Mitä työttömät tekee päivisin?
Määräaikainen työsuhteeni loppui. Mitä työttömät päivisin tekee, työnhaun lisäksi?? Lenkkeilläkään ei koko päivää voi...
Kommentit (89)
Itse ryhdyin kanssa työttömaksi kun ei kiinnostanut ottaa työtä vastaan ja edellinen loppui.
Ajattelin nukkua pitkään, käydä uimassa ja muutenkin luvassa on löhöilyä ja mukavan hidasta arkea. Jossain vaiheessa sit tietty takaisin työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä passaa tehdä mitään. Muuten menee työkkärin rahat jotka kela maksaa.
Periaatteessa näin. Toki monet tekee kaikenlaista, mutta niistä kannattaa olla ihan hiljaa ettei sua yrittäjäksi luokitella. Opiskella saa myös itsekseen, mutta virallisesti ei.
Karuinta tässä on, että joillakin on käsityksenä, että haen töitä jotta voisin olla töissä tarpeeksi saadakseni ansiosidonnaisen. Tietenkin haen töitä työllistyäkseni enkä päästäkseni kotona lojumaan. Siksi en liiemmin innostu etätyöstä. Työyhteisö on siinä määrin tärkeä voimavara työnmielekkyyden kannalta ettei etätyö ole optimaalinen vaihtoehto.
Talvikauden kirjoitan, käyn kulttuuritapahtumissa, tapailen ystäviäni ja ulkoilen. Kesäkaudella siirryn kesäpaikkaamme ja siellä saa sitten huhkia metsässä sekä pihamaalla töiden kimpussa.
Aamulla kello 08.00 meen metsään risusavottaan. Pari tuntia järjestelen risuja sekä käpyjä erilaisiin pinoihin. Sitten suuntaan kaupungille kantamaan mummojen ostoskasseja kunnes vartija nakkaa mut ulos kaupasta. Siitä sitten matka jatkuu kahviloihin, joissa poistelen tuolien ja pöytien alta purukumeja. Kello 12.00 on lounas eli perunakeittoa, hapankorppua ja pala hapankorppua ilman voita. Loppupäivän kello 16.00 asti juoksen paikallani ja toistan lausetta: "Olen loinen."
T: Riikka Purralta kunniamerkin saanut työtön
Olen osa-aikaisessa työssä, siis osa-aikaisesti työtön. Eipä ole vapaa-ajan ongelmia. Aina kotonakin jotain töitä on. Ja jos en jaksa tehdä mitään, sitten en tee.
Minä kuntoilen ja kalastan työttömänä. Kalastta saan ruokaa ja kesällä ainakin tulee paljon ahvenia. myynahvenet mitä ittse en syö. Viikossakin saa 10 kg ahvenfilettä ja myyn niitä 20 euroa kilo.
Heräilen aamulla rauhassa. Katselen päivän uutimet syön. Käyn kaupassa teen pari kertaa päivässä lämpimän ruuan. Pyykkäykseen meni pari tuntia joka kolmas päivä. Siivoan joka päivä jotain nurkkaa. Lähinnä ihmettelen missä välissä ehtisi töihin. Itsellä kokoajan hommaa vain kipujen takia pitää välillä levätä ja katsella sarjoja jne. Ei ole tylsää. Kotona on mukavaa.
Kiertelee baareja,päiväkaljoilla aika kuluu rattoisasti kun puhuu politiikkaa ja paskaa muitten kaljanjuojien kanssa
Vierailija kirjoitti:
Karuinta tässä on, että joillakin on käsityksenä, että haen töitä jotta voisin olla töissä tarpeeksi saadakseni ansiosidonnaisen. Tietenkin haen töitä työllistyäkseni enkä päästäkseni kotona lojumaan. Siksi en liiemmin innostu etätyöstä. Työyhteisö on siinä määrin tärkeä voimavara työnmielekkyyden kannalta ettei etätyö ole optimaalinen vaihtoehto.
joillakin on käsityksenä, että haen töitä jotta voisin olla töissä tarpeeksi saadakseni ansiosidonnaisen
Ei se ole mikään käsitys. Minäkin sellaisen henkilön tiedän. Ihmiset keksivät kaikenlaisia konsteja. Tämä tuttuni keksi tehdä kokoaikatyötä, että sai ensin ansiosidonnaisen ja sitten hän on jatkanut niin, että hän tekee aina puoli vuotta kokoaikaisesti työtä ja loput vuodesta on vähäisessä osa-aikatyössä.
Mulla oli yks frendi mikä kans pitkäaikaistyötön. Ei olla enää tekemisissä koska kerron myöhemmin tässä.
Itse siis olen aktiivinen liikunnallinen. Mutta minulla ei ole työkykyä. Kuuluisin eläkkeelle, lääkärin mielestä.
Päivisin teen kaikkea mukavaa (omasta mielestä) ulkoilen vähintään 3x. Tutkin netistä kaikkea mikä kiinnostaa. Uutisia en seuraa koska sota ja sota joka puolella.
Mut se mun frendi.
Se ryyppää ja pelaa pelikonsolia tehnyt jo 5+vuotta.
Itse en käytä päihteitä. Enkä edes polta tupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu, asutko jossain betonikuutiossa kaupungissa vai omakotitalossa maalla?
Mikäli jälkimmäisessä, tekemistä kyllä löytyy.
