Omituinen ilmiö. Kaupan kassat, jotka eivät tervehdi
Käyn parissa eri kaupassa säännöllisesti, ja olen nyt jostain syystä törmännyt kolmeen eri kassamyyjään, jotka eivät sano mitään. Kaikki ovat aika nuoria, jotain 20-30-vuotiaita. Kaksi naista, yksi mies.
En siis yritä mitään turhaa smalltalkia myyjien kanssa. Sanon vain hei, ole hyvä, kiitos, näkemiin. Enkä minä odota mitään ihmeen pokkurointia, ihan vain "moikka" olisi kiva.
Enemmänkin tästä tulee sellainen fiilis, että nolaan itseni tervehtimällä kerta toisensa jälkeen ihmisiä jotka vain tuijottavat takaisin, mutta en osaa lopettaakaan. Tuntuisi niin tylyltä olla sanomatta mitään.
Kommentit (49)
Jätä tervehtimättä seuraavalla kerralla ja kerro sitten tänne meille miten reagoivat.
Vierailija kirjoitti:
Miksi huonosti palkatussa työssä pitäisi teeskennellä että on hyvä meininki ja rahalla pärjää arjessaan?
Siitä hyvästä pitäisi vielä tervehtiä :D
Asumistukea on leikattu ja nyt pitäisi pärjätä paskalla palkalla.
Työtä tehdään työn vaatimusten mukaan. Oma elämäntilanne ei ole asiakkaiden syytä. Palkkaneuvotteluita ei käydä kassalla. Olen törmännyt ilmiöön toisinaan, ellei työssään osaa tervehtiä tai sanoa kiitos, kyvyt ei riitä alalle.
Näitä on joissain paikoissa, esim. snobimyymälöissä. Ruokakaupassa en ole tällaiseen käytökseen törmännyt
Ei mulle ole tullut tuollaisia vastaan. Toki jotkut tekevät sitä, että ääneen tervehtimisen sijasta nyökkäävät. Siinä saattaa olla kyseessä esimerkiksi äänen säästäminen, jos on juuri ollut kipeänä.
Minä olen antanut ihan kirjallista palautetta, kun kassalla kesätöissä olleet nuoret eivät tervehtineet, hymyilleet tai ottaneet mitään kontaktia. Kuuluu asiakaspalvelutyöhön, että myyjä tervehtii ja on ystävällinen. Ymmärrän, että voi vaikka ekassa työpaikassa jännittää, mutta kyllä peruskäytöstavat pitää osata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko pleksi välissä? Onko vaan niin hiljaisia? Kesätyöntekijöissä on välillä niin hiljaisia että ei kukaan kuule vaikka he kyllä tervehtivät pleksin takana. Itselläni normaali ääni ja reipas tervehdys, silti esim huonokuuloiset vanhukset ei aina kuule.
Ei ole pleksiä, eikä nämä vaikuta miltään ujoilta kesätöitä tekeviltä teineiltä, vaan sellaisilta pari-kolmekymppisiltä nuorilta aikuisilta.
Ei minua periaatteessa edes häiritse, tervehtiikö joku vieras ihminen minua vai ei. Jotenkin siitä vain tulee sellainen omituinen fiilis, että olenko tehnyt jotain väärin, kun sanon normaalisti moikka ja toinen vain tuijottaa nyreän näköisenä.Anna palautetra kaupan esimiehille
Yksi huomio nykyajasta, joskus voi käydä myös niin että on hieman ujohko tai muuten jäätyy eikä vain saa sanottua mitään. Muistakaa tarkkailla tilannetta, aina ei ole tarkoitus olla tuppisuuna! Itsellenikin on käynyt niin että myyjä ei saa sanottua mitään mutta kyllä sen sitten näkee jos olisi tahallista ja kenties ilkeyttä. En muutenkaan jaksa arvostella, pääasia on että ostosten maksaminen sujuu. Varsinkin nuorilla on välillä haasteita tässä yhteiskunnassa ja se asiakspalvelu voi olla toisille aluksi varsinkin haastavaa sosiaalisuuden vuoksi jos ovat ujoja tai arkoja esimerkiksi.
Voitaisiin siirtyä esim virolaiseen tyyliin, kassa ei ota katsekontaktia, "kiitos" ja "ole hyvä" ei ole käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko pleksi välissä? Onko vaan niin hiljaisia? Kesätyöntekijöissä on välillä niin hiljaisia että ei kukaan kuule vaikka he kyllä tervehtivät pleksin takana. Itselläni normaali ääni ja reipas tervehdys, silti esim huonokuuloiset vanhukset ei aina kuule.
Ei ole pleksiä, eikä nämä vaikuta miltään ujoilta kesätöitä tekeviltä teineiltä, vaan sellaisilta pari-kolmekymppisiltä nuorilta aikuisilta.
Ei minua periaatteessa edes häiritse, tervehtiikö joku vieras ihminen minua vai ei. Jotenkin siitä vain tulee sellainen omituinen fiilis, että olenko tehnyt jotain väärin, kun sanon normaalisti moikka ja toinen vain tuijottaa nyreän näköisenä.
Pari-kolmekymppisetkin voi olla ujoja. Tai heillä voi olla huonot käytöstavat, aivan kuten heitä vanhemmilla ihmisillä.
Se että joku on urpo ei ole kiinni sinun toiminnastasi.
Mulla on ihan erilaiset kokemukset! 5-10 vuotta sitten kaikki kassat alkoivat tervehtimään ja toivottamaan hyvät päivänjatkot. Oletin, että täällä missä asun, siihen alettiin kiinnittämään huomiota ja kassoille annettiin koulutusta. Ei tule mieleen yhtään kategorisesti huonoa kauppaa tässä asiassa.
Ei kannata ottaa henkilökohtaisesti. Kassan toimenkuva ei ole erityisen vaativa ja siihen voi ajautua kuka vain töihin. Myös ne, jotka eivät koe tarpeelliseksi tervehtiä ja elävät jossakin ikuisessa teiniajan kapinassaan yhä. Kun miettii, miten he ovat yrittäneet hakea itselleen sopivampaa työpaikkaa saamatta sitä on asiakas todella helppo kohde kaataa paha olo heidän niskaansa. Näitä ahdistuneita on kyllä nähty ja säälitty.
Se, että edellä asioivaa tervehditään ja mua ei, ihmetyttää. Ja närkästyttääkin, että onko mun pärstässä jotain vikaa. Olisi sitten kokonaan tervehtimättä kaikkia. No eihän tätä kyllä usein satu, melkein kaikki myyjät on asiallisia ja kohteliaita niin kuin kuuluukin. Aikoinaan oli lähikaupassa kassana vanhempi naishenkilö, joka oli niin vittuuntuneen näköinen aina eikä sanonut mitään, edes loppusummaa eikä tosiaan tehnyt mieli sanoa sillekään mitään - eipä ole toista tuollasta mörököllikassaa vastaan tullut, heh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan niin ruma, että yrittävät päästä sinusta mahdollisimman nopeasti eroon!
T. 8+ tason mies
No en kyllä arvaa, miksi nuoria naisia häiritsisi joku tuntematon ruma nainen. Suurin osa asiakkaista noissa kaupoissa taitaa muutenkin olla mummeleita.
Mitä ne semmoiset mummelikaupat on?
Ei luulisi firman pysyvän pitkään pystyssä, jos vain pieni osa kuluttajista on kiinnostunut.
Ei niiden myyjien ennenkään ole ollut pakko tervehtiä, mutta näköjään koulutuksessa pakotetaan sanomaan nykyään, että hei, moi ja tervetuloa takaisin ja hyvää päivän jatkoa ja saako olla muuta? Tuntuu minusta aivan turhalta, koska haluan maksaa vain ostokseni, en halua, että kassat pakotetaan sanomaan yhtään mitään, jos ei siltä tunnu oikeasti. Pakotetaan hymyilemään koko päivän ja sanomaan tietyt litaniat päivästä toiseen. Ei ne asiakkaat ole myöskään kaikki ystävällisiä niitä kassoja kohtaan. Toki arvostan hyviä käytöstapoja, mutta ei vaikuta oikeasti kovin hyvältä, jos tietyissä ammateissa pakotetaan sanomaan tietyt sanat joka kerta? Ja ystävällisyys on molemminpuolista toisin jos puolin. Haluaako ap hymyillä koko päivän ja olla ystävällinen muita kohtaan 8 h ja sanoa tietyt sanat joka ikinen päivä toisia kohtaan? Ymmärrän hyvin, että se työ voi olla hyvinkin puuduttavaa sanoa samoja sanoja päivittäin.
Ne on niitä kesätyöntekijöitä... Ei asiakaspalvelutaitoja lainkaan, ei edes niitä alkeellisimpiakaan. Noista näkee hyvin millä tolalla amiskoulutus nykypäivänä on. Se on sitä "itseohjautuvuutta"...
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiin siirtyä esim virolaiseen tyyliin, kassa ei ota katsekontaktia, "kiitos" ja "ole hyvä" ei ole käytössä.
Just. Kävin keväällä tutustumassa tähän virolaiseen aspakulttuuriin.
Ostettiin jotain asusteita tyttären kanssa. Sanoin pari kertaa hyvin tiukasti hyvää päivää eri kielillä nuorelle, huolellisesti meikatulle myyjälle. Suunnilleen punastui ja kiemrteli, kun ei oikein kyennyt vastaamaan tervehdykseen.
Hän oli kauhean kiusaantuneen oloinen "tunkeilevasta" käytöksestäni. Juuri ja juuri sai puristettua itsestään kiitoksen ulos, kun maksoimme ostokset. Itse olin tahallani ylitsevuotavan sosiaalinen ja "kiitollinen". Käytännössä todella "painostin" hänet vastaamaan edes jotenkin. Sai ressukka varmaan päänsäryn 10 minuutin visiitistämme.
Ruokakaupassa (se joku iso sataman lähellä) puolestaan oli hirmu hymyilevä ja ystävällinen, keski-ikäinen kassarouva. Ehkä siellä kukin aspa saa toteuttaa sitä ominta luontoaan. Kivat on kivoja, mutta yrmytkin saa pitää duuninsa.
Olen 42v mies ja näytän persulta. Totuuden nimissä myös olen persu mutta sitä ei myyjä voi tietää, se huomaa vain että näytän persulta. Monesti nuoremmat naismyyjät eivät tervehdi. Ehkä he eivät tykkää minusta. En anna sen kuitenkaan haitata elämääni :D Ehkä osa myyjistä on sellaisia että ne eivät tervehdi sellaisia tyyppejä joista eivät tykkää.
Miksi huonosti palkatussa työssä pitäisi teeskennellä että on hyvä meininki ja rahalla pärjää arjessaan?
Siitä hyvästä pitäisi vielä tervehtiä :D
Asumistukea on leikattu ja nyt pitäisi pärjätä paskalla palkalla.