Pitääkö puhelinmyyjälle lyödä puhelin korvaan?
Jos ei aio ostaa tuotetta ja tietää jo puhelun alussa niin onko kohteliaampaa vastata vasta silloin kun puhelinmyyjä on saanut tarjouspuheensa (joskus 2 minuutin pituinen) pidettyä ja kysyy jotain ("Laitettaisko tällainen tulemaan") vai keskeyttää se puhe?
Olen pitkään miettinyt tätä.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On teillä vanhuksilla sitten vaikeaa se tyrkyttämisen kieltäminen. Mikä siinä on niin kamalaa ettå vaan katkaisee puhelun?
oon 30-vuotias mies jolle juuri kukaan ei ikinä soita (puhelimessa vain oman äidin numero) niin ihan mielelläni kuuntelen sen spiikin. monet niistä on taitavia puhumaan niin saa sellaisen ASMR-kokemuksen ja piristää päivää ihan oikeasti ja jaksaa tehdä asioita sen puhelun voimalla.
...ja siis mietin että haittaako se sitä puhelinmyyjää jos kuuntelen sen puheen, vaikka ei aikomusta ostaa, kun mielelläni kuuntelen. Luulin että se oli selvää tuosta aloituspostauksesta että nimenomaan haluan kuunnella. menee iho silleen kananlihalle mukavalla tavalla.
AP
Keskeytän litanian sanomalla, etten nyt osta mitään enkä vaihda liittymää. Jos ei siinä kohti vastaa hyvästelemällä, niin sanon "kiitos hei" ja suljen luurin.
Eihän siinä ole järkeä tuhlata toisen työaikaa kun voisi saada provikkansa muualta.
Vierailija kirjoitti:
85% äänestyksessä väittää keskeyttävänsä mutta jos näin oikeasti tehtäisiin, puhelinmyynti loppuisi hyvin nopeasti, eli tässä taas väitetään ihan toista mitä oikeasti tehdään.
Suurin osa puhelinmyyjien kohteista ei osta niiltä mitään. Kyllä se 15% riittää pitämään alan hengissä, valitettavasti. Plus täällä tuskin kovin moni muistisairas 90-vuotias on tähän galluppiin vastaamassa, niiltähän niitä lehtitilauksia satelee.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen valitsee omasta halustaan työn puhelinmyyjänä, hän tietää mitä tulossa on.
Mutta onko tällä ihmisellä todellista valinnan mahdollisuutta?
Puhelinmyyjiltä tukka pois ja linnaan! Niitä vois käyttää myös vankienvaihdossa Venäjän kanssa. Tervemenoa sinne!
Minulla kännykkä ilmoittaa, että "ilmoitettu lehdenmyyjäksi" tai "petos" - niinpä tiedän, että ei tarvitse vastata.
Meidän tyttö oli hetken puhelinmyyjänä, kunnes lopetti kun ei enää kestänyt. Yrittää vain huijata ihmisiä, etenkin vanhuksia ostamaan.
"Kolme kertaa ei" on ihan totuutta. Vasta kun asiakas sanoo kolmannen kerran ei, kuuluu myyjän lopettaa puhelu eli uskoa, että asiakas ei ole ostamassa tuotetta.
Minun äitini oli sellainen, ettei voinut lopettaa puhelua, koska se olisi ollut epäkohteliasta. Hän oli niitä vanhan ajan kasvatuksen saaneita, jotka ei vaan voineet olla tylyjä ja keskeyttää toisen puhetta.
Plus se, että ei voinut vain sanoa, että en tilaa, kiitos ja kuulemiin. Siihenhän piti esittää joku syy, miksi ei tilaa.
Ja kun sanoin, että sano syyksi se, että et vaan halua nyt tilata mitään, niin eihän sellaista voinut sanoa.
Oikeastihan syy olisi hänellä ollut, ettei hänellä nuukuuttaan ollut rahaa mihinkään tilaamiseen, mutta sitä nyt ei mitenkään voinut sanoa, sehän olisi ollut noloa.
Joten hänen piti keksiä kaikenlaista höpö höpöä, että nyt oli kiire johonkin tms. Sekin oli hänestä väärin, kun eihän hänellä ollut mihinkään kiire ja se oli siis valehtelemista, mikä oli sekin väärin.
Minä sanoin hänelle, että itse vain sanon ei kiitos ja puhelin kiinni. Äiti paheksui tätä, eihän ihmisille sillä lailla sanota.
Matkapuhelimien aikaa ei voinut tietää kuka soittaa, aina oli vastattava.
Isä taas oikein nautti siitä, että sai puhua lehtimyyjien kanssa, hän höpötti sitä sun tätä ja kyseli kaikenlaista epäolennaista ihan vaan huvikseen. Oikein pitkitti tahallaan niitä puheluita eikä sitten kuitenkaan tilannut.
Kerran soitin työni puolesta jonkun pienen ilmoitusasian eläkkeelle jääneelle kaupunginjohtajalle, yksin asuvalle leskimiehelle. Ilmoitin asian lyhyesti ja olin lopettaa puhelun, niin hän sanoi, että ei älä lopeta vielä, jutellaan nyt kun aloitettiin, kun minulle ei koskaan soita kukaan muu kuin lehtimyyjä. No sitten juteltiin, oli mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini oli sellainen, ettei voinut lopettaa puhelua, koska se olisi ollut epäkohteliasta. Hän oli niitä vanhan ajan kasvatuksen saaneita, jotka ei vaan voineet olla tylyjä ja keskeyttää toisen puhetta.
Plus se, että ei voinut vain sanoa, että en tilaa, kiitos ja kuulemiin. Siihenhän piti esittää joku syy, miksi ei tilaa.
Ja kun sanoin, että sano syyksi se, että et vaan halua nyt tilata mitään, niin eihän sellaista voinut sanoa.
Oikeastihan syy olisi hänellä ollut, ettei hänellä nuukuuttaan ollut rahaa mihinkään tilaamiseen, mutta sitä nyt ei mitenkään voinut sanoa, sehän olisi ollut noloa.
Joten hänen piti keksiä kaikenlaista höpö höpöä, että nyt oli kiire johonkin tms. Sekin oli hänestä väärin, kun eihän hänellä ollut mihinkään kiire ja se oli siis valehtelemista, mikä oli sekin väärin.
Minä sanoin hänelle, että itse vain sanon ei
Jahas, tämä matkapuhelin josta soitan, onkin narsisti. Kirjoitin kyllä, että lankapuhelimien aikaan...
Mutta kännykkä muutti sen matkapuhelimeksi. Muutenkin saa olla pirun tarkka, melkein joka sanan jälkeen tarkastettava, tuliko oikein.
Minulla on puhelintarjonnan rajoituspalvelu, eli ns. Robinson- palvelu ja se kyllä suhteellisen tehokkaasti vähentää puhelinmyyntiä. Jos joku myyjä kuitenkin soittaa, keskeytän alkuunsa, ilmoitan rajoituksesta ja toivotellaan molemmin puolin hyvät päivänjatkot. Ei mulla ennen rajoitustakaan kyllä ollut ongelmia keskeyttää puhelua ja jopa lopettaa se tylysti, jos vastapuoli vaan jatkoi. Jos en ole soittoa pyytänyt, ei minun tarvitse alistua kohteliaisuudenkaan vuoksi. Yhden poikkeuksen muistan: tilasin aina yhden minua kiinnostaneen aikakauslehden vakimyyjältä, joka jutteli leppoisasti meänkielellä ilman aggressiivista tyrkyttämistä. Sitä murretta ja asiakasta kunnioittavaa myyntitapaa oli jopa mukava kuunnella.
Jos sanot ei ja myyjä ei hyväksy eitä vaan jatkaa myymistä, niin miksi pitäisi odottaa että myyjä hyväksyy ein ja oma-aloitteisesti lopettaa puhelun? Tietenkin luuri korvaan ensimmäisen ein jälkeen.
Mulla on puhelinmyyntikielto. Jos silti joku soittaisi kertoisin että mulla on myyntikielto, enkä todellakaan osta mitään hei, ja luuria korvaan.
Jos ihminen valitsee omasta halustaan työn puhelinmyyjänä, hän tietää mitä tulossa on.