Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovulaatiokivut pahentuneet täytettyäni 42

Vierailija
04.08.2024 |

Kauheat alavatsakivut. liittyykö perimenopaussiin?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 42-vuotias, ja sain jonkin kummalta sen vatsakrampin juhannuksen aikoihin. Jouduin menemään päivystykseen. Tulehdusarvot olivat normaalit, joten sain mukaan vain särkylääkkeen ja kehotuksen käydä gynekologilla. Ultrassa ei näkynyt mitään poikkeavaa, ja gynekologi, joka oli myös naistentautien tohtori, sanoi ettei keksi muuta selitystä kuin ovulaation.

Kyseinen nainen väitti kuitenkin, etteivät ovulaatiokivut voi pahentua iän myötä, vaan että jos niitä on, on niitä pitänyt olla aina. Minulla ei aikaisemmin moisia kipuja ole ollut. Tämän keskustelun myötä rohkenisin kuitenkin väittää hänen olevan väärässä... Mikä oli tuntumani asiaan jo ennen käyntiä. 

Itse olen perusterve ja liikunnallinen, mutta stressiä on kyllä ollut viime aikoina yli oman tarpeen. Vaikuttaisi siltä, ettei ole vaivaa jota se ei pahentaisi. Ja jään mukanaan tuomat hormonaaliset muutokset eivät toki myöskään paranna asiaa, vaikka en muita muutoksia olekaan havainnut.

Vierailija
22/31 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

painonnousu, huonommat yöunet, nivelkivut, lihakset pienenee jne

n44

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

painonnousu, huonommat yöunet, nivelkivut, lihakset pienenee jne

n44

Jalkaterien iho ohenee, varpaankynnet huonossa kunnossa, näkö huononee, muisti ei toimi optimaalisesti.

Kuukautiset normaalit. Ovulaatio tapahtuu ilmeisesti useimmiten jne, mutta muita oireita alkaa olla.

n44

Vierailija
24/31 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovulaatiovuoto

Vierailija
25/31 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne, tää on hyvä ketju. Olen toi toinen kommentoija, joka kärsii jatkuvasta vuodosta. Eli ei kannata varata aikaa gynelle, jos tämä jatkuva vuoto onkin normaalia. Julkiselle pääsiskin varmaan jo vuoden päästä. Ehkä odotan kapselinvaihtoon asti, samalla tulee arvioitua, onko kapselille tarvetta, vai tyrkätäänkö jotain muuta hormonia.

Aluksi vuoto oli jotain outoa harmaanpunaista limaa, ja pelästyin jo siitä. Onhan siitä ollut otsikoita, että menopaussi voi alkaa jo nelikymppisenä, mutta että 42-vuotiaana. Kai se on uskottava. Ja joskushan se ois kuitenkin edessä. 

Onneksi ei vaikuta seksiin tämä jatkuva vuoto, mutta lakanapyykkiä tulee paljon. Ja kipu on hirveää, kuukautiset olleet tähän asti epäsäännöllisen harvat, kivuttomat ja niukat. Kai tämä sitten on normaalia, jee. 

Vierailija
26/31 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ikää 43v, kohta 44v. Ovulaatiokivut ovat päivän kaksi kestäviä, sellaista kärvistelevää kramppia mahassa/alavatsalla/kohdussa. Istuminen tukalaa ja tunne kuin joskus raskaana ollessa, jos on ajanut autolla mukulakivillä niin se istuma-asento on ihan kauhea, paineen tunne maha-munasarja-kohtu akselilla. Ovulaation aikana myös kunnon ovisvuodot/limat. Nyt ovulaation tunnistaa paljon tarkemmin ja olisi varmaan helppo tulla raskaaksi jos vielä jaksaisi sen kierroksen. Vuoto on säännöllistä, mutta alkaa parin päivän pyyhkiessä-tiputtelulla, sitten 3.-6./7. päivät vuotoa, ja pari päivää taas loppuun pyyhkiessä tuhrua. Nuo alut ja loput rusehtavia.

