Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytyin kun tajusin että olympialaisissa on 2000-luvulla syntyneitä urheilijoita

Vierailija
03.08.2024 |

Minä olin silloin nuori. Mihin aika on menny?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin parikymppinen silloin. 

Viimeiset 20 vuotta on menny kyllä tosi nopeasti.

Vierailija
2/17 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä tällä vuosituhannella syntyneitä sairaanhoitajia. Eivät he ymmärrä mitä hyviä jutttuja oli aikanaan 1980- ja 1990-luvulla. Pitää toki yrittää elää tässä päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja monilla 2000-luvulla syntyneillä on jo omia lapsiakin. 

Vierailija
4/17 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin eilen, että kasikasit eivät taida enää olla kisakireitä.

Vierailija
5/17 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja myös 2010-luvulla syntynyt skeittaajatyttö!

Vierailija
6/17 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellähän on 2010-luvulla syntyneitä, esimerkiksi Suomea edustaa Heili Sirviö (s. 2011).

Vierailija
7/17 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on häkellyttävää. Oma tyttöni on 11 ja en todellakaan osaisi ajatella häntä olympialaisiin kaikkien aikuisten keskelle. Harrastaa kyllä kilpaurheilua että ei ole siitä kyse. Mutta nytkin on leirillä mistä piti soittaa hyvät yöt ja minne valittiin huolella mukaan lemppariyöpuku ja unilelu sekä topmodel kirja kynineen.

Ja nuorin kilpailija tänä vuonna taisi olla juuri 11. Tuntuu todella oudolta että siellä olympiakylässä joku nukkuu peukku suussa ja pehmolelu kainalossa.

Vaikka kyllä mun joukkuekavereilla oli aikoinaan pehmolelut mukana vielä parikymppisinäkin, mutta silti. Hurja ajatus.

Vierailija
8/17 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika on kyllä rientänyt. Korona toki teki sellaisen parin vuoden loven aikaan, mutta silti.

Olen itse töissä rikosten parissa (pyöritän paperia, ei mitään jännittävää) ja aina vain useammin pitää tarkistaa onko vastaaja edes rikosoikeudellisessa vastuussa, koska syntymävuosi viittaa päiväkoti-ikäiseen. 

Tänä vuonna rikosoikeudelliseen vastuuseen joutuu lapsia, jotka syntyivät sen jälkeen kun minä kirjoitin. Olympialaisissa on lapsia jotka syntyivät samaan aikaan kun tein kandidaatin työtä. Ei siitä mielestäni niin kauan ole kun naputtelin sitä kandia.

Vierailija
9/17 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikahan menee sitä nopeammin mitä vanhempi on. Juuri mikään ei ole uutta ja jännää kuten lapsena oli kaikki joka päivä, vaan jo nähtyjen asioiden ja kokemusten variaatioita. 

Vierailija
10/17 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä järkytyin, kun aloin katsoa olympialaisia ekaa kertaa vuosiin, ja mitä näinkään ensimmäiseksi: 400 m sekajoukkueen. En tiennyt, että sellainen laji on olemassa.

Piti googlata ja laji on ollut jo edellisissä kisoissa mukana. Olen tipahtanut kelkasta.

Vierailija
11/17 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä, milloin joku on syntynyt?

Vierailija
12/17 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitteko silloin niitä j ä nnä tyttöjä... 🥺

Vierailija
13/17 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on häkellyttävää. Oma tyttöni on 11 ja en todellakaan osaisi ajatella häntä olympialaisiin kaikkien aikuisten keskelle. Harrastaa kyllä kilpaurheilua että ei ole siitä kyse. Mutta nytkin on leirillä mistä piti soittaa hyvät yöt ja minne valittiin huolella mukaan lemppariyöpuku ja unilelu sekä topmodel kirja kynineen.

Ja nuorin kilpailija tänä vuonna taisi olla juuri 11. Tuntuu todella oudolta että siellä olympiakylässä joku nukkuu peukku suussa ja pehmolelu kainalossa.

Vaikka kyllä mun joukkuekavereilla oli aikoinaan pehmolelut mukana vielä parikymppisinäkin, mutta silti. Hurja ajatus.

Tyttösi kuulostaa 5-vuotiaalta.

