Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mitään luotettavaa lähdettä siihen, että kuka tahansa lapsiperhe olisi ennen saanut maksutonta kotiapua?

Vierailija
04.08.2024 |

Tällä palstalla väitetään vuodesta toiseen, että ennenvanhaan lapsiperheet olisivat saaneet kunnalta maksutonta kotiapua. Olen kysellyt tästä aiheesta etenkin vanhemmilta tuttaviltani, eikä kukaan ole saanut kotiapua, eikä edes tiedä ketään sitä saanutta. Eräs tuttuni oli 80-luvulla töissä kunnan kotiavussa, ja hän kertoo, että kotiapua saivat silloin vammaiset, sairaat, vanhukset ja yksinhuoltajat. Tavalliset kahden huoltajan perheet eivät saaneet kotiapua.

Eräät tuttavani ovat itse olleet teini-ikäisinä kotiapulaisina, mutta he eivät olleet ilmaista apua, vaan perheet maksoivat heidän palkkansa itse.

Mistä siis on syntynyt myytti, että lapsiperheet olisivat entisaikoina saaneet ilmaista kotiapua? Vai onko siinä ollut paikkakuntakohtaisia eroja? Onko jossain päin Suomea ihan normaalit perheet saaneet ilmaista kotiapua kunnalta?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi muutaman kerran. Isä työskenteli lääkärinä terveyskeskuksessa, äiti oli kotiäitinä/ työskenteli opettajana. Nuo kerrat olivat mm. kun äidin piti yhtä lasta viedä sairaalaan, eikä ollut varmaa, että pitikö jäädä yöksi. Samoin oli silloin, kun hän oli synnytyksessä tai kerran joutui itse sairaalaan. Ylioppilaskirjoitusten aikaan sekä perheen oma lastenhoitaja ( ei ollut subjektiivista päivähoitoa.) että kaikki lapset sairastuttiin. Oli kuntalaisten etu, että noissa tilanteissa tuli kodinhoitaja meitä hoitamaan jopa yöksi, kun isä teki loma-aikaan ainoana lääkärinä päivystystä.

Vierailija
22/22 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde:avuttomat ja laiskat nykymammat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi