Emme ole juuri ostanneet tänä vuonna kuin elintarvikkeita
Ja hyvin on pärjätty ilman kauppojen turhaa krääsää ei edes vaatteita...Harmittaa vain kun ennen ei tajunnut olla ostamatta, olisi paljon säästössä .
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä jonkin verran ostanut vaatetta kirppiksiltä. Mutta esim. kampaajalla en enää käy kuin ehkä kerram vuodessa tasoittamassa latvat.
Mikset leikkaa itse niitä latvoja?
En ole tuo, jota lainasit, mutta itse minä latvat leikkaan ja puolisonkin hiukset. Syy on se, että olen niin monet kerrat joutunut kotona itse korjaamaan kampaajan leikkaamat hiukset siistiksi. Esim yksi ohensi toisen sivun ohueksi ja toista ei. Kyse oli olkapäämittaisista hiuksista.
Vierailija kirjoitti:
No itselläni ei ole mitään tuollaista suunnitelmallista kulutuksen vähentämistä.
Vaatteita on ostettu vähemmän lapsille, koska eivät mene pieneksi enää niin nopeasti ja alkukesästä tuli ostettua muutamia.
Lisäksi itselleni en tänä kesänä ostanut paljon mitään, koska viime kesänä tuli täydennettyä vaatekaappia. Muutenkin ostan todella vähän vaatteita itselleni. Mitään isoa ei ole tarvitu, luten takkeja tai periaatteessa olisi, mutta jos nyt jotain rupyista vanhaa haluaa vielä käyttää niin eihön sitä ole pakko uusia.
Se etttä "Ihan hyvinhön pätjää vähemmälläkin" ei sius aina olekoko totuus, sillä tittaksi on aina kyse mukavuudesta myös, käyttääkö vielä vanhaa vai ostaako uutta.
Ja itseasiassa vähön enemmän saisi olla ettei tule ongelmia. Nippa nappa on pärjätty. Ei se mikään meriitti sinänsä ole, että lapsella on vaikka vain yhdet farkut.
Jokainen a
Joten joskus on vaan helpompi olla se vähemmän kuluttava kun joskus toiste, riippuen ihan kokonaistilanteesta mitä tarvitsee uusia, mikä menee rikki ja perheessä tottakai miten jaetaan kulut.
Eikö se ole selvää jos ruokakulut on xxxx per kk niin rahasummatkin vähän vaihtelee per hlö, riippuen kuka pistää minkäkin prosenttiosuuden.
Ja mitä tulee lomailuun, jossa ei pistetä niin paljon rahaa vaikka matkusteluun senkin mielekkyys riippuu siitä mitä ehkä on tehty viime vuosina. Jos loma juuri takana muutamia kuukausia sitten, ei ehkä koe sitä niin tavoiteltavana asiana, vaikka muuten mieluiten lomalla matkustelisi.
Ei varmaan montaa vuotta ehkä ilman vaaatteiden ostamista voi olla ja avaisitko mitä krääsä on sinulle?
Meinasin kieltää lapselta taulun ostamisen "krääsänä" mutta ei kai kaikkea esim. sisustamista voi pitää krääsäänä, jos se käyttöön tulee. Nätisti pöydälle sen laitti.
Meinaan vaan että ei kai sitä jokaista kynää vihkoa, hiusdonitsia voi automaattisesti pitää krääsänä Tai kosmetiikkaa turhana? Tämä siihen, jos vaikka nuorten tyttöjen ostoksia niin arvostellaan.
Joskus voi mennä vähän yli eli hävittelee vaikka hiusdonitseja ja ostaa muutaman enemmön mitä pitäisi, mutta kokonaisvaikutus varmaan talouteen melko pieni.
Perussääntö ehkä: Ei sellaisia osta mitä ei tule käyttöön, ei liikaa samokq tuotteita tai vaatteita, eikä uusi turhaan vasn uusimisen iloksi.
Vsikka tuota noudattaisi, kyllä sitä ostettavaa löytyy.
T. Talousmartta
Kyllä meillä joutuu ostamaan kuukausittain esimerkiksi sukkia kuluneitten ja pienien tilalle. Talveksi ostetaan talvikamppeetkin kun viime vuotiset käyneet pieneksi. Poika lapsella jatkuvasti housuissa reikiä kun kiipeilee puissa. Elämässä joutuu kuluttamaan eikä lasta voi alasti kouluun laittaa. Autokin on tankattava viikottain kun sitä joutuu töissä käyttämään. Hinnat on nousseet ja ruokakin on kallista. Tuloja on nostettava vaikka lisätyötä tekemällä jos rahat ei riitä. Marjat ja sienet kerätään talveksi metsästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä jonkin verran ostanut vaatetta kirppiksiltä. Mutta esim. kampaajalla en enää käy kuin ehkä kerram vuodessa tasoittamassa latvat.
Mikset leikkaa itse niitä latvoja?
Jos on lyhkäset hiukset niin hankala ite leikata takaa. Eri
Sama juttu. Mulla on aiemmin mennyt noin 1000€/kk kulutukseen, mutta talvella meni enää 700€ /kk ja heinäkuussa enää 500€. Pankkitilin saldo näyttää koko ajan paremmalta.
No itselläni ei ole mitään tuollaista suunnitelmallista kulutuksen vähentämistä.
Vaatteita on ostettu vähemmän lapsille, koska eivät mene pieneksi enää niin nopeasti ja alkukesästä tuli ostettua muutamia.
Lisäksi itselleni en tänä kesänä ostanut paljon mitään, koska viime kesänä tuli täydennettyä vaatekaappia. Muutenkin ostan todella vähän vaatteita itselleni. Mitään isoa ei ole tarvitu, luten takkeja tai periaatteessa olisi, mutta jos nyt jotain rupyista vanhaa haluaa vielä käyttää niin eihön sitä ole pakko uusia.
Se etttä "Ihan hyvinhön pätjää vähemmälläkin" ei sius aina olekoko totuus, sillä tittaksi on aina kyse mukavuudesta myös, käyttääkö vielä vanhaa vai ostaako uutta.
Ja itseasiassa vähön enemmän saisi olla ettei tule ongelmia. Nippa nappa on pärjätty. Ei se mikään meriitti sinänsä ole, että lapsella on vaikka vain yhdet farkut.
Jokainen arvottaa asiat eti tavalla. Haluaako että ei tule hankaluuksia kun ei löydy aina pestyjä vaatteita, vai haluaako pelivaraa
Millekään isommalle kodinhanninnalle ei ole ollut tarvetta ja sehän ei välttänättä ole säästeiäisyyttä se, vaan tilanne voi olla, että mitään ei ole ollut pakko uusia.
Ruokakulut uskon että menee suunnilleen samaan tahtiin. Se paljon itse pistän niihin riippuu paljon siitä paljon toinen pistää...en usko että kokonaissumma olisi pienentyneet erityisesti.
Lomailu ok ilman maksutonta tekemistä tai matkustelua? Noot. Mutta