Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihaan työtäni + muut työelämän/kouluttautumisen vaikeudet

Vierailija
07.08.2024 |

Maanantaina olisi taas töihin paluu edessä ja ahdistaa aivan kamalasti. Inhoan nykyistä työtäni, mihin olen jämähtänyt moneksi vuodeksi "helppouden vuoksi" (työ on siis sellaista, mihin ei vaadita koulutusta). Tämä työ ei muutenkaan sovi minulle, sillä usein jännitän edelleen työssä vuosien jälkeenkin. Työ on muutenkin henkisesti raskasta.

Olen aivan umpikujassa, mitä voisin tehdä. Pari tutkintoa minulla on - ensimmäisen töitä yritin tehdä hieman ja sain potkut, en pärjännyt työssä. Opiskelin toisen tutkinnon, mutta tuntui, ettei siitä ollut oikein mitään hyötyä. Lisäksi itsetuntoni oli tuolloin hyvin alhaalla, enkä oikein uskaltanut lähteä edes yrittämään. Siivoustyötä kokeilin tässä välissä myös ja se oli muuten ihan ok, mutta ihmiset suhtautuivat minuun samoin, kuin kädessäni olevaan siivousrättiin. Kamalaa kohtelua ja vähättelyä.

Ongelmana on, että olen todella tyhmä. Koulu on aina mennyt huonosti, rimaa hipoen. Lisäksi minulla on sosiaalisten tilanteiden pelko, mikä sulkee paljon mahdollisuuksia pois (työelämän suhteen). Esim. joku asiakaspalvelutyö voisi olla ihan mukava, mutta olen asiakaspalvelussa jatkuvasti aivan tulipunaisena ja tulee ihan "pakoreaktio".

Mitä ihmettä voisin tehdä? Onko vertaistukea, se auttaisi paljon.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene tehdastöihin. Siellä ilta- ja yövuorossa yksin keskenään, introvertin hommaa, kyllä niihin hommiin pääsee kun miettii polun sinne. Ja eihän siinä nyt rahassa ui mutta pärjää ihan mukavasti kuitenkin.

Vierailija
22/40 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla ap tutkittu mahdolliset oppimisvaikeudet ja ADHD? Onko sun taustassa syitä, mitkä voisi vaikuttaa itsetuntoon ja koulumenestykseen (kuten koulukiusaaminen)?

Samaa mieltä toisen kommentoijan kanssa, että kirjoitat sujuvaa tekstiä! 

Kiitos kovasti <3

Oppimisvaikeuksia ja ADHD:ta ei ole tutkittu. Jos olisi mahdollisuus päästä julkisen kautta näihin, menisin ilman muuta. Täytynee selvittää, millä perustein ne voisi saada.

Psykologiset testit minulle on kyllä tehty ja se oli suorastaan nöyryyttävä kokemus. Lähes kaikki testatut taidot olivat minulla kuulemma keskitasoa heikommat :(

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen jatkan vielä, että en ole ollut koulukiusattu, mutta vaikea lapsuus minulla kyllä oli kotioloista johtuen. Mutta en tiedä, vaikuttaako se näihin asioihin.

Ap 

Vierailija
24/40 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla mitään taitoja tai harrastuksia? Jos on ni ala tekemään tiktokkeja...

Vierailija
25/40 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kirjoitat aivan liian fiksusti ollaksesi tyhmä :) 

Muuta lohduttavaa en valitettavasti osaa sanoa, koska minäkin vihaan työtäni ja tunnen olevani umpikujassa. Työpaikan vaihto ei onnistu, sitä olen jo monta vuotta yrittänyt. Alallani on ylitarjontaa pätevistä työntekijöistä ja työpaikkoja vähän. Ne harvat paikat menevät fiksuille, dynaamisille ja sosiaalisille tyypeille, joihin en itse kuulu.

En voi lähteä opiskelemaankaan mitään toista alaa, koska päiväopintoihin en saisi rahaa mistään (kaikki opintotuki kuukaudet käytetty). Töiden ohessa en yksinkertaisesti jaksa opiskella. 

Kiitos vertaistuesta <3 Ja tosi kurjaa, että sinäkin olet vastaavanlaisessa tilanteessa :( Tuo on todella raskasta. Toivon, että löydät jonkun ratkaisun, vaikka helppoa se ei tosiaan ole.