Ei kyllä löydy, ei sitten millään. On jo nämä joulun ajat niin painajaisia kun ei ole mitään tekemistä, ei yhtikäs mitään. Tunnin lenkki koiran kanssa päivisin, ruoanlaittoa tai pyykkihommi, muuten sohvalla makaamista, on joka paikka kipeä, eikä edes yöllä nukuta kunnolla. Kertokaa ihmeessä mitä se tekeminen on? Iskäx3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joillakin on käsityksenä, että haen töitä jotta voisin olla töissä tarpeeksi saadakseni ansiosidonnaisen
Ei se ole mikään käsitys. Minäkin sellaisen henkilön tiedän. Ihmiset keksivät kaikenlaisia konsteja. Tämä tuttuni keksi tehdä kokoaikatyötä, että sai ensin ansiosidonnaisen ja sitten hän on jatkanut niin, että hän tekee aina puoli vuotta kokoaikaisesti työtä ja loput vuodesta on vähäisessä osa-aikatyössä.
Vaikka tuttusi tekisikin niin, ei minulla kuitenkaan ole tavoitteena ansiosidonnaisella löhöily. Nytkin opiskelen, jotta työllistymismahdollisuudet kasvaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Hoidan puutarhaa, kerään marjoja ja sieniä, autan vanhempiani, autan naapureitani, luen kirjoja, lenkkeilen, joogaan, teen käsitöitä, pesen pyykkiä, siivoan, laitan ruokaa, käyn kaupassa, pelaan nettipelejä, käyn kirppareilla, katson TV:tä ja nukun jos väsyttää.
Ai alakertasi puutarhaa?
Kaikenkaikkiaanhan tarkoitus on löytää työ - en hengailla lähialueella haetun työpaikan kaltaisissa paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidan osakesalkkua, hoidan puutarhaa ja elän ihan tavallista arkea. Töitä karttelen, koska olen kokoomuslainen.
Eli olet työtön ja kokoomuslainen. Aika ristiriitaista, eikö? Miten voi olla mahdollista, että kokoomuslainen on työtön, omaa laiskuuttako?Eikös työttömyys ollut omaa syytä? Katsos, moni vasemmistolainen on töissä, mutta sinä kokoomuslainen et, miksi?
Tuolla on katsos se perintö, jolla nuo osakkeet on hankittu...
Tunnen myös kaksi työtöntä kokoomuslaista sijoittajaa, ainakin toinen on monimiljonääri. Olivat töissä ollessaan aktiivisia demareita mutta vaurastuessaan toinen jätti puoluehommat ja toinen kääntyi kokkariksi. Molemmat ottivat loparit samasta firmasta ajat sitten.
Asiaan. Normi kotihommia teen, luen kirjoja, katson telkkaa, olen somessa nyt kun on aikaa mitä tuhlata. Parina iltana viikossa katselen avoimia työpaikkoja ja lisään yhden haetun paikan työkkärin sivuilleni. Mökillä käyn silloin tällöin, puutarhaa hoidan, perunat on aina omat luomupuikulat. Sienessä käydään syksyllä. Talvella on lumenaurausta ja uunin lämmitystä. Kohta poikkean kirpparilla jos on auki, muutama kilsa kävelyä päivittäin. Nythän voin tehdä mitä ikinä haluan.
Harrastavat kaikenlaista kivaa jotain ei voi tehdä kun on työnorja. Voi keskittyä luomaa omaa uraansa. Eikä olla työssä rahan perässä.
Minä ihmettelen aina niitä, jotka sanovat "ei päivä kuluisi sohvalla kattoon sylkemällä". Tämähän kertoo paljon heistä itsestään, he ovat siis niin laiskoja etteivät viitsisi tehdä mitään muuta, enkä usko että niin mielikuvitukseton ja saamaton tyyppi on työssäänkään kovin hyvä.
Itse en ole työtön, mutta kyllä ajan sai hyvin kulumaan kun olin, työhakuun meni helposti pari tuntia päivässä. Tyhmimmät kirjoittavat että hakemukseen tekoon ei mene kauan, mutta kun työnhaku ei ole vain sitä. Pitää ensin etsiä ne paikat, selvittää yrityksen tausta, kauempana oleviin selvittää kulkuyhteydet, tutkia onko yrityksellä maksamattomia velkoja tai onko yrityksen maineessa jotain tahroja. Lisäksi lukemalla, täyttämällä risikoista opiskelemalla uusia kielä, tekemällä käsitöitä sekä itselle että hyväntekeväisyyteen ja oli paremmin myös aikaa leipoa sämpylät yms. Kirjastossa kävin myös usein lukemassa lehtiä, siinä tuli mukava kävelylenkki samalla, yhteensä vajaa 5 km. Uimassa kävin usein aamuisin ja vesijumpassa myös. Kiertelin kirppareita ja myös muutamaan otteeseen möin tavaraa. Itsellä toki lapset oli sillon kouluiässä joten sitä tavaraa kertyi ja tarvitsi kun vaatteita jäi pieneksi ja leluista kasvettiin ohi.
Vierailija kirjoitti:
Minä kuntoilen ja kalastan työttömänä. Kalastta saan ruokaa ja kesällä ainakin tulee paljon ahvenia. myynahvenet mitä ittse en syö. Viikossakin saa 10 kg ahvenfilettä ja myyn niitä 20 euroa kilo.
Me saadaan ukrainalaiselta kaverilta kuha- ja ahvenfilettä 6e/ kilo. Hän sanoi että paikallinen kauppias maksaa saman. Syksyllä vaihdetaan sieniin. Itse en viitsi marjastaa tai kalastaa mutta sieniä tulee kerättyä paljon. Muuten ihan tavallista arjen puuhailua kaupungissa ja pikkutilalla. Varsinainen maatalous on lopetettu ja pellot vuokralla.
Nukun. Yöt katson NHL:ää ja laitan pikku bettsiä sisään. Sieltä lisätuloja.