Erityislapsi ja koulun vaihto yläasteen alkamisen myötä. Taksikyyti evätty. Minun pitää jäädä pois töistä jotta voin viedä lapsen kouluun
Saattaa luokkaan ja koulupäivän jälkeen hakea luokasta ja viedä kotiin.
Pienluokka onneksi,mutta on käsittämätöntä ettei taksikyytiä myönnetty.
Kommentit (298)
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt selkeästi tilanne, jossa hoitotaho ja koulu ovat sitä mieltä, että lapsi ei vammansa perusteella tarvitse erillistä koulukuljetusta ja äiti ylisuojelevana reagoi mystisellä tavalla tähän ilmiselvään asiaan eikä luota sen enempää ammattilaisiin kuin lapseensakaan.
Ketjun heikoin lenkki ei ole lapsi vaan äiti.
Äiti joka ei ymmärrä lapsensa parasta pitkällä aikavälillä lainkaan.
Lapsi on kuin peruna joka kasvaa vartta ja kypsyy kaiken aikaa.
Lasta on tavallaan turha opettaa ja kasvattaa elämään, sillä äiti haluaa tämän kasvun pysäyttää, tai ainakin hidastaa lapsensa kehitystä.
Mitähän sä sit mahdat olla täällä opettamassa, kun lehdessä on uutinen samaisesta lapsesta, joka on löydetty harhailemasta ties mistä, kun ei ole osaanut kouluun tai sieltä kotiin.
Mun siskon tyttärellä on diagnooseina down ja jonkun tason autismi. On käyttäytynyt väkivaltaisesti taksissa kuskeja kohtaan eikä häntä suostuttu enää kyyditsemään. Siskoni kulki tytön kanssa bussilla muutaman kerran sen matkan, ja koulusta tuli vielä joku (en tiedä millä nimikkeellä toimiva) aikuinen varmistamaan, että matka sujuu senkin jälkeen. Ei vienyt kauaa kun tyttö kulki matkan itse.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen usein miettinyt, että millä koulutuksella ja kyvyillä ne taksikuskit kykenee kuljettamaan vaikka tilataksin verran kaikenlaisia erityistarpeisia lapsia, muistisairaita, mielenterveyspotilaita, humalaisia, turisteja, kehitysvammaisia, möykkääjiä ja päiväkotia vastustavia pikkulapsia yms. päivittäin sinne määränpäähän ja takaisin. Siis ajamaan liikenteessä aamu- ja iltapäiväruuhkassa ja samalla pitämään ne erityistarpeiset kyytiläiset paikoillaan ja hiljaa. Liikenteessä pitää pystyä keskittymään ja aistit ja ajattelu valppaana, ei siinä voi kukaan kirkua ja riehua kyydissä. Ajorauha on tosi vaikea saavuttaa ihan normilasten kanssa.
Entä, pitääkö taksikuskin jotenkin jahdata tai etsiä sitä erityislasta ja sen kamppeita siellä koululla, jos ei se itse istu pysäkillä valmiina odottamassa oikeaan aikaan , nouse kyytiin rauhassa, laita turvavyönsä kiinni ja istu paikallaan asiallisesti?
Noille taksikuskeille kuul
Näissä takseissa ois hyvä olla pakollinen avustaja, koska se kuski ei todellakaan pysty reagoimaan asioihin kun puhumalla, ei pysty edes katsoa lasta. Välillä joku lapsi huutaa tai itkee koko matkan kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Mun siskolla on lievä tai keskivaikea älyllinen kehitysvamma,ulkoisesti ihan normaalin näköinen.Meillä on 2 vuotta ikäeroa ja me kuljettiin yhdessä kouluun,kunnes multa loppui peruskoulu. Kerran kun olin kipeänä niin sisko löytyi kirjastosta pyörimästä vaikka piti mennä kouluun. Kellon oppi tuntemaan vasta kuudennella luokalla,kertotaulua ei osaa vieläkään tai ilmansuuntia. Laskee sormia apuna käyttäen. Bussilla osaa matkustaa kaupungin sisällä mutta jos lähtisi toiseen kaupunkiin niin siitä ei tulisi mitään.