Ap

Vierailija
26/40 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtakaa se kylmän kalsea soveltava logiikka (matematiikka), kaikki on jo muutenkin kuin kuvapatsaita ilman minkäänlaista intohimoa, ei ihme ,ettei kellään ole intoa itse elämää kohtaan. Miettikää nyt mitä se matematiikkakin on, se virittää ihmiseen turvallisututa ja varmuudentunnetta, hei me tiedetään, että kolme on kolme, ihana syllogismi, koko tiede j, erityisesti matemaattinen fysiikka on ihmistä itseään varten kehitetty kontrollin väline, eikä ainakaan mikään selitys luonnosta tai maailmankaukkeudesta ylipäätänsä. Ruvatkaa vaikka yrittäjäksi mielemmun, sitä tämä maa tarvitsee, ei enää yhtään koulutettua "tyhjäpäätä" tai työtäntä tohtoria, tai maisteria. 

Vierailija
27/40 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene tehdastöihin. Siellä ilta- ja yövuorossa yksin keskenään, introvertin hommaa, kyllä niihin hommiin pääsee kun miettii polun sinne. Ja eihän siinä nyt rahassa ui mutta pärjää ihan mukavasti kuitenkin.

Tehdastyötä voisin kyllä kokeilla. Mutta tällä pienehköllä paikkakunnalla, missä asun, ei vain ikinä haeta tehdastyöntekijöitä :(

Ap

Vierailija
28/40 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tehnyt itsellesi selväksi ettet enää jaksa ja se on ihan ymmärrettävää. Olet liika heikkohermoinen ja sinun tulisi karaistua. Ryhdistäydy nyt hyvä ihminen, otat härkää sarvista ja käärit hihasi ja palaat sorvin ääreen uudenlaisen asenteen siivittämänä. Toivoa luo tuskissasi piehtarointi kun olet selättänyt mahdolliset akilleen kantapääsi, vaivihkaa teet korjausliikkeet mallikkaasti, imet lisää virtaa kollegoistasi ja penäät olalle taputtelua. Olet puun ja kuoren välissä etkä voi sännätä eessuntaassun vain kun mieli tekee tepposet. Hyväksy kohtalosi, ole armollinen itsellesi, löydä juuri sinulle optimaallinen tapa tehdä asioita, pyri olemaan järjestelmällinen, koeta parantaa suoritustasi pohtimalla miten voisit helpottaa työtaakkaasi. Älä tuo töitä kotiin vaan yritä palautua riittävälle tasolle jotta jaksat puurtaa päivät pitkät antaumuksellisesti saaden myös kiitosta hyvin tehdystä työstä. Hyötyliikunta auttaa myös saaden energiatasot koholleen mikä voimaannuttaa entisestään toimien piristysruiskeena uurastuksen ohessa. Koetat löytää positiivisia asioita jotka edesauttavat sinua eteenpäin. Ei se ole kuule helppoa laakereilla lepääminenkään, kestää pitkän tovin kunnes pääsee taas rytmiin. Työ on tärkeä arkirutiinien kannalta. Muista myös säännöllinen ruokarytmi jotta verensokeri ei pääse heilahtelemaan. Tulee olla kiitollinen että näinä aikoina sentäs saa paiskia töitä kun ei niitä töitä niinvain kaikille ole tarjolla.

Vierailija
29/40 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppimisvaikeuksista kysellyt vielä jatkaa

Varmaankin lisätuki ja tilanteesi selvittely olisi tärkeää. TE-toimistoa aina mollataan mutta sitäkin kautta voisi yrittää saada apua. Yleensäkin tärkeää olisi, että olisi joku vierelläkulkija, on se sitten ystävä, terapeutti tms.

Vaikea lapsuus vaikuttaa yleensä ainakin itsetuntoon ja minä-pystyvyyteen. Eli ei uskalleta yrittää ja ottaa riskejä kun ei luoteta itseen ja mieli tuottaa helposti negatiivisia tulkintoja ja resilienssi ja sinnikkyys vähenee.

On valitettavasti ajan kysymys milloin keskustelut häviää täältä joten ota screenshotteja jos saat hyviä neuvoja.

Tsemppiä kaikkeen!

Vierailija
30/40 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppimisvaikeuksista kysellyt vielä jatkaa

Varmaankin lisätuki ja tilanteesi selvittely olisi tärkeää. TE-toimistoa aina mollataan mutta sitäkin kautta voisi yrittää saada apua. Yleensäkin tärkeää olisi, että olisi joku vierelläkulkija, on se sitten ystävä, terapeutti tms.

Vaikea lapsuus vaikuttaa yleensä ainakin itsetuntoon ja minä-pystyvyyteen. Eli ei uskalleta yrittää ja ottaa riskejä kun ei luoteta itseen ja mieli tuottaa helposti negatiivisia tulkintoja ja resilienssi ja sinnikkyys vähenee.

On valitettavasti ajan kysymys milloin keskustelut häviää täältä joten ota screenshotteja jos saat hyviä neuvoja.

Tsemppiä kaikkeen!

Kiitos kovasti <3 

Minulla tosiaan on jo 3 vuoden psykoterapia käytynä, mistä kyllä oli paljon apua. Mutta ei juurikaan tähän ongelmaan.. 

Täytyy selvitellä vielä, mistä voisin saada apua.

Ap

Vierailija
31/40 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse rakastan työtäni. Esimies, työkaverit ja asiakkaat, kaikki tosi mukavia ja joka päivä on hauskaa mennä töihin tai tehdä etänä. Kirsikkana kakun päällä työssä on erinomainen palkka ja edut, eikä muutosneuvotteluita ollut vuosikymmeniin.

Mitä tämä liittyy aloitukseen?

Ei ollut tarkoituskaan auttaa. Toin vain sen ulottuvuuden ankeuttajien keskelle, että kyllä työstäkin voi nauttia.

Ethän tuonut, sinä aito tyhmä.

Vierailija
32/40 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et tosiaan ole tyhmä. Tyhmä ei osaa noin ymmärrettävästi eritellä tunteitaan ja tilanteitaan. Lisäksi tunnut empaattiselta ja kohtelet muita ystävällisesti. <3 

Nuo testit ovat tosi kiistanalaisia ja pääosin konsulttikukkua. Älä anna niiden määrittää, millainen sinä olet omasta mielestäsi. Adhd-testeihin pitäisi päästä kyllä julkisella, mutta voi se olla haastavaakin. Seulovia testejä löytyy myös netistä.

Ammatin/työn löytäminen on tässä maailmassa kyllä monin tavoin hankalaa. Osalla se onnistuu hyvin, mutta aika suurella osalla ei. Työkkärit tarjoavat jonkinlaista ammatinvalinnan ohjausta ja myös tähän löytyy netistä testejä ja paljon juttuja eri töistä. Osa on kyllä tyhmiä, mutta ihan hyviäkin löytyy. Ehkä mitään nopeaa oivallusta ei tule, mutta hitaasti voi alkaa suunta hahmottua.

Toivon sinulle kaikkea hyvää.. vaikka se työ on, mitä on.

https://www.adhd-aikuiset.fi/mika-on-adhd/testit/

https://duunitori.fi/duunitesti

https://peda.net/keuruu/lukio/oppiaineet/opinto-ohjaus/muuta/al

Vierailija
33/40 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kirjoittama teksti ei ole tyhmän ihmisen tuottamaa tekstiä. 

Yksi ongelma tässä ehkä on huono itsetunto ja se että sen vuoksi ei uskalla kokeilla siipiään kun pelkää että ei kuitenkaan pärjää. Jos yhdestä työpaikasta sai potkut, voisi kokeilla ehkä jossain toisessa työpaikassa. 

Inhoan itsekin jokaista työpäivääni. Olen ihan hyvä työssäni nykyään, mutta en ole tippaakaan motivoitunut. Ehkä olen väärässä paikassa töissä. Kadehdin niitä jotka rakastavat työtään. 

Sama täällä. 

Vierailija
34/40 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla mitään taitoja tai harrastuksia? Jos on ni ala tekemään tiktokkeja...

Heh, olisikin. Tämä on oikeasti hyvä idea, koska esim. Youtubella voi tehdä valtavasti rahaa. Olen kateellinen Auri Kanaselle ja monille muille!

Ap

Vierailija
35/40 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, et tosiaan ole tyhmä. Tyhmä ei osaa noin ymmärrettävästi eritellä tunteitaan ja tilanteitaan. Lisäksi tunnut empaattiselta ja kohtelet muita ystävällisesti. <3 

Nuo testit ovat tosi kiistanalaisia ja pääosin konsulttikukkua. Älä anna niiden määrittää, millainen sinä olet omasta mielestäsi. Adhd-testeihin pitäisi päästä kyllä julkisella, mutta voi se olla haastavaakin. Seulovia testejä löytyy myös netistä.

Ammatin/työn löytäminen on tässä maailmassa kyllä monin tavoin hankalaa. Osalla se onnistuu hyvin, mutta aika suurella osalla ei. Työkkärit tarjoavat jonkinlaista ammatinvalinnan ohjausta ja myös tähän löytyy netistä testejä ja paljon juttuja eri töistä. Osa on kyllä tyhmiä, mutta ihan hyviäkin löytyy. Ehkä mitään nopeaa oivallusta ei tule, mutta hitaasti voi alkaa suunta hahmottua.

Toivon sinulle kaikkea hyvää.. vaikka se työ on, mitä on.

https://www.adhd-aikuiset.fi/mik

Täällä on kyllä ihania ihmisiä, kuten sinä. Tämän ketjun tekeminen oikeasti auttoi. Kiitos <3

Ammatinvalintapsykologilla olen myös aikanaan käynyt, mutta siitä ei kohdallani ollut apua.

Kaikkea hyvää myös sinulle ja kiitos paljon neuvoistasi <3

Ap

Vierailija
36/40 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin vihaan työtäni. Olen vihannut kaikkia töitäni. En edes usko, että sellaista työtä on jota en vihaisi. 

Vihaan kuitenkin köyhänä elämistä vielä enemmän, joten käyn töissä. 

Onneksi nykyinen työni on helppoa, jos joku hopeareunus pitää löytää.

Sama tilanne. Huomenna paluu töihin ja surettaa jo valmiiksi. Jotta viihtyisin töissä, työn pitäisi olla itsenäistä ja sitä pitäisi voida tehdä silloin kun huvittaa. Siitä pitäisi tulla myös paljon palkkaa. No sanomattakin selvää, ettei tuollaista työtä ole (paitsi ehkä kansanedustaja, mutta se taas ei kiinnosta sitäkään vähää). 

Ainoa syy miksi käyn töissä on se, että en halua asioida KELAn kanssa ja työllä sitä pystyy välttelemään. Mutta olen niin todella loppu siihen, että matkoineen yli kolmannes päivästä on sidottu töihin ja sillä vajaalla kolmanneksella mikä jää jäljelle ei tee mitään, kun siinä on jotain muuta pakollista (kotityöt, kaupat yms) tai sitten vielä useammin: työpäivän päälle ei vain jaksa. Tai kiitos huonon ostovoiman, ei ole varaa.

Vierailija
37/40 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että suurin osa inhoaa työtään. Töissä tehdään nykyisin kahden ihmisen työt yhden ihmisen palkalla. Muut ihmiset tuntuu olevan tahallaan vaikeita ja koko ajan v*tuttaa ja väsyttää.

Vapaa-aika menee palautumiseen, viikonloppu tuntuu lounastauolta ja lomalla saa oikeasti elettyä pari viikkoa kun on ensin viikon palautunut. Viimeinen viikko meneekin siihen töihin paluusta ahdistumiseen. Ensimmäisenä työpäivänä ahdistus ja v*titus onkin jo täysin sama kuin ennen lomaa.

Vierailija
38/40 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekemällä tehty fiktiivinen hahmo. Sehän tämä.

Vierailija
39/40 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon sinulle kaikkea hyvää.. vaikka se työ on,

Kiitos itsellesi <3 Minä ajattelen, että meille jokaiselle yhtä lailla tärkeä kokemus kuin se, että oma asia lähtee jollain tapaa ratkeamaan tai aukeamaan (enkä tarkoita mitään välttämättä valtavaa oivallusta/tapahtumaa), on se, että ihmiset ylipäätään auttavat ja tukevat toisiaan. 

Minulla on ihan sama kokemus ammatinvalintapsykologista. Olen käynyt kaksi kertaa eikä minullekaan apua ollut kyllä yhtään. Enemmän on ollut siitä, että olen lukenut juttuja ihmisten töistä ja töiden sisällöistä ja siitä, miksi ko. työ on sopinut tai ei ole sopinut. Siksi itse ajattelen, että kyseessä on prosessi ja tietoinen valinta, että nyt tutkin tätä asiaaa ja hyväksyn, että välillä saamani apu on ihan hanurista, joskus tulee joku oivallus. Pääasia on, että on sillä tiellä, että etsii ja uskoo siihen, mitä oma mieli sanoo. Tämä nyt ei ollut mikään opetus, koska toisiaan tunnut itsekin jo oivaltaneen tämän.

Toivoa ihmisten päiviin. <3

Vierailija
40/40 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ajattele, että tulet tekemään valitsemaasi työtä AINA. Ajattele mieluummin, että pyrit työhön, jota teet vaikka yhden vuoden ja mietit sitten uudelleen. Jos työ osoittautuu mukavaksi, voit jatkaa sen parissa taas vuoden. Kenties vaihdat välillä työpaikkaa. Vähitellen keräät kokemusta, mikä lisää itsevarmuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän