Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaiset ovat Euroopan lihavin kansa. Miksi?

Vierailija
03.08.2024 |

Täällä syödään hitosti karkkeja, sipsejä ja juodaan energiajuomia ja limuja. Talvet, syksyt ja keväät kuljetaan autolla työpaikan ja kodin väliä eikä liikuta. Mitä muita selityksiä tälle löytyy? 

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks aikuinen ihminen juo alkoholia? Infantiilia. Aivan turha tuote. Sisältää usein paljon myös kaloreita. Ihminen pärjää ilman oikein hyvin.

Vierailija
82/104 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset silmät kiiluen hamuavat kaupan hyllyilta karkkimaisesti väitettyjä alkopulloja. Tutti se on, ei muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rodullinen ominaisuus, pieniä pallopää mongoleja. Euroopan eskimoita.

Vierailija
84/104 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset syövät roskaruokaa eniten Euroopassa.

Ei tarvitse ihmetellä miksi hampurilaismainoksia tulee koko ajan.

En ole koskaan nähnyt muualla Euroopassa hampurilainen saati hieromasauva mainosta, kuten täällä Suomessa.

Outo kansa.

Vierailija
85/104 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen suomalaisnainen fatim d. maiskuttaa hiilari-kerma-dippisalaattia viinillä kitusiin imutellen tupankia nielauksien välissä. Sitten onkin aika syöpötellä maxi pussi karunkkaa ja pari ensujuomaa jotta jaksaa sähköistetyllä lahjuspyörällä tsygätä fillarihesaa seuraavan kulman takana olevaan ravinteeliin.

Vierailija
86/104 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutuilua taas kerran.

Toki osa suomalaisista on todella lihavia. Itsekurin puute, laiskuus ja täydellinen ymmärtämättömyys terveellisestä ruokavaliosta ovat syynä. Vain hyvin pienen prosentin lihavuus johtuu jostain sairaudesta.

Ei se mutuilua ole kun ihan tilastoitu juttu, lihavia ovat

Vierailija
87/104 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun helsingissä ja afrikkalaiset naiset ovat 100% ylipainoisia täällä.

Vierailija
88/104 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itäiset maatuskageenit. 

Tämä. Turkulaisena en tunnista sitä että suomalaiset olisivat kovin lihavia. 

Eivät itäsuomalaiset ole länsisuomalaisia lihavampia, luulen. Olen itse Pohjanmaalta ja hoikka, mutta kun mietin kotiseutuni ihmisiä, niin kyllä siellä on paljon pullukoitakin. Nyt asun Espoossa ja täälläkin on paljon pullukoita. Arvelen, että pullukkuus on jakautunut tasaisesti Suomeen. 

Tässä neuvo ylipainon hillintään: totutelkaa lapset terveelliseen ruokaan. Minä sain lapsena himon ruisleipään ja se ollut kantava makuaistimus koko ikäni. 

Vierailija
89/104 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rodullinen ominaisuus, pieniä pallopää mongoleja. Euroopan eskimoita.

Miksi vääristelet suomalaisten taustaa. Mongoleissa ei mitään pahaa, mutta suomalaiset eivät ole mongoleja. 

P.S. Jotkut varmaan vierastavat dna-testejä, mutta niistä paljastuu usein kiinnostavia asioita sukujuurista. 

Vierailija
90/104 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomi ole sentään ykkösenä, mutta joidenkin tilastojen mukaan ollaan ainakin top kympissä.

Keski-Euroopassa asuneena suurin ero taitaa olla hyötyliikunta. Esimerkiksi Alankomaissa, joka on ihan listan hännillä, pyöräillään melkein joka paikkaan kuten töihin, kouluun, kauppaan, ja ravintoloihin. Tähän ei ole samanlaista mahdollisuutta Suomessa. 

https://www.euronews.com/health/2023/12/20/europes-growing-obesity-cris…

Vierailija
91/104 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin varmaan. Olen myös tehnyt DNA-testin, ja vaikka olen hoikka, niin sen mukaan olen 6% painavampi kuin yleisesti ikäiseni. Oisko ne pitkät kylmät talvet ja ruuan vähyys (silloin ennen muinoin, satoja ja tuhansia vuosia sitten) saaneet aikaiseksi sen, että kroppa jemmaa kaiken minkä saa ja pitää kynsin hampain siitä kiinni. Kroppa huolehtii, että jos tulee katovuodet, rutto tai vihollinen lännestä tai idästä, niin on rasvavarastoja. Perimäni on 100% suomalainen.

Mä en ole erityisen hoikka, vaan aika pullea täti. Hoikka olen ollut aina välillä, mutta se vaatii ihan valtavasti kovaa treeniä ja todella tiukkaa ruokavaliota. 

Mulla saamelaiset juuret ja eiköhän munkin kroppa ole aina valmis katovuosiin, pitkiin ja kylmiin talviin, poroelon epäonnistumiseen tai pakkosiirtoon. 

Molemmat isoäitini olivat myös pieniä ja pyöreitä rouvia. Jaksoivat marjastaa ja kävellä hillajängällä vaikka koko päivän vielä iäkkäämpinäkin. Tekivät lumitöitä ja talvella potkuttelivat potkurilla ja kotona oli aina siistiä, eli liikkuivat kyllä. Pullakahvi oli ainoa herkuttelu ja suurin pahe. Silti olivat koko aikuisikänsä ylipainoisia. 

Kaipa minunkin täytyy antaa luonnolle tässä vähän periksi. Lyhyestä ja tanakasta saamelaissyntyisestä tädistä ei tule pitkää ja hoikkavartista koskaan.

Vierailija
92/104 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalja, siideri ja lonkero on monen pallomahan aiheuttaja.

Toki ruokatottumuksetkin ovat päin persettä. Meille tuli torille thaikkuruokaa myyvä koju. Sen annokset ovat valtavat. Eräs nainen valitti annoksia pieniksi. Meinasin sanoa, että ei sen ole tarkoituskaan riittää koko perheelle. 🙄

Mä olen joskus sanonut🙈 Meillä 1 tuollainen annos riittää 2 hyvänkokoiselle aikuiselle

Vierailija
93/104 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsoo katukuvassa koko ajan suhaavia Wolt riksoja, ei ole mikään ihme että tämä kansa lihoaa.

Vierailija
94/104 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomi ole sentään ykkösenä, mutta joidenkin tilastojen mukaan ollaan ainakin top kympissä.

Keski-Euroopassa asuneena suurin ero taitaa olla hyötyliikunta. Esimerkiksi Alankomaissa, joka on ihan listan hännillä, pyöräillään melkein joka paikkaan kuten töihin, kouluun, kauppaan, ja ravintoloihin. Tähän ei ole samanlaista mahdollisuutta Suomessa. 

Mä pyöräilen joka paikkaan kesät talvet. Ihan sama mahdollisuus on täälläkin. Ei Alankomaiden sääkään ole mitään ikuista kesää ja siellä tuulee aina.

Vierailija
95/104 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Suomalaisten mielestä hyvä arkiruoka on perunamuusi ja lihapullat. Siinä se syy on!

Normaali annoskoko - 4 hyvin tehtyä lihapullaa(150g) ja 1 kauhallinen muussia n 400kcal. Mieluummin tuohon tomaatti- kuin kermakastike muutaman kalorin lisää.

Tuo tuskin lihottaa ketään!

Lihottavinta on se mitä napostellaan ennen ja jälkeen tuota ateriaa...

Vierailija
96/104 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tämä rytsän trollaus oli täällä jo aikasemminkin. Nämä kaalinpäät eivät varmaan ole koskaan kuulleet esim Isosta-Britanniasta lol. 

Tässä vähän tilastotietoa (ottakaa sönkkö linkistä pois) 

https://www.eufic.org/en/healthy-living/article/europes-obesity-statist…

Suomi ei ole edes top 5 kummassakaan listassa. 

Vierailija
97/104 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pyöräilen joka paikkaan kesät talvet. Ihan sama mahdollisuus on täälläkin. Ei Alankomaiden sääkään ole mitään ikuista kesää ja siellä tuulee aina.

Olet oikeassa, varsinkin jos asuu vähän isossa kaupungissa Suomessa. Ilmaisin asian vähän kärkkäästi. Sähköpyörät helpottaa myös asiaa. Minun kokemukseni mukaan Suomessa haetaan kaupasta vaikka viikon tai parin ruuat kerralla, täällä taas käydään useamman kerran viikossa kaupassa. Eli vähän vaikeampaa roudata isoja määriä ruokaa. 

Alankomaissa on tosiaan kamala sää aina välillä, ja silti pyöräillään. Toki mäkien puute auttaa myös :D 

Vierailija
98/104 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutuilua taas kerran.

Toki osa suomalaisista on todella lihavia. Itsekurin puute, laiskuus ja täydellinen ymmärtämättömyys terveellisestä ruokavaliosta ovat syynä. Vain hyvin pienen prosentin lihavuus johtuu jostain sairaudesta.

Ei se mutuilua ole kun ihan tilastoitu juttu, lihavia ovat

Eivät läheskään Euroopan lihavimpia, huvittavaa paasata kun tilastot kertoo ihan muuta. 

Vierailija
99/104 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun katsoo katukuvassa koko ajan suhaavia Wolt riksoja, ei ole mikään ihme että tämä kansa lihoaa.

Ja sä näet mitä niiden kyydissä on?

Vierailija
100/104 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset syövät eniten maitotuotteita, sotkevat sillä oman hormonitoimintansa.