Miksi jotkut saavat heti unta painettuaan pään tyynyyn?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika, auringonvalo ei hormoneja ihmisessä lisää. Häpeän puolestasi/ jutuistasi.
Jos googlaa "auringonvalo hormonitoiminta", niin heti ensimmäisenä tulee Duodecimin artikkeli, jossa kerrotaan, miten auringonvalo vaikuttaa hormonitoimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on varmasti hermostosta kiinni. Osaavat painaa vagaalista jarrua. Mäkin joskus olin kateellinen, mutta nykyään tykkään kuunnella jotain podcastia ennen nukkumaanmenoa.
Joo, tasan ei mene nallekarkit sillä ihmiset syntyvät erilaisin hermoston ominaisuuksin ja temperamentein. Jotkut ylivirittyvät hyvin herkästi ja valitettavasti unikoulut yms. ovat heille yleensä täysin turhia. Sitten tietysti ne ns. kovapäisimmät voivat taas traumatisoitumisen myötä kehittää hermostoonsa "vikasietotilan".
D vitamiinin tuotantoon vaikuttaa. Huoh, sehän ei ole hormoni. Mutta jos näin uskot, niin kenenkään uskomuksia en mollaa, joten tsempit🖖
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja sanoi että nopeat nukahtajat kärsivät uniapneasta. Terve ihminen ei nukahda kovin nopeasti.
Siinä sulla taas hoitaja 😂
Minulle sanoi neurologi samaa.
No sen neurologin kannattaa varmaan opetella lisää nukahtamista ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Uniapneassa merkittävä hälytysmerkki on se, että yöunien jälkeen on väsynyt. Ei ole levännyt olo. Se, että nukahtaa hyvin, ei vielä tarkoita uniapneaa.
Mikä sun koulutus on?
Ala miettiä, mitä kaikkea pitää jaksaa huomenna tehdä aamusta saakka. Kuten jaksaa vääntäytyä ylös sängystä. Jospa sitten tulisi kiitollisuus siitä, että sentään saa vielä vain olla ja maata. Jospa se mielikin siitä rauhoittuu ja nukahtaa tyytyväisenä.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika, auringonvalo ei hormoneja ihmisessä lisää. Häpeän puolestasi/ jutuistasi.
Auringonvalo lisää D-vitaminin määrää kehossamme, mikä puolestaan kiihdyttää sekä hormoni- että spermantuotantoa, kertoo eräs artikkeli.
Vierailija kirjoitti:
En häpeä tietämättömyyttäsi, se on täysin sinun ongelmasi.
Tässä sulle kuitenkin faktaa.
" Käpylisäke reagoi valon määrään ja säätelee päivärytmiämme. Käpylisäke saa tietoa valon määrästä silmän verkkokalvolta ns. "retinohypothalamisen radan" kautta. Valo estää käpyrauhasta tuottamasta melatoniinia. Yöllä tätä ns. "unihormonia" vapautuu."
https://solunetti.fi/fi/histologia/kapyrauhanen/
Tosin, epäilen, että teksti ja sen ymmärtäminen voi olla sinulle haasteellista.
Eikös tuokin ole geeneistä kiinni, ihan kuten sekin, että jotkut on aamu- ja toiset iltavirkkuja.
Itse nukahdan heti, mutta heräilen sitten yöllä. Sama tahti on ollut teinistä saakka.
Kun herää riittävän aikaisin, esim. klo 7-7.30 joka aamu, myös viikonloppuisin ja tekee päivisin hommia, joissa joutuu liikkumaan ulkona kevyesti mutta suht paljon, niin uni tulee illalla helposti. Kokemusta myös unettomuudesta, itselläni auttanut tuo sama heräämisaika 7pvää/vko. Ei tietty kaikille tepsi.
D-vitamiini on hormoni. Sitä ei moni tunnu tajuavan. Valo toki aktiovoi myös muita hormoneja.
Olen huomannut, että jos olen sinä päivänä harrastanut liikuntaa (kunnon hikiliikuntaa vähintään 20-30 min), niin nukahdan helpommin ja unen laatu on parempi.
Vierailija kirjoitti:
D-vitamiini on hormoni. Sitä ei moni tunnu tajuavan. Valo toki aktiovoi myös muita hormoneja.
Kappas vain. Aina voi oppia uutta.
"Vaikka nimi viittaa vitamiiniin, D-vitamiinin aktiivinen muoto (kolekalsiferoli) on itse asiassa hormoni, jonka vaikutus organismiin on hyvin monitahoinen ja välttämätön jopa 3000 eri toiminnolle", kertoo ecosh.fi.