Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana ja vatsan muoto harmittaa

10.09.2008 |

Ensiksi täytyy todeta, että tiedän että kyseessä on pieni huoli: tärkeintä on tietysti oma ja vauvan terveys.

Mutta silti asia jaksaa painaa mieltä: mielestäni vauvamahani on ruma! Syynä rumuuteen on se, että maha on hyvin alhaalla :(. Olen siis 17 viikolla raskaana, raskaus on ensimmäiseni. Pituuteni on 164 cm, paino 56 kg, en ole pitkäselkäinen/pitkäjalkainen, vaan aika "standardi" mitoissa. Harrastan liikuntaa lähinnä käymällä sauvakävelyllä, silloin tällöin käyn myös jumpassa. Vatsalihakset eivät ole timmit, vaan luullakseni ihan normaalin kohtuu aktiivisen ihmisen sellaiset. En ole ennen raskautta kärsinyt erityisistä vatsamakkaroista, mutta toki vatsalla ja lantiolla on luun päällää hieman "pehmeääkin".

Vauvamasu alkoi kasvaa (niin, että omista farkuista piti varsinkin istuessa avata nappeja) joskus viikon 12-13 tienoilla. Vatsa on tällä hetkellä pieni kumpu, joka sijoittuu hyvin alas: raskauskumpu alkaa kohota vasta noin 15 cm rintojen alapuolelta. Alhaalla oleva kumpu saa minut näyttämään siltä, että hoikka ihminen on saanut jotein mässäiltyä itselleen roikkuvan mahan. Raskaanaolevalta en missään tapauksessa näytä, mutta alavatsan möykky näkyy silti selvästi kaikkien vaatteiden läpi :(.

Kaikki tähän mennessä näkemäni vauvamasut ovat alkaneet pyöristyä heti rintojen alta, jolloin vatsasta muodostuu kauniin tasainen kaari. Kaari on ollut näkyvissä samoilla viikoilla, kuin oma "roikkupömppöni". Toki ystävilläkin on aluksi kaaren päällä ollut myös pientä makkaraa, mutta vatsan muoto kokonaisuudessaan on silti ollut mielestäni hyvin kaunis ja näyttänyt epäilemättä raskausvatsalta. Ystävät ja tuttavat, joiden masuja olen tarkkaillut ovat kaikki olleet hoikkia tai normaalipainoisia, heitä on ollut eri pituisia ja erilaisilla ruumiinmittasuhteilla varustettuja. Raskauksista on syntynyt sekä tyttöjä että poikia, joten mistään tyttö- tai poikamasuista ei ole kyse. Mikä ihaninta heidän kannaltaan, he ovat myös olleet tyytyväisiä mahojensa ulkonäköön.

Masentaa, kun ajattelen mitä seuraavat kuukaudet tuovat tullessaan: alhaalla oleva maha kasvaa kokoa, roikkuu entistä enemmän. Jo seitsemännellä kuulla kysellään varmaan, että joko oon synnyttämään menossa, kun maha on noin hyvin laskeutunut. Ehkä yritän piilotella mahaani...

Enkä kehtaa puhua asiasta esimerkiksi mieheni kanssa - onhan tämä tosi itsekästä ja pinnallista tulevalta äidiltä, murehtia nyt mahan muotoa :(. En pidä itseäni minään super-pinnallisena ihmisenä, joten oma murehtimiseni myös ihmetyttää..

Onko kellään kokemuksia siitä, miten aluksi alhaalla sijaitseva maha on käyttäytynyt raskauden edetessä? Olisi kiva kuulla myös onko kellään ollut vauvamahaan liittyviä "muotohuolia" vai olenko täysin poikkeuksellinen ajatusteni kanssa?

Lämmin kiitos vastauksistanne ja antoisaa odotussyksyä!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä hirvitti alussa lähinnä se että se maha ylipäätänsä kasvaa:Dja mulla myös alko typerästi kasvaa alhaalle!

se oli mun mielestä aika ikävän näköinen ja vauva oliki oikeestiki tosi alhaalla,

maha on kyllä noussut, tai siis kasvanu ylöspäin:)

ymmärrätköhän:D

ja nyt se ollu pitkään jo sellanen kaari,kyllä se siitä kasvaessaan muotoutuu ei kannata olla huolissaan:)mulla maha vaan pienempi mitä joillakin muilla näin pitkällä olevilla,mutta seki johtuu taaksepäin kasvavasta kohdusta!

etkä varmasti ole ainut joka miettii mahamuotoja ym,mutta äkkiä siihen mahaan tottuu ja sitte sitä tulee ikävä ku sitä ei enää ole(ei tietenkään kaikille)

onnea odotukseen:)

simppu rv 32+0

Vierailija
2/7 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että alhaalta se kasvu lähtee. Sillä vauvahan sijaitsee kohdussa, siis alhaalla. Pikkuhiljaa kun kohtu kasvaa ja isonee myös maha "nousee". Mutta ihan normaalilta kuulostaa, Itse olen nyt rv 21 ja risat ja vauva on vielä tosi alhaalla ja maha siis navan alapuolelta kasvanut =). Mutta kokemuksesta voin sanoa, että sieltä se pikkuhiljaa nousee ja alkaa sitten jo istuessa ahdistaa todenteolla =).

Voithan neuvolassa kysyä mahan kasvusta jos se kovin huolestuttaa ja ihan rohkeasti vaan , sillä sitä varten ne sielää neuvolassa ovat. Vastaamassa kaikenlaisiin kysymyksiin.

Mukavaa odotusta ja turha huoli/ stressi pois, kyllä se kaunis raskausmaha sieltä viikkojen lisääntyessä tulee =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2 ekassa raskaudessa kummassakin vatsa ollut hämmentävän alhaalla, tosin pituutta minulla on yli 180cm, uskoisin sen vaikuttavan minulla.

Odotettavissa myös tässä raskaudessa komia "alamaha"

Hyviä puolia oli ettei vatsa ahdistanut isonakaan keuhkoihin, närästyskin oli hyvin vähäistä. Eikä rintaliivit painaneet tms.

Neuvolassa sf mitta meni alakäyrillä (tosin lapset olleet syntyessään pieniä.)

T:Neiti21 rv 4+rapiat

Vierailija
4/7 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksplussan odotuspuolella on hauska pitkä ketju tai kaksikin jossa masukuvia.Siellä on jos jonkinmoista masua.Käypä kurkkaamassa.Aika normilta mahasi kuulostaa.

Täälläkin on samaisia ketjuja mutta kuvia on vielä vähän.

Olehan vaan ylpeä mahastasi,siellä on kallein aarre piilossa.

Kimmi rv 24 nii ison mahan kanssa että mietti minne loppumaha mahtuu=)

Vierailija
5/7 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava kuulla, että "alamahoja" on ollut muillakin, kun omilla kavereilla on vaan ollu sellaisia sporttisen näköisiä soikioita. Ja ehkä se vielä tästä muotoutuu paremman näköiseksi...Koska kukaan ei vaikuttanu tuomitsevan tällaista "höpötystä" mahan muodosta, uskallan ehkä puhua siitä neuvolassakin. Siis mikäli asia vielä parin viikon päästä painaa mieltä...Saattaa tietysti olla, että sitten on jo muut murheet ja ilot mielessä ;).

Vierailija
6/7 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oli pitkään sellainen löllö kaljamaha.. ei tosiaan näyttänyt sievältä vauvamasulta. Kyllä se otti päähän, varsinkin kun kaverillani ei 4 ensimmäiseen kuukauteen näkynyt yhtään mitään ja muuttui heti selväksi vauvakummuksi..

Kaikkea sitä tuleva äiti murehtiikin.. :)

Ajattelepa raskauden jälkeen, kun masusta on täytteet lähteneet ja pelkkää nahkaa jäljellä.. ja samoin käy tisseille, voivoi

f rv35

Vierailija
7/7 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän se ole nimenomaan niin, että ne, joilla on ylimääräistä vatsalla, vauvamaha kasvaa ylös, kun kohtu työntää muita sisäelimiä ylös... ainakin näin on omalla kohdalla, ylipainoa on, ja vatsa on molemmissa raskauksissa tullut ensin ylös ja vasta loppua kohti vauvan oikeasti kasvaessa muotoutunut nätiksi vauvamahaksi. Tarkoitan siis oikeasti loppua kohti, eli joskus lähempänä rv 30...

:) huolensa siis kullakin :)