Nyt asuu tuetusti,edunvalvoja hoitaa raha-asiat. Tykkää kovasti mun lapsista ja hoiti mielellään kun olivat pieniä, muttei toisaalta hahmota ettei lapsi ole nukke jota ei vaan voi jättää johonkin, joten ei ikinä ollut keskenään lasten kanssa ennenkuin olivat koulussa. Haluaisi oman lapsen mutta ei pystynyt huolehtimaan edes koirasta ja meidän vanhemmat otti sen. Nyt sillä on kissa ja
Teillä on siskon kanssa elämä ollut ivallinen.
Se kumpi on sisäisesti vammainen näyttää ulkoisesti normaalilta ja se kumpi näyttää ulkoisesti vammaiselta on sisäisesti normaali. Mahtaa vanhempia ottaa päähän kun mikään ei mennyt putkeen.
Miksi valtion oletetaan maksavan kaikki?
Meillä tilanne se että lapsi on tutkimuksissa autismi epäily. Koulumatka 3,8 km Helsingissä, ei osaa talvella bussilla mennä yksin kouluun. Olen vakaope ja ihan.mahdonta saada työajat lapsen koulun mukaan ( menee 4 luokalle) joten en voi köydä töissä ainakaan syksyn aikana....
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelun tai vammaispalveluiden kautta voi saada perhetyöntekijän tai avustajan myös auttaa noissa koulumatkoissa.
Ei saa. Perhetyöntekijöiden hommaan ei kuulu saattaa kouluun . Joskus voivat tehdä esim kuljetus päätöstä odottaessa lyhyen aikaa mutta mikään pitkän aikan ratkaisu ei ole !
T. Sossu
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen kannattaisi lakkauttaa kaikki vammaisten lasten kyyditykset poistamalla heiltä oppivelvollisuudet kokonaan. Näin ei tarvittaisi kyydityksiä lainkaan, eikä erityisluokkia, avustajia ja niin edelleen. Nyt valtion rahaa uppoaa aivan turhuuteen. Tuonkin rahan voisi sijoittaa järkeviin kohteisiin järjettömien sijaan. Typeriin kohteisiin verovarojen käyttäminen on hölmöläisten hommaa. Tuohon uppoavalla rahalla saisi esimerkiksi tiestöt kuntoon nopeasti.
Ei voisi sijoittaa tiestöihin ja muualtakin uupuisi rahoitusta. Lapset olisivat vaikeahoitoisia ja laitoksessa alusta lähtien. Jos he asuisivat kotona, vanhemmat eivät pystyisi käymään töissä.
Tulee halvemmaksi opettaa lukemisen, kirjoituksen ja matematiikan alkeet sen mukaan, mihin kunkin resurssit riittävät. Kaikki opettelevat koulussa lisäksi monia muita taitoja, jotka auttavat selviytymään arkitoimissa, mikä itsenäisyysaste nyt kullakin on mahdollista saavuttaa. Liikkuminen, käyttäytymisterapia, puheterapia, pienet askareet, kädentaidot. Suuri osa ei aikuisina sido niin montaa ihmistä hoitoonsa ja valvontaansa.
Kotihoito mahdollistuu, vanhemmat jaksavat hoitaa paremmin, kun lapsellaan on edes jotain perustaitoja kykyjensä mukaan. Laitoshoito on kallista. Jos mitään koulua ei olisi, lapset olisivat laitoksissa tai perhe toimeentulotuella. Se olisi kallista, tarpeetonta ja epäinhimillistä.
On syynsä sille, miksi sinä tai minä emme ole päättämässä näistäkään asioista. Rahkeet eivät riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen usein miettinyt, että millä koulutuksella ja kyvyillä ne taksikuskit kykenee kuljettamaan vaikka tilataksin verran kaikenlaisia erityistarpeisia lapsia, muistisairaita, mielenterveyspotilaita, humalaisia, turisteja, kehitysvammaisia, möykkääjiä ja päiväkotia vastustavia pikkulapsia yms. päivittäin sinne määränpäähän ja takaisin. Siis ajamaan liikenteessä aamu- ja iltapäiväruuhkassa ja samalla pitämään ne erityistarpeiset kyytiläiset paikoillaan ja hiljaa. Liikenteessä pitää pystyä keskittymään ja aistit ja ajattelu valppaana, ei siinä voi kukaan kirkua ja riehua kyydissä. Ajorauha on tosi vaikea saavuttaa ihan normilasten kanssa.
Entä, pitääkö taksikuskin jotenkin jahdata tai etsiä sitä erityislasta ja sen kamppeita siellä koululla, jos ei se itse istu pysäkillä valmiina odottamassa oikeaan aikaan , nouse kyytiin rauhassa, laita turvavyönsä kiinni ja istu paikallaan asiallisesti?
Noille taksikuskeille kuul
Ei pidä, heille kuuluu vain kuljetus.
Miten aikaisemmat sukupolvet hoitivat samanlaiset tilanteet, kun valtio ei auttanut niihin aikoihin?
Vierailija kirjoitti:
Koska siihen on totuttu pienestäkin inahduksesta ja vastoinkäymisestä eikä mitään vastuunottoa ole koskaan vaadittu.
"Näissä takseissa ois hyvä olla pakollinen avustaja, koska se kuski ei todellakaan pysty reagoimaan asioihin kun puhumalla, ei pysty edes katsoa lasta. Välillä joku lapsi huutaa tai itkee koko matkan kouluun."
Vai pakollinen avustaja. Kuule, niitä ohjaajia ja avustajia ei ole tarpeeksi edes koulutunneilla, saati että heitä riittäisi jokaiseen koulutaksiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos valtio vaatii lapsen käyvän koulussa, valtion pitää myös tulla sen verran vastaan että vaatimuksen täyttäminen ei aiheuta kohtuutonta vaikeutta.
Vierailija kirjoitti:
"Näissä takseissa ois hyvä olla pakollinen avustaja, koska se kuski ei todellakaan pysty reagoimaan asioihin kun puhumalla, ei pysty edes katsoa lasta. Välillä joku lapsi huutaa tai itkee koko matkan kouluun."
Vai pakollinen avustaja. Kuule, niitä ohjaajia ja avustajia ei ole tarpeeksi edes koulutunneilla, saati että heitä riittäisi jokaiseen koulutaksiin.
Kuule, se ei ole kuskin vastuulla alkaa reagoimaan siihen huutoon tai itkuun. Hänen tehtävä on ajaa taksi turvallisesti perille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos valtio vaatii lapsen käyvän koulussa, valtion pitää myös tulla sen verran vastaan että vaatimuksen täyttäminen ei aiheuta kohtuutonta vaikeutta.
Tai, vanhemmat voisivat itse maksaa jos lapsen vaatimusten täyttäminen aiheuttaa koululle kohtuutonta vaikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi pystyy toimimaan itsenäisesti hyvin rajallisesti. Kotona hän käy wc:ssä ilman ongelmia mutta kodin ulkopuolella saattaa laskea housuun jos kukaan ei tajua, että hänellä on hätä ja saata vessaan. Katsoo jatkuvasti aikuista odottaen ohjeita ja opastusta. Asumme saman kadun varrella kuin ala-aste ja sinne osasi kulkea saatettuani häntä koko ekan luokan. Bussilla ei osaa kulkea yksin,ei myöskään käydä asioilla. Olemme harjoitelleet mutta autismista johtuen menee täysin lukkoon,ei puhu eikä liiku vaan on kuin peura ajovaloissa ja odottaa koko ajan toimintaohjeita.
En todellakaan näe,että oppisi kulkemaan bussilla ja kulkemaan suuren koulun läpi luokkaansa!
Ap
Miten tuollainen lapsi sitten oppii koulussa yhtään mitään jos ei koulun ulkopuolella???
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Tuollaiseen taksirumbaan menisi pitkä penni ja voisi kysyä maksaako tämä koskaan itseään takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Miten aikaisemmat sukupolvet hoitivat samanlaiset tilanteet, kun valtio ei auttanut niihin aikoihin?
Tämä on mielenkiintoinen kysymys. Eikö niitä ollut niin paljoakaan vai mihin heidät työnnettiin? Kansan muisti ei kerro juuri mitään tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mielenkiintoinen kysymys. Eikö niitä ollut niin paljoakaan vai mihin heidät työnnettiin? Kansan muisti ei kerro juuri mitään tästä.
Ymmärsin että ainakin jotkut kasvatettiin ns kellarissa, eli mahdollisimman piilossa kaikilta.
Soittaisin ihan rehtorille ja sanoisin että hän saa henkilökohtaisesti vastata jos lapselle jotain sattuu, että koulu on velvollinen kyydin järjestää.