Vierailija
14/17 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, onhan meillä ajallisena vertailuesimerkkinä Pariisin olympialaiset v. 1924, eli siis sata vuotta sitten. 

Silloin toki kilpailijat olivat vanhempia kuin nämä nykyiset

(ja ainakin  useimmat, ellei suorastaan valtaenemmistö  heistä miespuolisia) ,

mutta silloin niissä mainiosti menestyneet kestävyysjuoksijamme olivat syntyneet, Paavo Nurmi v. 1896 ja Ville Ritola v. 1897.

Pariisista ja vierailuistaan sinne muissa merkeissä muistetaan myös monia Tulenkantajien

(ei tosin olympiatulen, vaan 1924 omasta ilmestyneestä  lehdestään alkunsa saaneen  Nuoren Voiman Liiton kirjailijapiirin) jäseniä.

He puolestaan  olivat jo kaikki 1900-luvun puolella syntyneitä ihmisiä

(esim. Mika Waltari ,1908; Katri Vala ,1901; ja Lauri Viljanen, 1900) jne. 

Viisi vuotta sitä aiempaan(valitettavaan ja traagiseen) sisällissotaamme osallistuneista (tai joutuneista) silloin nuorista ihmisistä hyvinkin moni oli 1900-luvun puolella syntyneitä, uuden teknisen vuosisadan lapsia .

Eli siis , 'ei mitään uutta auringon alla': 1920-luku alkoi olla jo sitä aikaa, jolloin jo merkittävä osa ihmisistä  alkoi olla ja muodostua niistä jotka olivat 1900-luvun puolella syntyneitä.

Talvisotaan ja sen vuoteen 1939 tullessa olivat siinä sotineiden nuorten sotilaiden äiditkin  jo suurelta osin heistä  1900-luvun puolella syntyneitä.

Kun puhutaan ihmisiän suhteesta aikaan jota eletään, voimme tehdä tällä vertaamisella (kun siirrämme sen kymmenluvut ja edelleen  niiden  vuosien numerot  omaan aikaamme)  ainakin nyt  jotain summittaisia  vertailupäätelmiä esim. vaikka siitä, missä tahdissa uuden vuosisadan väestö uudistuu ja milloin se  alkaa jo koostua  ihmisistä jotka ovat sen vuosisadan puolella myös syntyneetkin .

Mutta siis  ' eletty on ennenkin' , on hyvä todeta lohdutuksena sille jota ajan kulku ja sen eteneminen liikaa hirvittää

Vierailija
15/17 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttösi kuulostaa 5-vuotiaalta.

No hän saa olla lapsi niin kauan kuin haluaa. En näe siinä mitään pahaa, enkä aio pakottaa kasvamaan nopeammin, jotta "sopisi muottiin" paremmin.

Vierailija
16/17 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitäkin on voinut jo naida laillisesti 

Vierailija
17/17 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän tässä olympiakeskustelussa ärsyttää vertaaminen 100-vuotta vanhoihin aikoihin, miksi Suomi ei nyt pärjää lainkaan.

paavonurmipaavonurmi

En kiellä ollenkaan, että varmasti ja tietenkin oli sen aikansa mittapuissa ja mahdollisuuksissa hieno urheilija. Silloin myös resurssit eri puolilla Eurooppaa panostaa nimenomaan urheiluun, olivat enemmän tasa-arvoiset. Oli pula-aikaa, sotaa ja epävarmuutta monin tavoin ja se rasitti kaikkia maita samalla tavalla.

Iso merkitys on tietenkin myös sillä, että suomalaisten ns. suurten aikaan ei afrikkalaisia kestävyysjuoksijoita oltu vielä keksitty ja hyväksytty. 

Ne 100-vuotta sitten kisat olivat aivan eri kisat kuin nyt, eurooppalaiset kisat. 

Voihan joku propellipää joutessaan tehdä virtuaalivertailun, miten Nurmi juoksee vaikka Abebe Bikilan kanssa rinnan.

Mutta siis pointti, Suomi ei enää pärjää, koska kilpailua on liikaa ja nämä isot maat voivat paitsi valtavasti panostaa valmentamiseen myös "ostaa" potentiaalisia urheilijoita muualta.

Where here, we're loosers, deal with it.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi