiinsa liian syvästi. Sai kaksi lasta, M ja P Moilanen.