Järkytyin kun tajusin että olympialaisissa on 2000-luvulla syntyneitä urheilijoita
Kommentit (17)
Meillä on töissä tällä vuosituhannella syntyneitä sairaanhoitajia. Eivät he ymmärrä mitä hyviä jutttuja oli aikanaan 1980- ja 1990-luvulla. Pitää toki yrittää elää tässä päivässä.
Joo, ja monilla 2000-luvulla syntyneillä on jo omia lapsiakin.
Mietin eilen, että kasikasit eivät taida enää olla kisakireitä.
Ja myös 2010-luvulla syntynyt skeittaajatyttö!
Siellähän on 2010-luvulla syntyneitä, esimerkiksi Suomea edustaa Heili Sirviö (s. 2011).
Vierailija kirjoitti:
Tämä on häkellyttävää. Oma tyttöni on 11 ja en todellakaan osaisi ajatella häntä olympialaisiin kaikkien aikuisten keskelle. Harrastaa kyllä kilpaurheilua että ei ole siitä kyse. Mutta nytkin on leirillä mistä piti soittaa hyvät yöt ja minne valittiin huolella mukaan lemppariyöpuku ja unilelu sekä topmodel kirja kynineen.
Ja nuorin kilpailija tänä vuonna taisi olla juuri 11. Tuntuu todella oudolta että siellä olympiakylässä joku nukkuu peukku suussa ja pehmolelu kainalossa.
Vaikka kyllä mun joukkuekavereilla oli aikoinaan pehmolelut mukana vielä parikymppisinäkin, mutta silti. Hurja ajatus.
Aika on kyllä rientänyt. Korona toki teki sellaisen parin vuoden loven aikaan, mutta silti.
Olen itse töissä rikosten parissa (pyöritän paperia, ei mitään jännittävää) ja aina vain useammin pitää tarkistaa onko vastaaja edes rikosoikeudellisessa vastuussa, koska syntymävuosi viittaa päiväkoti-ikäiseen.
Tänä vuonna rikosoikeudelliseen vastuuseen joutuu lapsia, jotka syntyivät sen jälkeen kun minä kirjoitin. Olympialaisissa on lapsia jotka syntyivät samaan aikaan kun tein kandidaatin työtä. Ei siitä mielestäni niin kauan ole kun naputtelin sitä kandia.
Aikahan menee sitä nopeammin mitä vanhempi on. Juuri mikään ei ole uutta ja jännää kuten lapsena oli kaikki joka päivä, vaan jo nähtyjen asioiden ja kokemusten variaatioita.
Minä järkytyin, kun aloin katsoa olympialaisia ekaa kertaa vuosiin, ja mitä näinkään ensimmäiseksi: 400 m sekajoukkueen. En tiennyt, että sellainen laji on olemassa.
Piti googlata ja laji on ollut jo edellisissä kisoissa mukana. Olen tipahtanut kelkasta.
Mitä väliä, milloin joku on syntynyt?
Olitteko silloin niitä j ä nnä tyttöjä... 🥺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on häkellyttävää. Oma tyttöni on 11 ja en todellakaan osaisi ajatella häntä olympialaisiin kaikkien aikuisten keskelle. Harrastaa kyllä kilpaurheilua että ei ole siitä kyse. Mutta nytkin on leirillä mistä piti soittaa hyvät yöt ja minne valittiin huolella mukaan lemppariyöpuku ja unilelu sekä topmodel kirja kynineen.
Ja nuorin kilpailija tänä vuonna taisi olla juuri 11. Tuntuu todella oudolta että siellä olympiakylässä joku nukkuu peukku suussa ja pehmolelu kainalossa.
Vaikka kyllä mun joukkuekavereilla oli aikoinaan pehmolelut mukana vielä parikymppisinäkin, mutta silti. Hurja ajatus.
Tyttösi kuulostaa 5-vuotiaalta.
No, onhan meillä ajallisena vertailuesimerkkinä Pariisin olympialaiset v. 1924, eli siis sata vuotta sitten.
Silloin toki kilpailijat olivat vanhempia kuin nämä nykyiset
(ja ainakin useimmat, ellei suorastaan valtaenemmistö heistä miespuolisia) ,
mutta silloin niissä mainiosti menestyneet kestävyysjuoksijamme olivat syntyneet, Paavo Nurmi v. 1896 ja Ville Ritola v. 1897.
Pariisista ja vierailuistaan sinne muissa merkeissä muistetaan myös monia Tulenkantajien
(ei tosin olympiatulen, vaan 1924 omasta ilmestyneestä lehdestään alkunsa saaneen Nuoren Voiman Liiton kirjailijapiirin) jäseniä.
He puolestaan olivat jo kaikki 1900-luvun puolella syntyneitä ihmisiä
(esim. Mika Waltari ,1908; Katri Vala ,1901; ja Lauri Viljanen, 1900) jne.
Viisi vuotta sitä aiempaan(valitettavaan ja traagiseen) sisällissotaamme osallistuneista (tai joutuneista) silloin nuorista ihmisistä hyvinkin moni oli 1900-luvun puolella syntyneitä, uuden teknisen vuosisadan lapsia .
Eli siis , 'ei mitään uutta auringon alla': 1920-luku alkoi olla jo sitä aikaa, jolloin jo merkittävä osa ihmisistä alkoi olla ja muodostua niistä jotka olivat 1900-luvun puolella syntyneitä.
Talvisotaan ja sen vuoteen 1939 tullessa olivat siinä sotineiden nuorten sotilaiden äiditkin jo suurelta osin heistä 1900-luvun puolella syntyneitä.
Kun puhutaan ihmisiän suhteesta aikaan jota eletään, voimme tehdä tällä vertaamisella (kun siirrämme sen kymmenluvut ja edelleen niiden vuosien numerot omaan aikaamme) ainakin nyt jotain summittaisia vertailupäätelmiä esim. vaikka siitä, missä tahdissa uuden vuosisadan väestö uudistuu ja milloin se alkaa jo koostua ihmisistä jotka ovat sen vuosisadan puolella myös syntyneetkin .
Mutta siis ' eletty on ennenkin' , on hyvä todeta lohdutuksena sille jota ajan kulku ja sen eteneminen liikaa hirvittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttösi kuulostaa 5-vuotiaalta.
No hän saa olla lapsi niin kauan kuin haluaa. En näe siinä mitään pahaa, enkä aio pakottaa kasvamaan nopeammin, jotta "sopisi muottiin" paremmin.
Näitäkin on voinut jo naida laillisesti
Enemmän tässä olympiakeskustelussa ärsyttää vertaaminen 100-vuotta vanhoihin aikoihin, miksi Suomi ei nyt pärjää lainkaan.
paavonurmipaavonurmi
En kiellä ollenkaan, että varmasti ja tietenkin oli sen aikansa mittapuissa ja mahdollisuuksissa hieno urheilija. Silloin myös resurssit eri puolilla Eurooppaa panostaa nimenomaan urheiluun, olivat enemmän tasa-arvoiset. Oli pula-aikaa, sotaa ja epävarmuutta monin tavoin ja se rasitti kaikkia maita samalla tavalla.
Iso merkitys on tietenkin myös sillä, että suomalaisten ns. suurten aikaan ei afrikkalaisia kestävyysjuoksijoita oltu vielä keksitty ja hyväksytty.
Ne 100-vuotta sitten kisat olivat aivan eri kisat kuin nyt, eurooppalaiset kisat.
Voihan joku propellipää joutessaan tehdä virtuaalivertailun, miten Nurmi juoksee vaikka Abebe Bikilan kanssa rinnan.
Mutta siis pointti, Suomi ei enää pärjää, koska kilpailua on liikaa ja nämä isot maat voivat paitsi valtavasti panostaa valmentamiseen myös "ostaa" potentiaalisia urheilijoita muualta.
Where here, we're loosers, deal with it.
Mä olin parikymppinen silloin.
Viimeiset 20 vuotta on menny kyllä tosi nopeasti.