Vierailija
27/31 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiskipuja ei juurikaan enää ole, teininä oli ihan karmeat. Vuoto on ollut raskauden jälkeen runsasta (viimeisin raskaus kun olin 38v), nyt vuoto toisinaan runsasta mutta paljon useammin kohtuullisen määrästä.

Vierailija
28/31 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös havainnut heikentyneen näkökyvyn, erityisesti iltaisin.  

Ja läski ei tunnu lähtevän ei millään, vaikka urheilee ahkerasti ja yrittää olla tarkka syömisessäänkin. Tosin väärä ruokavalio repsauttaa välillä, ei vaan jaksa. Jaksamisen kanssa ja muisti heikentynyt myös, ihan kuin aivot ei kykenisi käsittelemään samaa kuin mitä esim 35v-38v vrt nyt 43v. 

Ihan valmis nukkumaan klo21 aikaan. Ja univaikeuksia on monena yönä viikossa, herään yöllä tai herään klo5. 

Vierailija
29/31 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös samaa mieltä että ovulaatiokivut ovat tulleet mukaan kuvioihin ihan viimeisten 2-4 vuoden aikana (41 v jälkeen) Tai sitten johtuu koronarokottesta, se sotki myös kuukautiskiertoni ja vuodot vaikka kaikki, varsinkin mieslääkärit, toista väittää. Eikä se varsinkaan ollut mitään naiset tuntevat kipua tai kuukautishäiriöitä, koska he ovat helpottuneita kun koronarokotteen vuoksi stressi koronasta on vähentynyt/poistunut. Huonoin akateeminen ja tieteellinenkö ? selitys, minkä olen ikinä kuullut. Se mies voi heittää voltin ja tulla sit kertomaan naisille millaiset ne naisten kuukautiset on.

Vierailija
30/31 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös havainnut heikentyneen näkökyvyn, erityisesti iltaisin.  

Ja läski ei tunnu lähtevän ei millään, vaikka urheilee ahkerasti ja yrittää olla tarkka syömisessäänkin. Tosin väärä ruokavalio repsauttaa välillä, ei vaan jaksa. Jaksamisen kanssa ja muisti heikentynyt myös, ihan kuin aivot ei kykenisi käsittelemään samaa kuin mitä esim 35v-38v vrt nyt 43v. 

Ihan valmis nukkumaan klo21 aikaan. Ja univaikeuksia on monena yönä viikossa, herään yöllä tai herään klo5. 

Jep, hämärässä tuntuu olevan ihan mahdotonta nähdä enää kunnolla mitään mutta vastaavasti silmät ei kyllä kestä kirkasta päivänvaloakaan. Lisäksi näkö vaihtelee tuon sumentumisen lisäksi ihan kuin kierron mukaan eli välillä näkee hyvin ilman lukulasejakin ja sitten taas on päiviä ettei näe edes niiden kanssa. Usein on myös sellainen olo kuin olisi pienessä sievässä (ilman sitä hilpeyttä kylläkin) eli pää ei oikein pelitä ja käy ihan käsittämättömän hitaalla. Uusimpana ilona on outo kömpelöityminen ja sellainen koordinaatiokyvyn muutos tai etäisyyksien hahmottamisen hankaluus, että itseään kolhii milloin ovenkarmiin ja milloin sohvankulmaan ja lisäksi sorminäppäryys on välillä kateissa eli tuntuu kuin sormet olisi nippu kyrp... porkkanoita.

Vierailija
31/31 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkähän oireet on normaaleja, eli onko turhaa mennä lääkäriä häiritsemään? Jatkuva kuukauatisvuoto on hankalaa ja aloitin rautakuurin, kun hemoglobiini ei ikinä ole ollut korkealla. Mutta voiko jatkuva vuoto ja väsymys olla muutakin kuin hyväksyttävä oire ja rauadanpuutetta?

Onko kukaan näynyt lääkärillä epämääräisten ehkä menopausiin liittyvien oireiden takia? Vissiin ihan tavallista, että oireet alkavat 40 vuotta täytettyä, mutta milloinkohan nää loppuis? Kenelläkään kokemusta? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme